Sök       Avancerad sökning

3 av 4
3
Männskliga rättigheter
Postade: 15 Juni 2010 11:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
Joeb - 15 Juni 2010 09:46 -
David Kärrsmyr - 15 Juni 2010 09:32 -

Kyrkans tro är oerhört moralisk god och sparar många ifrån ett liv som förstör för dem själva.

Under 2007 dog drygt 1.5 miljoner människor i Afrika i Aids—och människor fortsätter att dö på precis samma sätt idag. Många av dem är barn.

Om man bara tillät kondomer—om man bara tillät användadet av en liten bit latex—så skulle de här siffrorna sjunka drastiskt. Men det gör man inte, därför att man har en föreställning om att det finns en gud.

Hur i hela fridens namn du kan få denna syn till någonting gott och moraliskt kan jag för mitt liv inte förstå. Det är väl snarare så djupt omoralistk det kan bli. Miljoner av människor får böta med sina liv för att andra människor har religiösa föreställningar.

Jag är djupt tacksam över att jag lever i ett sekulärt samhälle.

Nej det djup omoraliska är att säga att ett promiskuöst liv är eftersträvansvärt. Det är otroligt att det inte är uppenbart att otrohet lider till både känslomässiga och fysiska men.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 16 Juni 2010 12:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1518
Gick med  2008-09-10

david, du borde nog lägga dig. Inget har sagt att “ett promiskuöst liv är eftersträvansvärt” MEN om människor väljer ett sådant liv och det finns ett sätt som gör att de kan leva det livet med liten risk förlidande och död så anser du uppenbarligen att vi på grund av deras SYND ska vägra dem den chansen, Du anser att det är MER MORALISKT RÄTT att de och deras OSKYLDIGA BARN där i AIDS. SYNDEN SKALL STRAFFAS, det är den kristna moralen!!! Om människor väljer ett för de kristna “promiskuöst liv” så skall de fövägras chansen till ett gott liv, de förtjänar uppenbarligen enligt dig att dö i AIDS, dessutom sika deras ännu ofödda barn straffas. Detta är ju helt i linje med bibelns straffande gud och fullständigt logisk men för en ateist VIDRIGT och DJUPT OMORALISK.
Den “gode guden” har skapat världen sådan att om man inte lyder alla hans bud skall man plågas och dö, för att också plågas i livet efter detta. TACK David för att du visar upp religionens sanna ansikte.. Du visar bättre än jag någonsin kan hur kristen moral i själva verket fungerar, när dessa ord kommer från en troende har det en kraft i argumenten för ateism som är starkare än något argument jag kan finna..
Ted Bundy dödade oändligt förra än din kristna moral gör,,, ändå är han ond och den kristna moralen god.
David SOV PÅ SAKEN…. tänk efter !!!

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 16 Juni 2010 08:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 33 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06
David Kärrsmyr - 15 Juni 2010 09:58 -

Nej det djup omoraliska är att säga att ett promiskuöst liv är eftersträvansvärt. Det är otroligt att det inte är uppenbart att otrohet lider till både känslomässiga och fysiska men.

Nu överdriver du tämligen rejält. Vem har talat om att ett promiskuöst liv är eftersträvansvärt? Vem har uppmanat till otrohet? Det enda jag säger är att två människor som vill ha sex med varandra ska få ha det—och de ska naturligtvis också få ha alla möjligheter i världen till utöva säker sex.

Det här är grundläggande männskliga rättigheter—men, som vi ser på många platser runtom i världen, så är ju religionen och kyrkan ganska förtjusta i att ta ifrån människor just deras grundläggande mänskliga rättigheter.

Postade: 16 Juni 2010 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 34 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Joeb - 16 Juni 2010 06:26 -
David Kärrsmyr - 15 Juni 2010 09:58 -

Nu överdriver du tämligen rejält. Vem har talat om att ett promiskuöst liv är eftersträvansvärt? Vem har uppmanat till otrohet? Det enda jag säger är att två människor som vill ha sex med varandra ska få ha det—och de ska naturligtvis också få ha alla möjligheter i världen till utöva säker sex.

Det här är grundläggande männskliga rättigheter—men, som vi ser på många platser runtom i världen, så är ju religionen och kyrkan ganska förtjusta i att ta ifrån människor just deras grundläggande mänskliga rättigheter.

Medan kyrkan undervisar att sex hör till äktenskapen, vilket visar det positiva med sexualiteten och inte den destruktiva sidan.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 16 Juni 2010 09:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 35 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

“Kyrkan” må undervisa vad den vill, sex har ALDRIG hållits inom äktenskapet någonsin. “Kyrkan” som maktorgan vill så klart kontrollera människor och detta är ett sätt. DEnna förtryckarönskan från kyrkan orskar död och lidande. DU som kristen förmår tydligen inte att se detta vilket tydligt visar på det DJUPT oetiska och kränkande i den förtryckande religionen. Inte ens präster, biskopar och munkar förmår att avhålla sig från sex och även utomäktenskapligt sådant. Sedan har vi Knutby sektens sex vanor, i kristus namn. DEn “krisna moralen” står här stick i stäv med människlans natur, den kriostna moralen är här objektivt dysfunktionell. DEt blir här en etisk plikt att göra motstånd mot kyrkans och religioens förtryck spm orsakar lidenade.. Förmår inte kristna att inse sanningen och att det vore homanare att upplysa om skydd är det alla männikors etiska PLIKT att da avstånd från kyrkan. Du förespråkar här att de som lever i synd ska straffas OCH att deras barn ska straffas. HUR KAN DU SE DETTA SOM GOTT!!! Din moral mördar människor David, din moral staffar ofödda barn!

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 16 Juni 2010 10:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 36 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  188
Gick med  2008-04-07

Men får jag fråga dig: varför blir vi i dina ögon MER värda om Gud har skapat oss? Är inte det att förminska människovärdet?

Nej, människovärdet förminskas absolut inte. Anledningen till att människan får ett verkligt värde med ett gudsperspektiv är att den mänskliga rasen är utvald & priviligerad att leva i relation med ett universellt kärleksväsen. Att det kärleksväsen (Gud) som är alltings yttersta dimension, begynnelsen, Alfa & Omega, har utvalt en särskild varelse att delta & fullborda Hans syften, innebär ett verkligt värde!

Utan Gud är vi människor en oplanerad restprodukt av slump & opersonliga lagar. I ett sådant scenario har vi ingen särställning jämfört med andra arter/ting. Allt existerande är bara en sammansättning molekyler i olika former. Därför är människan inte mer värd än grisar, ödlor, räkor eller stenar. Likaså har vårt behandlande av våra medmänniskor, goda så väl som onda handlingar, ingen betydelse & substans när allting slutar existera i framtiden. Våra kärleks- & hathandlingar mot andra människor är alltså ögonblicksillusioner utan mening & konsekvenser, som i framtiden försvinner utan att lämna några som helst spår.

Postade: 16 Juni 2010 10:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 37 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
abergdahl - 16 Juni 2010 07:53 -

“Kyrkan” må undervisa vad den vill, sex har ALDRIG hållits inom äktenskapet någonsin. “Kyrkan” som maktorgan vill så klart kontrollera människor och detta är ett sätt. DEnna förtryckarönskan från kyrkan orskar död och lidande. DU som kristen förmår tydligen inte att se detta vilket tydligt visar på det DJUPT oetiska och kränkande i den förtryckande religionen. Inte ens präster, biskopar och munkar förmår att avhålla sig från sex och även utomäktenskapligt sådant. Sedan har vi Knutby sektens sex vanor, i kristus namn. DEn “krisna moralen” står här stick i stäv med människlans natur, den kriostna moralen är här objektivt dysfunktionell. DEt blir här en etisk plikt att göra motstånd mot kyrkans och religioens förtryck spm orsakar lidenade.. Förmår inte kristna att inse sanningen och att det vore homanare att upplysa om skydd är det alla männikors etiska PLIKT att da avstånd från kyrkan. Du förespråkar här att de som lever i synd ska straffas OCH att deras barn ska straffas. HUR KAN DU SE DETTA SOM GOTT!!! Din moral mördar människor David, din moral staffar ofödda barn!

Du saknar verklighetskontakt! Sluta låtsas vara någon som bryr dig om de ofödda, hade det inte varit för kyrkan så hade abort praktiserat som den gör i Kina. Kina där varje föräldrapar bara får ha ett barn och i annat fall tvingas att abortera.

Signatur 

/David

———————

Postade: 16 Juni 2010 02:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 38 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

Nu får du lägga ner SJÄLVKLART bryr jag mig om de ofödda, ibland är det humanare om vissa personer hade fått föbli ofödda. Men genom att förtrycka fattiga i afriika låter kritstna hellre barn födas till korta och plågsamma liv. Om en AIDS smitta OCH graviditiet förhindras genom användande av kondom har vi undvikit ett AIDS smittat barn, Genom att kristna hindrar information att nå dessa människor föds AIDS smittade oänskade barn som ofta har en frånvarande eller död/döende far och en döende mor. Varje kännande människa måste beröras av detta, men det gäller tydligen in de som har en kristen livsåskåding av din typ. Det är det framtida sjuka och lidande barnet jag bryr mig om, om det smittade fostret aborteras är detta mycket bättre efter4som man du undvisker lidande.
Hele ditt resonemang David visar att kristen etik inte är human. Detta visar hur kristen etik leder till felsut och skadar det Mats kallar den moraliska intuitionen.
Människovärdet förminskas för den kristna eftersom människan endast har ett instrumentellt värde, människan har värde endast för att gud givit människan värde. EN person har i kristen syn inget EGENVÄRDE obroende av gud. I kristen moral har människan alltså ett LÄGRE värde än i ateistiskt etik där människan har intriskalt värde som UNIK PERSON.

Backa ner nu David, du förespråkar att det är BÄTTRE med lidenade och död än med preventivmedel. DU städjer den humanitära katastrof som kristen moral orsakat i sädra afrika, du anser att det är rätt att oskyldiga barn straffas för syna föräldras “synd”.
En upplysning och utbilding om AIDS och preventiv medal hade MINSKAT detta lidande. Kristna MOTARBETAR denna upplysning. DET KAN INTE FÖRSVARAs DAVID, HUR KAN DU MOTIVERA DITT FÖRSVAR????
Dette är nog det mest hårresande jag läst på detta forum, ÄR dui inte beredd att be om uirsäkt och ta avstånd från dessa handlingar gär du nog klokt i att lämna frågan.
JAg hoppas dessa inägg får folk att inse den kristna moralens omöjlighet.

Signatur 

Postade: 16 Juni 2010 03:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 39 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-07

EN person har i kristen syn inget EGENVÄRDE obroende av gud. I kristen moral har människan alltså ett LÄGRE värde än i ateistiskt etik där människan har intriskalt värde som UNIK PERSON.

Nu blev det väl inte riktigt rätt va. Utifrån ateismen har människan inget egenvärde oberoende av slump & naturlagar, så där är det “dött lopp”. Ur ett kristet perspektiv är människans existens beroende av Gud, & på sätt & vis även hennes människovärde. Ur ett ateistiskt perspektiv är människans existens beroende av slump & naturlagar, & således även hennes människovärde.
Var ligger skillnaden? Jo, ur båda synvinklarna är vårt värde beroende alltings ursprung, Gud i ena fallet & slump/naturlagar i det andra.
Var ligger skillnaden mellan dessa två? Jo, i det ena fallet härstammar vi från en personligt kärleksdimension (Gud) med en universell plan, där människan utgör en väsentlig del i denna plan. Vårt ursprung ville alltså vår existens! Vår privilegierade roll i denna plan utmärker oss från allt annat skapat, som katter, fåglar, fiskar, träd & stenar. Denna plan förutsätter att vi får ett unikt, personligt & okränkbart värde, utan detta värde skulle planen inte fungera! Vårt liv & vårt värde är alltså en kärleksgåva från vårt ursprung!!

I det andra fallet härstammar vi från en opersonlig & lagbunden tillfällighet, där människans existens är en biprodukt av tid, slump & död. Vår existens har inget mål & ingen mening. Människan har ingen särställning i universum. Människan är bara en samling molekyler, liksom allt annat. Om ingen har velat vår existens & vårt ursprung inte värdesätter den ena eller andra egenskapen, har alltså människan samma värde som katter, fåglar, fiskar, träd & stenar.

Värdegrunden är ju uppenbar!! I det ena fallet kan människovärdet motiveras utifrån dess roll i en övergripande universell plan, i det andra fallet har vi samma särställning som allt annat skapat, utan någon särskild roll eller syfte.

Postade: 16 Juni 2010 04:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 40 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
abergdahl - 16 Juni 2010 12:06 -

Nu får du lägga ner SJÄLVKLART bryr jag mig om de ofödda, ibland är det humanare om vissa personer hade fått föbli ofödda. Men genom att förtrycka fattiga i afriika låter kritstna hellre barn födas till korta och plågsamma liv. Om en AIDS smitta OCH graviditiet förhindras genom användande av kondom har vi undvikit ett AIDS smittat barn, Genom att kristna hindrar information att nå dessa människor föds AIDS smittade oänskade barn som ofta har en frånvarande eller död/döende far och en döende mor. Varje kännande människa måste beröras av detta, men det gäller tydligen in de som har en kristen livsåskåding av din typ. Det är det framtida sjuka och lidande barnet jag bryr mig om, om det smittade fostret aborteras är detta mycket bättre efter4som man du undvisker lidande.
Hele ditt resonemang David visar att kristen etik inte är human. Detta visar hur kristen etik leder till felsut och skadar det Mats kallar den moraliska intuitionen.
Människovärdet förminskas för den kristna eftersom människan endast har ett instrumentellt värde, människan har värde endast för att gud givit människan värde. EN person har i kristen syn inget EGENVÄRDE obroende av gud. I kristen moral har människan alltså ett LÄGRE värde än i ateistiskt etik där människan har intriskalt värde som UNIK PERSON.

Backa ner nu David, du förespråkar att det är BÄTTRE med lidenade och död än med preventivmedel. DU städjer den humanitära katastrof som kristen moral orsakat i sädra afrika, du anser att det är rätt att oskyldiga barn straffas för syna föräldras “synd”.
En upplysning och utbilding om AIDS och preventiv medal hade MINSKAT detta lidande. Kristna MOTARBETAR denna upplysning. DET KAN INTE FÖRSVARAs DAVID, HUR KAN DU MOTIVERA DITT FÖRSVAR????
Dette är nog det mest hårresande jag läst på detta forum, ÄR dui inte beredd att be om uirsäkt och ta avstånd från dessa handlingar gär du nog klokt i att lämna frågan.
JAg hoppas dessa inägg får folk att inse den kristna moralens omöjlighet.

Jag ber om förlåtelse om jag har sårat din person. Men också du måste inse att det är enbart den kristna moralen som alltid hävdat att människan ha ett inneboende värde och värdighet. Detta oberoende av ras,religion, kön o.s.v. Därför står det om de kristna i från början att de behandlade änkan och den faderlösa för väl (Enligt den romerska moralen)
Därför måste du förstå att jag tycker du verkar ha tappat kontakten med verkligheten när du gör dessa hårresande uttalanden.

Signatur 

/David

———————

Postade: 16 Juni 2010 04:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 41 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

I en ateistisk människon syn har månniskan I SIG SJÄLV ett värde, inga värden existarade innan det fanns medvetet liv, personer. Människan, personerna har i sig själv i sin egen exisitens ett värde, VI ger varandra och oss själva människovärdet och vi har ansvar för varandra INFÄR varandra. Vi har en rätt att inte bli kränkta och att få göra fria val. Rättigheter som ständigt kränks av religöst förtryck.
JAg tycker att det är skrämmande att ni inte anser att det är fel att inte erbjuda skydd och upplysning kring aids i södra afrika. JAg anser att det är högst anmärkningvärt att en sexual moralisk princip går före den gyllene regeln som ni kristna menar att Jesus står för. Gammeltestamentlig moral syn går före kärleks bpdet om att älska siin nästa. Men som sagt det är ju bra att vi får svart på vitt att kritendom och etik inte är förenligt.
Att människor dör i AIDS i södra afrika ÄR verkligehten, VAKNA ta ert ansvar som människor, fria personer.

Signatur 

Postade: 16 Juni 2010 05:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 42 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

David kanske är det så att du liksom andra som förespråkar ID förnekar att HIV orsakar AIDS, liksom ni förnekar evolution. Då har du gått sällskap med ID/wedge grundaren Phil Johnson och Moon anhängaren Jonathan Well som är Kopllad till Wedge/ID rörelsen.
Kristendom är inte enbart oförenlig med etik det leder ocksp till destruktiv propagande mot forskning. Vilket i sin tur leder till ytterligare lidande.
Kanske anser du att de som har utomäktenskapligt sex förjänar AIDS och att deras barn förjänar AIDS. Är det i själva verket att du också ser AIDS som guds straff. I sådan fall är din moralsyn i alla fall logisk.
Nu tror jag inte att det är så och du ifrågasätter i alla fall Jonathan Wells, så du kanske inser att ID/Wedge rörelsen grundats av figurer med rätt udda åsikter…

Signatur 

Postade: 16 Juni 2010 05:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 43 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
David Kärrsmyr - 16 Juni 2010 07:29 -

Medan kyrkan undervisar att sex hör till äktenskapen, vilket visar det positiva med sexualiteten och inte den destruktiva sidan.

Det som händer i Afrika är naturligtvis djupt tragiskt. En kristen “moral” som har halkat fullständigt snett. Hur många människoliv påven och kyrkan och deras “moral” har på sina samveten vågar jag inte ens spekulera i.

Det är naturligtvis så djupt omoraliskt det bara kan bli. Jag hoppas att en sekulär moral kan fortsätta att utvecklas världen över så vi slipper den här formen av religösa vanföretällningar och de förödande konsekvenser de leder till.

Och nu har vi också bara talat om Aids i afrika. Vi har inte ens börjat gå in på företelser som abort och stamcellsforskning och denna uppsjö av områden där denna kristna tro leder till att människor dör som flugor—samtidigt som man hycklar om att man värnar om det sanna människovärdet.

Det är djupt omoraliskt.

Postade: 16 Juni 2010 07:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 44 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-07

Det som händer i Afrika är naturligtvis djupt tragiskt. En kristen “moral” som har halkat fullständigt snett. Hur många människoliv påven och kyrkan och deras “moral” har på sina samveten vågar jag inte ens spekulera i.

Hur svårt är det att förstå? Kristen moral har ingen skuld i AIDS-epidemin, möjligen har vissa kyrkliga inriktningar påverkat förloppet i fel riktning. Å andra sidan har kristna kyrkor varit i framkant när det gäller hjälporganisationer & humanitära hjälpinsatser över hela världen. OCH ÅTERIGEN: DEN KRISTNA MORALEN SÄGER INGET OM KONDOMER, DÄREMOT FÖRESPRÅKAR DEN MONOGAMI! OM DEN KRISTNA MORALEN SKULLE FÖLJTS I DETTA AVSEENDE SKULLE AIDS INTE VARA ETT PROBLEM ÖVER HUVUDTAGET & MILJONER & ÅTER MILJONER AV MÄNNISKOLIV SKULLE RÄDDATS!
Skyll därför inte AIDS-epidemin på kristen moral, eftersom om mänskligheten från början hade följt denna moral hade problemet inte funnits. Det är en dekadent & ansvarslös livsstil som är roten till AIDS-misären i världen! Och hur många människoliv denna livsstil har på sitt samvete är ogreppbart…

Postade: 16 Juni 2010 07:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 45 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Marrewskij - 16 Juni 2010 05:06 -

Hur svårt är det att förstå? Kristen moral har ingen skuld i AIDS-epidemin, möjligen har vissa kyrkliga inriktningar påverkat förloppet i fel riktning. Å andra sidan har kristna kyrkor varit i framkant när det gäller hjälporganisationer & humanitära hjälpinsatser över hela världen. OCH ÅTERIGEN: DEN KRISTNA MORALEN SÄGER INGET OM KONDOMER, DÄREMOT FÖRESPRÅKAR DEN MONOGAMI! OM DEN KRISTNA MORALEN SKULLE FÖLJTS I DETTA AVSEENDE SKULLE AIDS INTE VARA ETT PROBLEM ÖVER HUVUDTAGET & MILJONER & ÅTER MILJONER AV MÄNNISKOLIV SKULLE RÄDDATS!
Skyll därför inte AIDS-epidemin på kristen moral, eftersom om mänskligheten från början hade följt denna moral hade problemet inte funnits. Det är en dekadent & ansvarslös livsstil som är roten till AIDS-misären i världen! Och hur många människoliv denna livsstil har på sitt samvete är ogreppbart…

Att påven och katolska kyrkan förbjuder kondomer HELT utifrån religiösa föreställningar tycks vara väldigt svårt för dig att förstå—precis som kyrkan alltid velat förbjuda en lång rad olika saker som kan hjälpa människor till ett värdigare liv.

Om man bara tillät små kondomer skulle man kunna rädda miljontals liv på sikt—men det gör man inte för att man har en förställning om en gud. Därför låter man dessa människor dö.

Där har du din kristna moral.

3 av 4
3

‹‹ Blockaden av Gaza      Hitler och Stalin ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70