Att påven och katolska kyrkan förbjuder kondomer HELT utifrån religiösa föreställningar tycks vara väldigt svårt för dig att förstå—precis som kyrkan alltid velat förbjuda en lång rad olika saker som kan hjälpa människor till ett värdigare liv.
Om man bara tillät små kondomer skulle man kunna rädda miljontals liv på sikt—men det gör man inte för att man har en förställning om en gud. Därför låter man dessa människor dö.
Där har du din kristna moral.
Har jag förnekat att katolska kyrkan förbjuder kondomer?? Det jag försöker få fram, vilket verkar vara lättare sagt än gjort, är att detta är inte den kristna moralen, det är kyrkans moral!! Kristen moral bygger på Jesus, Jesus nämner inte preventivmedel (vad jag vet iaf). Däremot förespråkar han monogami. Och tänk vad rätt denna mannen hade!! Hade mänskligheten följt kristen moral i allmänhet & detta råd i synnerhet, hade AIDS inte varit ett problem & miljontals människor fått längre liv!
Snälla, låt mig inte behöva förklara denna skillnad igen! Skilj på kyrkans & kristen moral. Kyrkans moral utgår förvisso ifrån kristen moral, men har ibland tenderat att hitta på egna regler utan grund i den kristna moralen. Det är t.ex. bara någon generation bort när det var strikt förbjudet att dansa, gå på bio eller spela kort. Detta tillhörde på den tiden kyrkans moral, inte kristendomens! Jesus har inte nämnt dans, bio eller kort i en negativ bemärkelse. Likaså misstolkade judarna de gammaltestamentliga texterna & lagarna & formade till stor del en egen moral, där stora delar av den ursprungliga moralen missades. Det var ju som sagt därför Jesus & de skriftlärda fariséerna var i ständig konflikt. Fariséerna hade byggt upp regler & en moral som de ansåg vara rätt. Sen kom en snickarson & ville tillrättavisa dem & det de tror på, genom att poängtera vad som verkligen är viktigt i livet.
Än idag finns det alltså kyrkliga grupperingar som, liksom fariséerna, skapat en egen moral. Jag misstänker att katolska kyrkans resonemang kan se ut så här: Om kyrkan “godkänner” kondomer, så godkänner de också & främjar en dekadent livsstil. En livsstil som uppenbarligen förekommer ändå, så det är väl ett ganska naivt resonemang (om det nu förhåller sig så, det vet jag inte). Tanken kanske i grunden är god, men det blir ju ändå så fel.
Skilj på kristen & kyrklig moral!!!