Bilbo - 11 Juni 2007 12:24 -
Det starkaste argumentet emot guds existens är nog de kristna själva. Även de erfarenheter eller “vittnesbörd” som de har. Är uppväxt i frikyrklig miljö men har lämnat den sedan några år. Om gud finns varför:
*Går så många kristna äktenskap sönder TROTS “uthållig” bön och t om fasta?
* Tar kristna livet av sig?
* Känner så få krisna “frid” (iallafall de som jag pratat med)
* Fungerar inte bön?
Faktum är: pröva själv så får du se att procentuellt får du lika många “bönesvar” om du LÅTER BLI ATT BE som om du ber…. jag har testat, våga pröva själv.
* Varför är kristna så elaka? Räcker med i stort sett vilken församling som hellst så hittar man bland “Gamala bönekämpar” elaka och “otäcka” människor.
Se bara på kristna i debatter, hur personangreppen haglar (se te x Göran Skyttes debatt med Krister Sturemark, det var ett riktigt lågvattenmärke).
Okej, Bilbo, vi går tillbaka till ditt första inlägg, och låter elaka generaliseringar höra till det förflutna.
Angående att kristna ibland är elaka kan man väl säga att ja, tyvärr så är kristna precis lika mänskliga som alla andra. Gud har tyvärr inte världens bästa supporters alla gånger, men precis som det danska fotbollslandslaget inte kan anklagas för en kille som anfaller domaren kan inte Gud anklagas för de misstag som begås i hans namn av människor som inte vet bättre, eller som medvetet begår ondskefulla handlingar.
De övriga frågorna är svårare att bita i, inte minst eftersom de ligger på ett väldigt personligt plan.
Att kristna äktenskap ibland går sönder har förstås många anledningar. Misstag från någon av parterna kan skapa sådana sår att det kanske inte går att läka. Man får vara väldigt försiktig med att döma i dessa lägen, och Jesus själv var en som starkt gick emot direkta kopplingar mellan en människas olycka och eventuell synd som orsak. När Jesus mötte en blind och fick frågan om det hans eller hans föräldrars synd som låg bakom, sa Jesus strängt emot, och förklarade att mannen skulle få bli föremål för Guds självuppenbarelse genom ett mirakel. Jag kan bara hoppas att Gud har något liknande i åtanke för de människor som råkar ut för till synes meningslöst lidande, vare sig det kommer till uttryck genom skilsmässa eller självmord.
På det abstrakta, filosofiska planet tror jag att ett gott försvar av Gud låter sig göras. När lidandet kommer nära blir det mycket svårare. Om lidande var allt som fanns i världen vore det onekligen svårt att tro på en kärleksfull Gud. För mig och många andra verkar det som talar för en Gud väga så tungt att vi är beredda att vänta på att Gud själv ger oss svaren. Missförstå mig inte som att jag ger upp, eller som att jag vill ta udden av dina frågor. De är mycket legitima och vi ska fortsätta att brottas med dem.
Jag stannar här, och hoppas du vill svara. Kanske någon annan har något att säga i saken?