Sök       Avancerad sökning

New Age: En avgud i tiden?
Postade: 12 Juni 2010 07:30 - —   [ Ignorera ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01

Har studerat lite om New Age och upptäckt en del oroväckande tendenser i tiden. Ex pratar man om det okulta som det är något som stärker människan.
Nu går det t.ex. att enkelt förklara sådana saker som astral projektioner i naturliga termer. Den bild som jag har här på forumet verkar ha ett onaturligt ljus runt sig, men faktum är att detta är en konsekvens av kameran som tog fotot (vilken hade detta fenomen som dök upp på varje kort).
Det är därför oerhört oansvarigt att förleda människor att tro att de kan betala sig till bättre andligt liv när detta är något som erbjuds varje människa fullständigt gratis inom den kristna tron.
Varför lockas folk till new age?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 Juni 2010 05:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07

Så nära, men ändå så långt borta. Jag håller med dig i betydelsen att det är oerhört oansvarigt att förleda människor att tro att de kan betala sig till bättre andligt liv när detta i själva verket inte fungerar. Sedan är det värt att påpeka att tiondet också är ett sätt att “betala” sig till ett bättre liv, särskilt om man tittar på organisationer som Livets Ord.

Jag skulle nog säga att människor lockas till New Age på samma sätt de lockas till traditionell religion: den erbjuder lätta svar på komplexa frågor, immuniserar sig mot kritik och tenderar att utnyttja människans biaser och förmåga till logiska felslut etc.

En religiös förklaring kanske skulle kunna vara att “New Age” är ett resultat av aktivieterna av en demonisk andefurste som på grund av kristnas inaktivitet och sekuarismens framsprång gradvis tar över människor och vinner dem över till Satan.

Vilken tycker du låter mest rationell?

Postade: 13 Juni 2010 07:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Moridin - 13 Juni 2010 03:55 -

Så nära, men ändå så långt borta. Jag håller med dig i betydelsen att det är oerhört oansvarigt att förleda människor att tro att de kan betala sig till bättre andligt liv när detta i själva verket inte fungerar. Sedan är det värt att påpeka att tiondet också är ett sätt att “betala” sig till ett bättre liv, särskilt om man tittar på organisationer som Livets Ord.

Jag skulle nog säga att människor lockas till New Age på samma sätt de lockas till traditionell religion: den erbjuder lätta svar på komplexa frågor, immuniserar sig mot kritik och tenderar att utnyttja människans biaser och förmåga till logiska felslut etc.

En religiös förklaring kanske skulle kunna vara att “New Age” är ett resultat av aktivieterna av en demonisk andefurste som på grund av kristnas inaktivitet och sekuarismens framsprång gradvis tar över människor och vinner dem över till Satan.

Vilken tycker du låter mest rationell?

Nu vill jag inte enbart beklaga ny religiösa rörelser för att syssla med det ockulta, det finns i dagsläget även fullständigt accepterat som en del i vetenskaperna (som konsekvens av en inte helt ovanlig vetenskaps anarkism).
Men vårt uppdrag är att avslöja ondskan var än den får sitt fäste.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 Juni 2010 07:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1197
Gick med  2010-06-06
David Kärrsmyr - 13 Juni 2010 05:09 -

Nu vill jag inte enbart beklaga ny religiösa rörelser för att syssla med det ockulta, det finns i dagsläget även fullständigt accepterat som en del i vetenskaperna (som konsekvens av en inte helt ovanlig vetenskaps anarkism).

Vad tänker du på då?

Postade: 13 Juni 2010 07:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Joeb - 13 Juni 2010 05:14 -

Vad tänker du på då?

Det finns ex. forskning på paranormala fenomen vilket kan öppna upp människor för onda krafter eller få dem att ge sina pengar till spåmän och tarotkortsläsare.

Signatur 

/David

———————

Postade: 13 Juni 2010 07:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1197
Gick med  2010-06-06

Vad som är värt att notera är naturligtvis det faktum att man testat dessa påstådda förmågor och fenomen under kontrollerade former i över hundra år och aldrig fått ett utfall som har varit signifikativt bättre än vad slumpen skulle generera. Alla dessa vanföreställningar som New Age-anhängare hyser saknar alltså grund i verkligheten.

Så några onda krafter finns det nog inte att oroa sig över. Möjligtvis är det “onskefullt” att lura naiva människor på deras pengar—men däri finns nog också hela ondskan i New Age.

Annars tror jag—precis som en föregående talare—att lockelserna med New Age många gånger är samma saker som lockar människor till religion. Lite trygghet och tröst, och lätta svar på väldigt komplexa frågor.

Postade: 13 Juni 2010 09:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Joeb - 13 Juni 2010 05:45 -

Vad som är värt att notera är naturligtvis det faktum att man testat dessa påstådda förmågor och fenomen under kontrollerade former i över hundra år och aldrig fått ett utfall som har varit signifikativt bättre än vad slumpen skulle generera. Alla dessa vanföreställningar som New Age-anhängare hyser saknar alltså grund i verkligheten.

Så några onda krafter finns det nog inte att oroa sig över. Möjligtvis är det “onskefullt” att lura naiva människor på deras pengar—men däri finns nog också hela ondskan i New Age.

Annars tror jag—precis som en föregående talare—att lockelserna med New Age många gånger är samma saker som lockar människor till religion. Lite trygghet och tröst, och lätta svar på väldigt komplexa frågor.

Det finns då möjligen ondska i vetenskaplig anarki? smile
Självklart finns det folk som blir lurade på pengar, men frågan är om det inte finns folk som vill bli lurade. Medan det inte alltid kan röra sig om lurendrejeri.

Signatur 

/David

———————

Postade: 14 Juni 2010 11:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07
David Kärrsmyr - 13 Juni 2010 05:27 -
Joeb - 13 Juni 2010 05:14 -

Vad tänker du på då?

Det finns ex. forskning på paranormala fenomen vilket kan öppna upp människor för onda krafter eller få dem att ge sina pengar till spåmän och tarotkortsläsare.

Denna forskning är primärt utförd för att refutera paranormalister, som exempel James Randi 1 miljon dollar belöning för någon som lyckas demonstrera paranormala krafter i ett kontrollerat vetenskapligt experiment. Denna tävling har varit öppen sedan 1964 och föga överraskande så har ingen ens klarat sig förbi de preliminära testerna.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70