Sök       Avancerad sökning

Vad betyder det att älska sin nästa som sig själv?
Postade: 12 Juni 2010 11:54 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  793
Gick med  2008-10-26

Enligt min kyrkoherde innebär det andra kärleksbudet att man ska älska sig själv. Eftersom alla gör detta så blir budet överflödigt.

Själv kan jag inte älska min nästa så att jag är beredd att gå i döden för honom om Gud ger mig kraft till det.

Hur tolkar ni budet att älska sin nästa som sig själv?

Postade: 12 Juni 2010 04:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07

En möjlig tolkning skulle kunna vara att man ska älska andra människor i sin grupp, men inte utomstående, som sig själv. Detta kanske är tydligt när man läser GT där den bibliska guden sanktionerar folkmord efter folkmord där det är uppenbart att den judiska folken inte älskar dessa människor de brutalt slaktar som sig själv. Det är alltså, tolkar jag, det som ett sätt att bevara det judiska folkets unika genetiska och kulturella identitet från att blandas ut med mindre värdiga alternativ.

En mer liberalteologisk tolkning skulle kunna vara att kärlek är bra och att man ska älska andra i samma grad som man älskar sig själv.

Postade: 12 Juni 2010 07:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  793
Gick med  2008-10-26
Moridin - 12 Juni 2010 02:54 -

En möjlig tolkning skulle kunna vara att man ska älska andra människor i sin grupp, men inte utomstående, som sig själv. Detta kanske är tydligt när man läser GT där den bibliska guden sanktionerar folkmord efter folkmord där det är uppenbart att den judiska folken inte älskar dessa människor de brutalt slaktar som sig själv. Det är alltså, tolkar jag, det som ett sätt att bevara det judiska folkets unika genetiska och kulturella identitet från att blandas ut med mindre värdiga alternativ.

En mer liberalteologisk tolkning skulle kunna vara att kärlek är bra och att man ska älska andra i samma grad som man älskar sig själv.

Den tidens gudar var som parasiterande vapenleverantörer: de levererade aggressivitet (typ bärsärkagång) och kämparglöd, men deltog inte själva i striderna. Medan bibelns Gud skyddar sitt folk. Även idag strider Gud mot Israels fiender liksom han strider mot de fallna änglar som är kristenhetens fiender.

Det du kallar folkmord syftar förmodligen på att tidigare fiender kördes ut ur landet för att bevara förbundet och de som vägrade lämna landet dödades.  En tolkning av ordet “nästa” är granne. Det är viktigare att kunna lita på sin granne i vars vård man ibland lämnade nära och kära än att kunna lita på en besökande handelsman. Jesus hade en något annorlunda tolkning än vissa andra judar som liknelsen om den barmhärtiga samariten visar (samariterna var grannar till israeliterna liksom palestinierna är idag).

43 I haven hört att det är sagt: ‘Du skall älska din nästa och hata din ovän.’ 44Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, Matt 5:43,44

Men vad är din tolkning av Gal 5:14 ?

Ty hela lagens uppfyllelse ligger i ett enda budord, nämligen detta: »Du skall älska din nästa såsom dig själv. Gal 5:14

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70