Rörande det tidsmässiga avståndet mellan Adam & Eva så var det ett direkt svar på din antydan om att evolution skulle ha kunnat förekomma. men du klippte bort sammanhanget från citatet. Då ifrågasätter jag ditt sätt att diskutera.
Du undviker helt min fråga. Varför måste det vara en lång tidsrymd mellan Adam & Eva, om man tror på längre skapelseperioder än 24 h?? Det finns ju ingen logik i det. Skulle inte Adam & Eva kunna skapas i nära tidsanslutning till varandra, även om perioden är längre än 24 h?? Varför inte?!? Det skulle jag vilja ha svar på.
Dessutom förekommer ett speciellt ord för skapa när det gäller första versen (himmel & jord) & människan. Detta ord (som jag inte kommer ihåg det hebreiska ordet) betyder i sin natur att det skapas ur intet. De övriga skapelseakterna används ett annat ord för skapa, som alltså inte betyder skapas ur intet. Med andra ord universum/jorden samt människan skapas ur intet, resten verkar skapas av “befintligt material”. En lite intressant detalj…
Marrewskij - 29 Juli 2010 12:13 -
Jag är övertygad om att Jesus tänker något i stil med: “Vad håller ni på med, ni missar ju hela poängen med era egna lagar & regler!”Du har inget bra stöd för den övertygelsen. Om bibelns klartext får betyda någonting alls. Läran om skapelsen frälser oss kanske inte, men kan man inte läsa den delen av bibeltexten så klarar man nog inte av andra bibeltexter heller. Du visar genast själv ett exempel på detta när du ifrågasätter hur viktig det är med läran (som innefattar tron på Skrifterna, inklusive skapelsen). Bibel har själv något att säga om läran:
- Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. (2Ti 4:3 SFB)
- för dem som utövar otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och för alla som står emot den sunda läran - (1Ti 1:10 SFB)
- Men du skall tala i överensstämmelse med den sunda läran: (Tit 2:1 SFB)
Men du är alltså övertygad om att Jesus var av helt annan uppfattning, och att Paulus därmed troligen har missat hela poängen?
Att du sedan inte tar uttrycklig ställning för om skapelsedagarna handlar om dag eller period minskar inte den förvirring du skapar genom att sprida osäkerhet om andra glasklara bibelverser. Låt det åtminstone stå som det står på de olika bibelställena, även om du själv är osäker på just skapelsedagarna.
// Rolf Lampa
Jag tycker du har ett förvirrat resonemang. Du tar upp ett antal exempel där Bibeln poängterar vikten av “den sunda läran”. Den poängen delar jag fullt ut! Har jag ifrågasatt de texter som du nämner?? Nej, inte vad jag kan se.
Men vad är då “den sunda läran” som tas upp i texterna? En sak är klar, inte handlar den sunda läran i alla fall om vilken frisyr vi ska ha, eller om vi går på bio, eller om dricker ett glas vin, eller spelar “Skitgubbe” med en kortlek, eller går på disco. Det var det jag menade med att Jesus skulle undrar hur vi prioriterar, liksom Han ifrågasatte hur fariseerna prioriterade med sina egna regler & lagar. Den sunda läran som beskrivs i texterna ovan, handlar ju snarare om att älska varandra & Gud, att inte bedriva avgudadyrkan, att vara ödmjuka, att undvika egoism, att inte bedriva otukt eller vara otrogna, att värna om den svaga, etc. Det är bl a detta Jesus menar med den sunda läran, inte de “regler” som jag nämner som exempel där kyrkan bildar egna regler som tar fokus från den sunda läran.
Som sagt, tror man att en människas frälsning eller relation med vår mästare Jesus Kristus står & faller med vilken tolkning man gör av det hebreiska ordet “Yôm”, så har man förmodligen missat det viktiga i “den sunda läran”...