Marrewskij:
Det du talar om nu är ju gud och kristen tro. Det jag ville var att tala om detta ur ett vetenskapligt perspektiv. Intelligent Design är ju en helt neutral tvärvetenskaplig teoeri som inte på något sätt ska blandas ihop med bibeln eller kreationism.
Mats Selander ondgör sig här över det här sammanblandadet—över att folk inte tar Intelligent Designrörelsen på allvar—utan blandar ihop den med hela den kreationistiska rörelsen. Han kallar just det här sammanblandatet “väldigt olyckligt.”
“Vem designern är är ingenting som designteorin kan svara på,” slår han fast.
Syftet var alltså att diskutera design helt och fullt utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Nu blandar både du och David själva ihop Intelligent Design med kristen skapelsetro.
Finns det någon Intelligent Designteori som är en strikt vetenskaplig teori? Eller är det bara fördold kreationism allting? Det verkar nästan så om man ser till den här tråden. Intelligent Design är alltså bara helt vanligt religiös gudstro?
Jag tar ID på allvar, och det är mycket riktigt att jag tog avstamp från den kristna Guden & dess motiv. Min mening var inte att blanda samman ID & kristendomen, vilket ibland förekommer & är beklagligt. Min poäng var att visa att bara för att vi människor anser oss veta bäst om det vi ser & ställer oss kritiskt till olika fenomen vi kan observera i vår värld, så innebär det inte att det inte kan finnas verklig design!
Ex: Bara för att jag hittar funktioner eller detaljer i programmet Microsoft Word, detaljer som jag personligen inte ser poängen med eller rent av tycker är idiotiska (vilket har sket ganska ofta), så betyder ju inte det att programmet inte är designat!! Det skulle ju vara korkat att utesluta design i ett så invecklat & komplicerat dataprogram, bara för att jag hittat några stycket funktioner som jag inte förstår poängen med!
ID:s uppgift är inte att i detalj förklara orsaken till alla strukturer & dess design, utan snarare påvisa observationer, tecken & spår som bäst förklaras av design! Betraktar man t.ex. biologiska strukturer & komplexa system (som fotsyntesen, irreducerbara organ, cellverksamher, m.m. m.m. m.m.) så tyder de på en bakomliggande planenlighet, eller design om man så vill. Det finns alltså väldigt många fler exempel där neo-darwinister får uppenbara problem än när designförespråkare får det. Bara för att en idé/teori ska vara giltig, behöver den inte kunna förklara allt vi ser!