Tack Stefan för fortsatt samtal, här följer lite svar.
“Om jag förstått din uppfattning rätt är det avsaknaden i Bibeln av ett yttre ramverk kring äktenskapets ingående - att det saknas vigselritual - som är det avgörande för dig”.
Ja. För hade Gud menat att det krävs något slags juridiskt kontrakt för att ett äktenskap ska bli till, då hade vi åtminstone haft en otvetydig (imperativ) text om detta i Bibeln.
“Detta faktum, att Bibeln inte ger oss ett specifikt vigselritual, väcker intressanta frågor.
Vad beror denna avsaknad på? Det finns två möjliga svar. Antingen att det är onödigt eller att det är självklart.”
Jag noterar för det första att du medger att Bibeln inte ger oss en specifik vigselritual som grund för äktenskap. För det andra ser jag fler möjliga svar. Gud har inte gett oss några bindande ritualer därför att han 1) inte vill få oss att tro att ritualer och dylikt skulle utgöra någon slags grund för äktenskap, och 2) därför att han vill ge världens olika länder och folk frihet att själva utforma sina olika seder och bruk kring detta. Men observera, det inkluderar också alternativet att i princip helt utesluta någon form av ritual om man så skulle önska det. För äktenskapet som sådant står eller faller inte med om jag har ett papper i min hand eller inte, eller om jag följer en viss ritual eller inte. Äktenskapet är något alltför stort, gudomligt och heligt för att det skulle kunna vara möjligt att likställa det med något så krasst som ett stycke papper eller med någon viss människopåhittad ritual.
“De som svarar “onödigt” brukar mena att äktenskapet konstitueras av samlaget. Ett äktenskap uppstår när en man och en kvinna ligger med varandra. Problemen med det svaret är, tycker jag, mycket stora.
För det första gör det identifikationen av äktenskap - av vem som är gift respektive inte gift - ytterligt subjektiv. Bibeln talar om många samlag som inte innebar att ett äktenskap ingicks, utan som innebar otukt. Om vi inte vet om det är ett äktenskap - det kanske bara har varit en längre otuktsrelation? - kan vi inte heller tala om skilsmässa.”
Jag har inget att invända mot detta eftersom jag själv aldrig ansett att samlaget ensamt är det som konstituerar ett äktenskap.
“För det andra finns det i Bibeln ingen skillnad mellan att vara gift i Guds ögon och att vara gift. Olika sorters äktenskap - de som räknas inför Gud och de som räknas i samhällets ögon - finns inte någonstans i Bibeln. Du är antingen gift eller ogift.”
Nu har du nog omedvetet glidit in på bräcklig is. Det som är helt avgörande för en kristen borde ju ändå vara vad som är rätt och fel i Guds ögon och inte i samhällets ögon. Ska en sekulär stat verkligen ha bestämmanderätt att avgöra vad äktenskap i grunden är? Är det inte Gud och hans vilja uppenbarad i Skriften som ska vara det vägledande för en kristen? Ditt resonemang innebär ju faktiskt i förlängningen att två män eller två kvinnor som ingår ”äktenskap” också är gifta i Guds ögon så fort staten tillåter något sådant. Och om staten i morgon bestämmer att månggifte är en äktenskapsform? Blir också det då automatiskt äktenskap i Guds ögon? Eller om en man skiljt sig från sin hustru bara för att han tröttnat lite på henne och gift om sig, blir det nya då ett äktenskap också i Guds ögon och därmed välsignat av Honom bara för att en sekulär gudlös stat accepterat synden som begåtts och legaliserat det nya äktenskapet? Jag kan nämna fler exempel om du så önskar. Jag hoppas du inser att det som en stat betraktar som äktenskap sannerligen inte alls behöver vara det i Guds ögon.
Och i konsekvens med det - Ja, jag menar att det är möjligt att vara gift, att ha ingått äktenskap, utan att staten så att säga har beseglat det hela. Och det helt enkelt för att jag uteslutande bygger min grundläggande äktenskapssyn på Bibeln och inte utifrån ett sekulärt/traditionsbundet/kulturellt färgat synsätt.
Sedan är det en helt annan sak att det vanligtvis ger olika ekonomiska och sociala fördelar om man som gifta väljer att även gå in under det som staten förordnat. Men det är inte det som skänker gudomlig legitimitet åt äktenskapet som sådant.
Vi ska inte heller inbilla oss att en stat, och i synnerhet inte en sekulär sådan, ska kunna vare sig begripa eller acceptera vad ett äktenskap är i Guds ögon.
“Så om du har problem med att det saknas vigselritual i Bibeln, så är det väl ett liknande problem att införa distinktioner om olika sorters äktenskap, eftersom det inte heller finns i Bibeln?”
Jag har ingenting emot vigselritualer. Låt dem blomma fullt ut i alla de tusentals olika traditioner som finns runt om i världen. Jag ser bara ingenstans i Bibeln att ritualen i sig skulle vara det som konstituerar ett äktenskap.
“För det tredje är skilsmässolagarna i GT ett juridiskt ramverk. Du kan inte ha ett juridiskt ramverk för äktenskapets upplösande om det inte finns ett motsvarande ramverk för dess ingående.”
För det första, du använder ordet ”skilsmässolagarna” (plural). Men det finns nu bara ett ställe som kan åberopas, dvs 5 Mos 24:1-4. För det andra är just den texten knappast att betrakta som ”lag” eftersom texten i fråga endast återger en praxis. För det tredje, så är förfarandet där mera av privat natur eftersom skilsmässobrevet skulle lämnas från mannen till kvinnan (och inte till någon religiös ”myndighet” eller ”stat”). Texten i 5 Mos uttrycker helt enkelt en skilsmässosed som Mose hade förordnat, en sed som dessutom Jesus hade synpunkter på enligt NT.
Med andra ord, liksom det i Bibeln inte finns något av Gud befallande juridiskt bindande ramverk för hur ett äktenskap ska ingås så finns det inte heller något dylikt om hur ett äktenskap ska upplösas. Frihet är åter igen nyckelordet. Och de frihetsyttringar som varje folk och kultur väljer att kringgärda äktenskapet med (vare sig det gäller dess ingående eller upplösning) ska inte förväxlas med äktenskapet i sig, utan sådant är bara något som naturligt uppstår för att skapa en viss gemensam och (ibland) stabiliserande struktur i samhället.
“Att det är offentligt och juridiskt finns underförstått, menar jag, i 1 Mos 2, när det talas om att en man “ska överge sin far och sin mor”. Det är inte bara en privatsak eller en “inför Gud sak” att gifta sig. Det berör fler än de två älskande och det berör mer än deras personliga liv. Andra människor och deras egendomar är involverade när ett äktenskap ingås och därför är det naturligt - självklart - att äktenskapet har en offentlig och juridisk sida.”
Vi är ense om mycket. Samlag konstituerar inte ett äktenskap. Äktenskap är inte bara en privatsak. Jag kan även godta din formulering att äktenskapet har en ”juridisk sida”, fast då med ordvalen ”bör ha”, och utan att sammanblanda begreppen.
Du hänvisar till 1 Mos 2. Och det är förstås en helt avgörande text när det gäller teologin kring äktenskapet. Du verkar medge att den texten så som den är formulerad inte handlar om juridik, och det är bra, men du anser att orden i bibeltexten ändå ”underförstått” handlar om juridik. Men var får du det ifrån? Jag vill gärna se dig leverera övertygande teologiska och/eller exegetiska argument för det.