Hur kan Gud som är både god och allsmäktig tillåta att det sker så mycket ont på jorden?
Svaret är mycket enkelt och står tydligt i bibeln:
Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld. 1 Joh 5:19
Människan som hade auktoriteten på jorden överlämnade jorden till djävulen i syndafallet.
Världen är sedan dess i en ondes våld. Satan, denna tidsålders gud, är Guds och människans fiende och han har pga människans fall viss juridisk rätt att utöva inflytande på jorden - människan som hade den rätten gav den till djävulen första gången människan var olydig mot Gud och lydde satan.
Att Gud är allsmäktig betyder inte att Gud kan inte hoppa in på arenan och stoppa satan eftersom allt Gud gör måste ske på rättfärdighetens väg och satan hade skaffat sig juridisk rätt att regera på jorden genom att bedraga Adam.
Jesus visste det - se Matteus evangelium kapitel 4 vers 8. Om det inte varit sant så hade det inte varit en fretelse och det står att djävulen frestade Jesus.
Satan, djävulen har sin verksamhetstid innan han ska låsas in.
Men Gud GJORDE en väg för människan för att rädda henne.
Läs mer om det här: http://www.wayofthemaster.com
Det bästa skydd en människa kan ha i denna onda tid är att vara i förbund med Gud genom hans son Jesus Kristus.
Då är man grundläggande helt trygg pga av evigt liv med Gud efter döden.
Om Du som läser detta ännu inte tagit emot Guds erbjudande om försoning med Gud - be Jesus bli din frälsare och herre just nu.
Det är ditt livs klokaste och viktigaste val. Gör det innan det blir för sent. Nu är bästa tiden.
Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?
Dör, gör man ändå förr eller senare (också det pga syndafallet) men man har ett levande hopp och Guds löfte om evigt liv med honom, trots Adams syndafall och egna syndafall. Jesu blod tar bort alla hinder mellan Gud och Dig om du väljer att av hjärtat tro på Jesus och hans verk för Dig.
Du har allt att vinna och inget att förlora!
Du blir då genom tro på Jesu blod Guds vän och välbehaglig inför universums domare.
Ja, så enkelt är det att komma till himlen. Barnslig tro (förlitande) på Jesus och hans frälsningsverk för dig räcker ända fram. -För HAN är en STOR frälsare.
Du får också genom hans Ande hjälp att leva ett liv i harmoni med Honom och hans vilja. Det kallas helgelse. Men att duga i Guds ögon är inte den kristnes mål utan hennes utgångsläge då frälsningen helt och hållet är en gåva. (Efesierbrevet 2:8)
Låt Jesus bli din Herre idag. Be så här: Jesus Guds son. Kom in i mitt hjärta just nu. Föd mig på nytt (Johannes evangelium 3). Förlåt mig alla mina synder. Rena mig i ditt dyrbara blod. Ge mig evigt liv som gåva (Efesierbrevet 2). Jag tar emot dig nu och bekänner dig som min herre och frälsare. Amen.
Bad du uppriktig med så är du nu ett Gud barn med evigt liv. Enda förutsättningen är att du håller fast vid din tro på Jesus Kristus och hans frälsningsverk för dig.
Din tro får näring i bön och bibelläsning. Gud är din absolut bästa vän. Han älskar Dig allra mest. Han gav sitt eget liv för Dig och uppstod på tredje dagen för Dig och idag ber han för Dig.
Lästips 1: Johannes evangelium.
Lästips 2: Romarbrevet.
Med vänlig hälsning och lyckönskningar / Hasse