Nykomling:
Vad gäller Columbus så finns det flera av varandra oberoende källor som talar om Columbus samt att man har dokument som Columbus själv har skrtivit om sina resor som historievetenskapen är överrens om är autentiska. Om historievetenskapen är fullständigt överrens om något så är det skäl nog för mig att tro på att det faktiskt är så.
Det gäller knappast Jesus. Visst, många historiker säger att det nog har funnits en person vid namn Jesus runt år 0. Men det var inte det frågan gällde. Frågan var om allt det som beskrivs i Bibeln verkligen har hänt och där finns det inga andra källor som säger något liknande. Om det verkligen gick runt en kille som helade folk, gick på vatten och så vidare så borde det givit eko långt bortom de bibliska texterna. Men det finns inget sådant material alls.
Och att du inte hört talas om en enda lika känd person.. Har du hört talas om en kille som hette Muhammed? Han påstås ha blivit dikterad Guds ord som sedan blev till Koranen som nu väldigt många männsikor inrättar sina liv efter. Så med samma logik så borde det också vara sant. Dags att börja följa sharia-lagarna kanske..?
Martin:
1. I Josefus skrifter omnämns Jesus två gånger. Vetenskapen av idag är tämligen överrens om att dessa är sentida tillägg och/eller förvanskningar. De bryter mot resten av texten både stilistiskt och språkligt. Det finns en mängd andra skrifter som, om detta fanns i orginal, borde hänvisa till det. Men det görs inte. Läs mer på tex http://en.wikipedia.org/wiki/Josephus_on_Jesus
2 & 3. Jag har aldrig påstått att det inte fanns några kristna. Det finns det än idag. De första århundradena fanns det dock många varianter av kristna. De som trodde att Jesus bara var människa, bara var gud, att det fanns två olika Jesus (en människa och en gud) etc etc.
4. Måste jag kolla upp lite närmare.. Har du någon referens på detta?
Markus-evangeliet är det första evengaliet och förmodligen skrivet på 60-70-talet. Både Matteus och Lukas är i mångt och mycket baserat på Markus. Ingen av evangelisterna var någon lärjunge till Jesus. Var har du fått den informationen ifrån? Lärjungarna kunde inte skriva och läsa. De evangelier som finns i dagens biblar är dessutom väldigt mycket annorlunda mot orginalskrifterna. Tex så är hela slutpassagen i Markus-evangeliet (med Jesu uppståndelse) ett senare tillägg. Tom Bibel 2000 har markerat detta.
Jag kan rekomendera boken “Misquoting Jesus” av bibelforskaren Bart D Ehrman som berättar om hur, och varför, de bibliska texterna har förvanskats genom historien.