Är du verkligen så osäker i din egen argumentation att du måste ägna dig åt såna här klumpiga och osakliga utfall?
Tror inte att det beror på osäkerhet från min sida, brukar inte alls känna mig osäker när jag skriver debatt inlägg. Jag brukar faktiskt snarare se till att det jag skriver har någon slags substans och att jag kan svara på eventuella frågor om varför jag skriver som jag gör. Kanske handlar det snarare om att jag är less på folk som kommer med absoluta påståenden som de inte kan backa upp. Plus att man aldrig ser tillstymmelsen till medgivande om man visat att de har fel.
Hur hade du tänkt att denna design utan en blind fläck skulle se ut och fungera. För att bara säga att den inte har en blind fläck ger oss ju inga besked om designen skulle bli bättre. Kanske du får bort den blinda fläcken, men att ögat istället får stora värme problem eftersom kylning av ögat blir lidande på grund av att du vill ha bort denna blinda fläck. Har du då lyckats med en mindre klumpig design? Eller kanske stavarna som fångar upp ljuset lättare bli skadade av hög energi strålning vilket gör att ögat slits ut fortare, är det bättre?
Jag är naturligtvis bara en vanlig, begränsad människa. Men gud är väl ändå ett allsmäktigt väsen med förmåga att skapa ett helt universum?
Du tycks reducera hans förmågor något helt enormt.
Jag har inte talat om vad Gud kan eller inte kan. Det jag försökt att säga att du som begränsad människa inte kan komma på en bättre design. Det finns ingen människa som vet hur man skulle kunna designa om det mänskliga ögat så man slapp den blinda fläcken och inte introducerade andra problem eller brister i den nya designen. Den mänskliga kunskapen om ögat är inte på den nivån att man vet hur man skulle bära sig åt för att ‘förbättra’ den nuvarande designen.
Och kan man inte det kan man inte heller uttala sig om designen är bra eller dålig, förutom erfarenheter om hur ögonen fungerar i vardagen om de är fullt friska.
Vill du alltså, på fullt allvar, sitta här och mena att det här var det bästa Gud kunde åstakomma? Han gjorde sitt bästa—men kommer inte runt problemet med den blinda fläcken?
För att vara lite tjatig, men vilket problem pratar du om. Den blinda fläcken är inte ett problem om det inte är något fel på ögonen. Då kommer du aldrig vara medveten om att den finns där. Så jag vill påstå att detta mest är ett påhittat problem som inte tar hänsyn till hela designen.
Jag vet inte hur mycket du faktiskt jobbat med design frågor, men design handlar inte alltid att kunna gör ‘optimala’ lösningar. Utan design är ofta en avvägning mellan en massa faktorer som ibland kan vara omöjliga att få ‘optimala’ samtidigt.
Om man designar ett 3D spel. Då vill du att det ska vara så detaljerat som möjligt, men samtidigt vill du att spelet ska vara snabbt och flyta på bra. Men när du lägger till 3D detaljer som ska renderas innebär det att spelet kommer bli långsammare och flyta på sämre. Så då får du göra en avvägning i din renderingsmotor hur mycket detaljer du kan hantera och ändå få bra eller acceptabla värden när det gäller hastighet och flyt.
Det blir en design avvägning.
Sen kan ju en sådan avvägning även ha estetiska orsaker, se bara på design av bilar. Även om man kanske skulle hitta den optimala karossen när det gäller vindmotstånd så kanske en designer inte nödvändigtvis skulle välja att göra karossen precis på det sättet.
Och man kan väl hårdra det och säga att den mänskliga kroppen (när den är fullt frisk) verkar vara designad på ett sätt som fyller sitt syfte.
Och du har FORTFARANDE inte svarat på min fråga om vilka vetenskapliga evidens som stöder bibelns skapelseberättelse.
1 Mos 1:1