.... det räcker att du hittar en enda pingvin eller delfin med gälar för att motbevisa evolutionsbiologin.
Hej MoridinNu har vi ju hittat en varg med pung. Är inte det lite samma sak som att hitta en delfin med gälar?
Stefan B
Nej, i och med att det är olika strukturer som utföra samma eller snarlik funktion.
Är inte gälar och lungor olika stukturer som utför samma eller snarlik funktion, enligt dig?
Det var inte det jag syftade på. Jag menade att pungarna är olika strukturer som utför samma eller snarlik funktion.
Att man förväntar sig att valar och delfiner tagit den evolutionära omvägen att ha varit landdjur och näbbmus innan de återvänt till havet tycker säkert många med mig är lite långsökt.
Det är ingen förväntning, utan ett observation från fossiler och DNA sekvenseringar. Det finns många, fina fossilser med intermediära egenskaper som demonstrerar detta som exempelvis Eoconodon, Dissacus, Hapalodectes, Pakicetus, Ambulocetus natans, Rodhocetus, Basilosaurus isis, Protocetes, Indocetus ramani, Prozeuglodon, Eocetus, Dorudon intermedius.
Att kliva tillbaka till havet och börja mutera fram egenskaper som skulle kunna konkurrera bland hajar och försöka överleva bland andra varelser som anpassats till vatten under en halv miljard år.
Du har inte förstått evolution. Det är inte så att egenskaper uppstår för att mycket senare vara användbara, utan att de är direkt användbara men kan förändras eller förbättras efter tiden går.
Det borde inte vara mindre ologiskt att tänka sig att delfiner och valar utvecklats från något tidigare vattenlevande djur.
Då kan du inte förklara fossiler som visar att valar härstammar från landlevande djur eller evidens från DNA sekvensering. Lade gud ner fossilerna för att bedra människan?
Det finns ju t ex vissa hajarter som till utseende och beteende liknar valar eller delfiner. Skulle en val- eller delfin-liknande varelse med tvärställd fena och gälar hittas skulle teorin bara byta riktning. det skulle troligen inte falsifiera teorin.
Stefan B
Om du hittar pingviner med gälar, fåglar med bröstvårtor eller en övergångsfossil mellan fåglar och däggdjur (för att ta tre snabba exempel) så skulle du har falsifierat gemensamt biologiskt ursprung.