Sök       Avancerad sökning

13 av 13
13
Starkaste argumentet MOT Guds existens?
Postade: 06 September 2008 02:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 181 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04

Hej!

Alla människor och själar som lever på denna jord befinner sig på en lång själslig resa. Och eftersom varje själ kommit olika långt på sin resa fram till fullkomlighet med skapelsen, så kan man ju förstå varför det finns så mycket ondska och avvikelser från villkorslös kärlek i denna inkarnation.

....kommit olika långt, menar du i tid eller avstånd? Och var menar du att början på denna resan finns?

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 06 September 2008 03:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 182 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  318
Gick med  2007-06-06

Hej,
Här stod det tidigare ett inlägg som inte syftade till annat än reklam för en bok. Sådana inlägg tas bort.
mvh
Patrik Uppsala
i egenskap av moderator

Postade: 06 September 2008 10:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 183 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
richardIII - 06 September 2008 12:47 -

Hej!

Alla människor och själar som lever på denna jord befinner sig på en lång själslig resa. Och eftersom varje själ kommit olika långt på sin resa fram till fullkomlighet med skapelsen, så kan man ju förstå varför det finns så mycket ondska och avvikelser från villkorslös kärlek i denna inkarnation.

....kommit olika långt, menar du i tid eller avstånd? Och var menar du att början på denna resan finns?

Richard III

Om du sparar den första “inklamrade” raden i citaringstexten så ser man vem du har citerat.

Postade: 07 September 2008 01:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 184 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04
Sampa - 06 September 2008 08:37 -

Om du sparar den första “inklamrade” raden i citaringstexten så ser man vem du har citerat.

ok, nu fattar jag , man ska altså deleta allt man inte vill citera. Jag har försökt kopiera de som ska citeras.
Thanx.
Tack även JemyM även om jag inte fattade din förklaring.

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 09 September 2008 09:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 185 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  23
Gick med  2008-08-24

Så länge jag vill tro, tro på något som tröstar mm, så bryr jag mig inte så mycket om dessa frågeställningar.

För mig är frågan snarare intressantare varför människan sedan urminnes tider onekligen har haft samma behov som jag själv känner.

Eller ställa sig frågan varför så många idag inte längre verkar våga ställa sig frågan om det finns något högre.

För jag är inte alls säker det har med att vi på något sätt vet bättre idag eller är så mycket mer smartare i vår olyckliga, grå fantasilösa vardag.

Ps. Vad är intelligens för något om inte att kunna ha en rätt livlig fantasi

Postade: 10 September 2008 09:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 186 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04
presbyt - 09 September 2008 07:36 -

Så länge jag vill tro, tro på något som tröstar mm, så bryr jag mig inte så mycket om dessa frågeställningar.

För mig är frågan snarare intressantare varför människan sedan urminnes tider onekligen har haft samma behov som jag själv känner.

Eller ställa sig frågan varför så många idag inte längre verkar våga ställa sig frågan om det finns något högre.

För jag är inte alls säker det har med att vi på något sätt vet bättre idag eller är så mycket mer smartare i vår olyckliga, grå fantasilösa vardag.

Ps. Vad är intelligens för något om inte att kunna ha en rätt livlig fantasi

Människor har alltid sökt en förklaring till sina omständigheter, till världen, och finns det ingen uppenbar förklaring så hittar man på en, tex den med tor och åskan. Människor söker lika mycket idag som förr, men kristendomen erbjuder inga förklaringar längre. Kristendomen hamnar i samma fack som tor och oden.
Man väljer andra förklaringsmodeller.
Och om du bara vill tro på nåt som tröstar kan du ju välja vad som helst.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 11 September 2008 08:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 187 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  115
Gick med  2007-04-01

Hej igen!

Imatea - 03 September 2008 02:25 -

Jomenvisst, Martin!
Ibland tar det lite tid, så även för mig. Inte minst behöver jag lite extra betänketid, när det du skriver gör mig så beklämd som detta. Du skrev:
Det faktum att jag anser att den mosaiska lagen var ett gott rättssystem vid tiden för dess stiftande och att jag samtidigt inte alls vill tillämpa de lagarna i dagens samhället gör mig inte till en kulturrelativist.
Jag har inte beskyllt dig för kulturrelativism. Det var nog du som förde in det begreppet. Vad jag vill belysa är hur religion har en tendens att likrikta människors moraliska ställningstaganden beroende av vad som är skrivet i “heliga” texter.

Då missuppfattade jag dig, helt enkelt. Gott, då är något helt utrett! smile

Det finns kristna som tar lätt på “den heliga skrift” och förkastar det som inte överensstämmer med deras eget moraliska omdöme. Sorgligt nog representerar dessa kristna ändå, med sin bekännelse till kristendomen, i någon mening de bibelavsnitt som de säger sig ta avstånd ifrån.
Så finns det de som, liksom du, tar ställning för skrifterna sådana som de är skrivna. Riktigt tragiskt blir det, enligt min mening, när vanliga hyggliga nutidsmänniskor tar ställning för religiöst dikterade lagparagrafer oavsett inlevelseförmåga och medkänsla med de människor som genom tiderna drabbats av religiös rättfärdighet.
Det som berör mig mest illa är inte din, Ray Bakers, Olof Edsingers och Mats Selanders verklighetsuppfattning, er tro på gudsgemenskap för rättrogna och evig förkastelse för övriga. Nej, än mer är det er oförmåga att fördöma den religiöst betingade omänsklighet som en bibelläsare möter.

Jag möter inga nya argument här, men visst är det tråkigt att du känner dig beklämd å mina vägnar.

Diskussionen verkar stanna i att jag å min sida hävdar att den mosaiska lagstiftningen är en för sin tid sofistikerad och tillämpbar lag, som också skiljer mellan syndens rättmätiga straff (en hel del dödsstraff) och det som i praktiken tillämpas (dödstraff endast vid mord, och vid minst två vittnen). Jag hävdar dock att lagen inte bör ha någon juridisk bäring i dagens samhälle, även om de överordnade moraliska principerna fortfarande gäller.

Om jag får försöka mig på att sammanfatta din respons, så går den ut på att lagen är inhuman, både i vad som anses brottsligt och vilka straff som kopplas till olika brott. Du anser det tragiskt att i övrigt relativt vettiga människor försvarar detta på religiös grund.

Om vi är överens om denna skildring kanske vi sätter punkt här?

Postade: 11 September 2008 12:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 188 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Ja, det kan vi göra. Tack för en korrekt sammanfattning, Martin!

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 11 September 2008 01:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 189 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  115
Gick med  2007-04-01

Gott.

Då stänger jag härmed denna tråd då den blivit mer än lite svår att överblicka. I fortsättningen håller vi oss till specifika trådrubriker, välkommen att starta en ny tråd om du har något att diskutera!

13 av 13
13

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70