Chrawnus - 12 September 2010 12:16 -
Om vi säger så här då. Baserat på det faktum att Jesus utstod en romersk gissling, som i praktiken innebar att människan som pryglades misshandlades så brutalt att han blev vanställd och som i sig själv kunde vara dödlig och i de facto i vissa fall ledde till att den dödsdömde dog förrän han ens blev korsfäst, och det faktum att det flöt ut både blod och en vattenliknande vätska när den romerska soldaten stack Jesus i sidan med spjutet, som pekar på att Jesus hjärta hade brustit (i bokstavlig betydelse), så måste jag säga att “min” alternativa förklaringsmodell är oerhört mycket sannolikare än att de romerska skulle ha misstagit sig när det gäller Jesu död. Enda orsaken till varför man skulle kunna hävda något annat är om man redan från början har förutsatt att det inte finns något övernaturligt och att mirakel inte kan ske.
Tyvärr, du försöker återigen att lägga fram ett cirkelargument då du antar att bibelns berättelse om Jesus är sann för att demonstrera att bibelns berättelse är sann.
Jo, men inte förrän på domedagen/sista dagen, och inte en enskild individs uppståndelse, utan på en kollektiv uppståndelse av hela människosläktet.
Då faller alltså ditt argument om att judarna skulle ha ansett att uppståndelse från det döda skulle varit orimligt.
Fel igen, jag hänvisar till vad som är erkänt även bland de mest kritiska bibelforskare angående NT, nämligen att Jesus blev korsfäst, att han dog, att graven var tom och att lärjungarna åtminstone hade upplevelser av att Jesus hade uppstått från de döda…
Hur vet du att detta stämmer? Därför att bibeln säger det? Där har du ditt cirkelargument.
1. Den enda orsaken att förneka evangeliernas historicitet är om man har en förutfattad mening emot det övernaturliga och,
Inte alls. Nya Testamentet har enorma självmotsägelser, avvikelser och faktafel. En enkel tillämpning av källkritik och avsaknad av analogier med nutiden visar att texten är otillförlitlig.
Dessutom bör det tilläggas att naturliga förklaringsmodeller har haft en enorm framgång inom vetenskapen och övernaturliga förklaringsmodeller gång på gång antingen varit för vaga för att testas eller helt misslyckat sina tester. Detta är ingen förutfattad mening, utan en slutsats baserad på argument och evidens. Därför är sagan om Jesus återuppståndelse ett extraordinärt påstående och kräver därför extraordinära evidens.
2. De manuskript man har tillgång till angående evangelierna finns i ett sånt mångfald, och så kort tid efter den händelse att de är mer historiskt tillförlitliga än de flesta andra antika manuskript.
Jesus lär ha dött 33 v. t. Markusevangeliet lär ha skrivits omkring 70 v.t. Detta betyder omkring 40 år av rykten och hörsägen. Vi har dessutom inget som Jesus själv skrev, inga kontemporära historiker som ens nämner den levande guden, inga arkeologiska belägg och det finns ingen fysik-historisk nödvändighet att Jesus har återuppstått från det döda som det finns exempelvis med att Caesar korsade Rubicon.
Kan du nämna något annat antikt dokument som vi tar på allvar som handlar om zombies?
Dessutom är ditt skitsnack om neutralitet bara befängt eftersom det inte finns något sådant som ett neutralt antikt historiskt dokument.
Det verkar som du har blev väldigt upprörd nu när jag avslöjade ditt cirkelargument. Det stämmer att vi inte kan ta antika dokument at face value, vilket betyder att vi måste tillämpa källkritik inte bara dogmatiskt förutsätta att det som står är sant, och sedan använda det som belägg för att det som står är sant.
Det idealiska krav som du ställer upp för att ett manuskript skall kunna anses som historiskt uppfylls inte av ett enda antikt dokument eller manuskript. Vilket betyder att om du ställer samma strikta krav på något annat antikt manuskript vad gäller trovärdighet som du ställer på evangelierna så måste du komma till den slutsatsen att det inte går att lita på någon antik källa alls.
De flesta andra historiska dokument gör inte extraordinära påståenden, utan endast ordinära påståenden, som därför kräver ordinära belägg. Extraordinära påståenden kräver extraordinära belägg. Om jag säger att jag har en bil så krävs det nog inte särskilt mycket evidens för att övertyga dig. Om jag istället hävdade att jag hade en kärnvapenbestyckad missil så skulle det kräva betydligt mer evidens. Om jag sa att jag ägde ett intergalaktiskt rymdskepp som kunde åka i hastigheter över ljuset, så skulle du kräva enorma och extraordinära evidens.
Historiker tar inget historiskt dokument på face value som du gör med bibeln, utan tittar på om vi kan hitta en många olika typer av belägg från oberoende källor som alla konvergerar mot samma slutsats. Detta finns för de flesta händelser vi anser vara historiskt stödda, men inte för Jesus uppståndelse från det döda.
Detta är alltså standarden med vilket vi mäter om en antik källa är pålitlig.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära evidens, vilket betyder att de krävs starkare belägg för att acceptera att Jesus uppstod magiskt från det döda än andra, mer ordinära historiska påståenden.
Det är inte rimligt att ta en religiös reklamtext som absolut sanning som du gör utan att tillämpa källkritik. Historier arbetare med att leta efter konvergens av empiriska belägg från oberoende källor, inte med att okritiskt acceptera allt potential material kan stöter på. Det är historikern som är auktoriteten, inte texterna. Annars så hade vi tvingats tro på vad som helst. Om en text hävdade att en person förvandlades till en varulv och åt upp spädbarn, så kan din i mitt tycke, innehållslösa metod inte göra något annat än att säga “Jaha, då måste det väl ha varit så”.