Sunitram - 28 Juli 2010 05:36 -
1)Vad hände/händer med alla de människor som levde före Kristus tidsålder och som följaktligen inte kände till Kristus . Blir/blev alla förlorade?
Alla människor - som bevarat förfädernas berättelser om vad som hände i begynnelsen - kunde leva i tro på Guds löfte om att han, i sinom tid, genom kvinnan säd, skulle upprätta människan. Abraham trodde detta, och det räknades honom till rättfärdighet.
Före Kristi födelse handlade tron om löftet att Kristus/Försonaren skulle komma, och efter att han kom har vi sett hela innebörden i Guds löfte om “kvinnans säd som skulle söndertrampa ormens huvud”. Tron var grunden för rättfärdighet i båda fallen.
Men du undrar kanske vad jag har för stöd i Bibeln för att innesluta även icke-judar under Skaparens löfte redan vid fallet. Därför vill jag nämna Job. Jobs bok verkar “kemiskt fri” från alla referenser eller citat ur någon annan bibelbok. Inte ens ett spår efter något citat eller hänvisning till något ur Moseböckerna eller dess omnämnande av Abraham och alla de andra kan skönjas. Jobs bok anses därför av många vara den allra äldsta bibelboken, dvs före Mose, och troligen även före Abraham. Det för oss till tiden mellan floden och Abraham (eller Mose). Och poängen?
Poängen är att Job talar om en förlossare (“jag vet att min förlossare lever”) och han visste till och med att han “i sitt kött” (sin kropp) skulle se Gud, dvs kroppens uppståndelse.:
Job 19:25 Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet.
Job 19:26 När sedan denna min sargade hud är borta, skall jag i mitt kött skåda Gud.
Människor har kort sagt känt till den Levande Guden, tills de glömt bort honom och fallit ner i hedendom. Ett mörker ur vilket Gud kallade Abraham, som tydligen hade bevarat genuin kunskap om Gud Skaparen och hans löften. Genom Abraham och hans efterkommande skulle därför Guds namn åter bli känt bland människorna som avfallit ifrån honom. Abraham, som växte upp i en hednakultur som dyrkade månguden* trodde på Bibelns Gud, Skaparen, och denna tro räknades honom till rättfärdighet. Så säger Bibeln.
Resten går att härleda ur det som nämns ovan, plus att den som lever utan lag döms utan lag. Men vi människorna har en lag “inskriven i våra hjärtan” som Gud skall använda för sina domslut. Bibeln ger inga detaljer om hur Gud kommer att döma dessa som är “utanför”, däremot ger Jesu ord i Bibeln (Joh 12:48**) all grund för dom som gäller dem som tror på Bibelns Gud och hans son Jesus Kristus. Se 1 Kor 5:12:
1Ko 5:12 ... Är det inte dem som står innanför NI skall döma?
1Ko 5:13 Dem som står utanför skall GUD döma. ...
Etc.
// Rolf Lampa
* månguden: Se Islams halvmåne idag som är en rest av avgudadyrkan i babel, och som i profeterna kallas “Babels dotter” (dotter, bildspråk för “avkomling till”, feminin form beteckna folkslag eller folkgrupper, i likhet med Guds eget folk, som “bruden”, “Sions dotter” etc), se Ps 137:8, Sak 2:7.
** Joh 12:48 Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen.