Det jag tycker är talande är att du inte svarat på:
1 - Vilka fakta pekar på att Jesus inte korsfästes?
Hur kommer det sig att du hela tiden vill tillskriva mig ett förnekande av jesu korsfästelse? Har jag någonsin yppat ett enda ord om att det är osannolikt att Jesus korsfästes?
Har du inte? Vad menade du då med följande?
Enligt en avhandling av Gunnar Samuelsson är det ytterst tveksamt om Jesus verkligen dog på ett kors. Han menar att ordet Stauros—som vanligtvis översätts med ordet kors—i själva verket snarare betyder påle eller bjälke. Att det aldrig används på ett sätt som pekar specifikt mot ett kors. Vad gör detta för den kristna tron och vad kan vi egentligen veta med säkerhet om den man som kallas Jesus Kristus? Utombibliska utsagor om hans existens är få och otydliga.
Låter precis som om du försöker implicera att det är osäkert om Jesus verkligen blev korsfäst. Vad var syftet med ovanstående formulering?
2 - Vilka fakta pekar på att ingenting som står i kristna källor går att lita på?
Anser du själv att en Hadith är en trovärdig skildring av historiska skeenden? ...
Dels är jag ingen expert på Hadith. Dels tror väl inte ens muslimer att alla Hadither har samma trovärdighet. Dessutom skiljer sig ju uppkomsten av hadither väsentligt från hur brev och evangelier i NT tillkom. Haditherna samlades väl ihop från ca 750 ända fram till 950, vilket inte alls är i paritet med hur man normalt sett anser att NT tillkom. Så liknelsen speglar inte fakta materialet och dess uppkomst.
Så frågan kvarstår obesvarad:
2 - Vilka fakta pekar på att ingenting som står i kristna källor går att lita på?
Observera att jag inte frågar om allt i NT går att lita på, utan den svagare frågan om ingenting går att lita på. Detta är för att möta påståendet att NT är en myt eller bara påhitt. Man skulle kunna kanske kunna formulera frågan så här också.
2 - Finns det fakta som stödjer att NT (åtminstone ibland) återger historiskt korrekta beskrivningar?