Sök       Avancerad sökning

4 av 4
4
En ungdomsgeneration utan mål och menning
Postade: 12 Oktober 2010 08:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 46 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

Som alla visserligen är fysikaliskt orimliga ur olika aspekter. smile
Möjligen kan man tro att budskapet är lika djävulskt som droger.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 22 Oktober 2010 12:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 47 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Chrawnus - 12 Oktober 2010 06:15 -
David Kärrsmyr - 12 Oktober 2010 10:02 -
David Kärrsmyr - 08 Oktober 2010 11:47 -

Med dessa exempel menar jag egentligen inget inget emot artisterna som sådan, de uttrycker bara det som finns i samtiden och som påverkar unga generationen. Att dessa stora band uttrycker denna typ av världen är sorgligt, samtidigt som de är ett offer för tiden, i andra sammanhang kan dessa band vara insiktsfulla och givande att lyssna på. Kristen tro kan bara relevant om den talar till samtidens människor och inte talar på sätt som bara forntidens eller framtidens människor förstår.

Tycker det borde finnas folk som vill diskutera frågan om kristendomen har spelat ut sin roll på den kulturella scenen. Finns det något sätt att översätta kristendomen så att dess eviga sanningar består eller är kristen tro helt kulturellt irrelevant?
Ett av ID rörelsens centrala argument är att det går att fastställa intelligenser i universum genom att man tar emot en signal vilket innehåller en primtals serien. Tron på aliens, har därför för samtiden, på många sett blivit ett substitut för en levande kristen tro som anses vara passe.
Vad anser ni andra om denna sak?

Kristen tro är och kommer aldrig att vara kulturellt irrelevant, det har den nya strömmen av aggressiva ateister, så som Sam Harris, Daniel C. Dennett, Richard Dawkins, Victor J. Stenger och Christopher Hitchens visat på.

Jag är helt för att man presenterar kristendomen på ett sådant sätt att det blir förståeligt för nutidens människor, givet att budskapet fortfarande blir det samma som det alltid har varit (d.v.s synd, behov av frälsning och Jesu död på korset för att försona mänskligheten och hela skapelsen med Gud.) och att man inte kompromissar med vad Bibeln lär, utan håller sig till vad den lär. Men problemet blir då att avgöra hur man kan ändra sitt sätt (aldrig budskapet i sig själv) att framföra budskapet på, utan att man perverterar själva budskapet, eller gör sättet att presentera budskapet på  viktigare än själva budskapet. T.ex. att man börjar modernisera sättet man utför lovsång på (Få nu inte den föreställningen att jag skulle vara emot det) för att få in mera medlemmar till kyrkan, men så blir musiken och lovsången viktigare än själva budskapet och undervisningen.

Men menar du att inget kan utmana sanningshalten i den kristna tron likt en tro som inte är beroende av evidens. Det går att resonera så att det aldrig går att bevisa att yttervärlden existerar
enbart utifrån sinnesintryck, kommer ihåg vad en av mina filosofi lärare sa (Jesuit Pater Rainer Carls): Att om han träffade en person som han inte visste om den fanns utanför hans fantasi skulle han ställa en fråga som bara han själv kunde veta svaret på. Undrar om det slutgiltigt låter sig bevisas på det sättet?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 22 Oktober 2010 01:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 48 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

God kultur för ungdomar finns det ju också exempel på, bl.a. Frizon festivalen, som har en skön mix av musik som Blindside, Lampshade och så vidare…Men de goda exemplen är för få. Eller vad säger ni andra?

Signatur 

/David

———————

Postade: 22 Oktober 2010 02:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 49 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
David Kärrsmyr - 22 Oktober 2010 11:01 -

God kultur för ungdomar finns det ju också exempel på, bl.a. Frizon festivalen, som har en skön mix av musik som Blindside, Lampshade och så vidare…Men de goda exemplen är för få. Eller vad säger ni andra?

När man talar så här så kanske det verkar som man är lika kulturfientlig eller kanske teknik fientlig som en uppenbart galen person som Ted Kazinski, vilken redan på Harvard uppvisade tecken på schizofreni inte minst p.g.a. de tester med LSD han deltog i.
Men man kanske borde inse sanningen om kristendomsfientlig som blivit den allmänna trenden i film och musik under de sista åren. Vad säger ni andra?

Signatur 

/David

———————

4 av 4
4

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70