Men tack först för dina många bibelcitat. Det var intressant läsning—men jag har fortfarande inte fått svar på några frågar. Anser du alltså att dessa lagar var helt rimliga och korrekta på sin tid? Var det rimliga krav av gud att ställa? Att vi ska döda folk som jobbar på sabbaten? Som den stackarn som gick och hämtade lite pinnar i skogen på sabbaten, som Moses dödade.
Men försvarar inte Jesus också det gamla testamentets lagar vid tillfälle? Gäller det då alltså bara judarna?
“Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla” (Matteus 5:17)
“Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.” (Matteus 5:18-20)
Sedan är det också väldigt oklart VARFÖR gud inte längre resonerar på det här viset? Varför bör inte vi här idag döda människor som jobbar på sabbaten? Varför är gud så selektiv? Om man resonerar så har man ju kommit tämligen långt från en absolut moral.
Men tack först för dina många bibelcitat. Det var intressant läsning—men jag har fortfarande inte fått svar på några frågar. Anser du alltså att dessa lagar var helt rimliga och korrekta på sin tid? Var det rimliga krav av gud att ställa? Att vi ska döda folk som jobbar på sabbaten? Som den stackarn som gick och hämtade lite pinnar i skogen på sabbaten, som Moses dödade.
Men försvarar inte Jesus också det gamla testamentets lagar vid tillfälle? Gäller det då alltså bara judarna?
“Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla” (Matteus 5:17)
“Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.” (Matteus 5:18-20)
Sedan är det också väldigt oklart VARFÖR gud inte längre resonerar på det här viset? Varför bör inte vi här idag döda människor som jobbar på sabbaten? Varför är gud så selektiv? Om man resonerar så har man ju kommit tämligen långt från en absolut moral.
Jag ska försöka svara på dina frågor utifrån bibeln. Först vill jag bara påpeka att det visst svarade på dina frågor, i alla fall om kristna behövde följa alla buden i GT eller inte, vilket de bibelställen jag tog fram svarade entydigt på.
Och jo, varenda bud som finns I GT är goda och rättfärdiga, men ifråga om man skall stena folk som arbetar på sabbaten svarar jag med några till bibelställen (helt enkelt för att jag bara är intresserad av att visa dig vad bibeln säger om de här sakerna, inte jag.)
1 Kor 5:6-13
6 Ert skryt låter inte bra. Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen? 7 Rensa bort den gamla surdegen* för att ni må vara en ny deg, eftersom ni är osyrade.* Ty vårt påskalamm* Kristus har blivit slaktat. 8 Låt oss därför hålla högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade deg. 9 I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor. 10 Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen. 11 Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. 12 Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför?* Är det inte dem som står innanför ni skall döma? 13 Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!
Alltså, som kristna har vi inte rätt att stena folk som arbetar på sabbaten, eller som bedriver någon form av otukt (inklusive homosex), men vi får och har till och med skyldigheten att driva ut de personer som medvetet gör synd från de kristnas gemenskap om de inte ångrar sig och bekänner sin synd. Och de som står utanför skall Gud döma. Alltså, de som gör synd har vi som kristna ingen rätt att straffa, men vi har rätten och skyldigheten att driva ut sådana som medvetet framhärdar i synd.
Alltid kul när folk förstår vad jag menar. (Om du nu faktiskt har förstått det jag säger är ju en annan sak, men jag kommer att utgå från det iaf)
Angående min arroganta attityd i mina första inlägg måste jag erkänna att mycket av vad jag skrev var onödigt och irrelevant och ber därför om ursäkt av alla som kände sig kränkta eller upplevde det jag skrev som ett försök till kränkning. De argument och påstående jag hade i inläggen (förutom de som gällde ateisternas motiv då) hävdar jag dock fortfarande vara relevanta.
Alltid kul när folk förstår vad jag menar. (Om du nu faktiskt har förstått det jag säger är ju en annan sak, men jag kommer att utgå från det iaf)
Angående min arroganta attityd i mina första inlägg måste jag erkänna att mycket av vad jag skrev var onödigt och irrelevant och ber därför om ursäkt av alla som kände sig kränkta eller upplevde det jag skrev som ett försök till kränkning. De argument och påstående jag hade i inläggen (förutom de som gällde ateisternas motiv då) hävdar jag dock fortfarande vara relevanta.
Alltid stort att kunna be om ursäkt. Jag ber också om ursäkt om jag uppfattats som arrogant någonstans.
Alltid stort att kunna be om ursäkt. Jag ber också om ursäkt om jag uppfattats som arrogant någonstans.
För att återkomma till temat för diskussionen så går det att se flera band som har texter som
antyder en meningslös tillvaro som söker sanningen:
“Linkin Park Runaway”
Graffiti decorations
Under the sky of dust
A constant wave of tension
On top of broken trust
The lessons that you taught me
I learned were never true
Pre chorus:
Now I find myself in question
They point the finger at me again
Guilty by association
You point the finger at me again
I wanna run away
Never say goodbye
I wanna know the truth
Instead of wondering why
I wanna know the answers
No more lies
I wanna shut the door
And open up my mind
Paper bags and angry voices
Under a sky of dust
Another wave of tension
Has more than filled me up
All my talk of taking action
These words were never true
Pre chorus
Chorus
I’m gonna run away, and never say goodbye
Gonna run away (2x)
I’m gonna run away and never wonder why
Gonna run away (2x)
I’m gonna run away and open up my mind
Gonna run away (4x)
Chorus
I wanna run away and open up my mind (Repeat until end)
En annan text som också antyder det meningslösa i de en hel värld kan erbjuda människan utan
en levande tro i sitt hjärta. En broder som dödar en broder till tidens ände…
“In a church,by the face,
He talks about the people going under.
Only child know…
A man decides after seventy years,
That what he goes there for, is to unlock the door.
While those around him criticize and sleep…
And through a fractal on a breaking wall,
I see you my friend, and touch your face again.
Miracles will happen as we trip.
But we’re never gonna survive, unless…
We get a little crazy
No we’re never gonna survive, unless…
We are a little…
Cray…cray…cray…
...Crazy yellow people walking through my head.
One of them’s got a gun, to shoot the other one.
And yet together they were friends at school
Ohh, get it, get it, get it, get it no no!
If all were there when we first took the pill,
Then maybe, then maybe, then maybe, then maybe…
Miracles will happen as we speak.
But we’re never gonna survive unless…
We get a little crazy.
No we’re never gonna survive unless…
We are a little…
Crazy…
No no, never survive, unless we get a little… bit…
Oh, a little bit…
Oh, a little bit…
Oh…
Oh…
Amanda decides to go along after seventeen years…
Oh darlin…
In a sky full of people, only some want to fly,
Isn’t that crazy?
In a world full of people, only some want to fly,
Isn’t that crazy?
Crazy…
In a heaven of people there’s only some want to fly,
Ain’t that crazy?
Oh babe… Oh darlin…
In a world full of people there’s only some want to fly,
Isn’t that crazy?
Isn’t that crazy… Isn’t that crazy… Isn’t that crazy…
Ohh…
But we’re never gonna survive unless, we get a little crazy.. crazy..
No we’re never gonna to survive unless we are a little… crazy..
But we’re never gonna survive unless, we get a little crazy.. crazy..
No we’re never gonna to survive unless, we are a little.. crazy..
No no, never survive unless, we get a little bit…
And then you see things
The size
Of which you’ve never known before
They’ll break it
Someday…
Only child know….
Them things
The size
Of which you’ve never known before
För att försöka få igång diskussionen går det att ytterligare nämna kulturella uttryck som “the Simpssons” som under
den humorisktiska framtoningen har ett budskap om det ytterst sett menningslösa i tillvaron.
Varför den borde ses som ett uttryck för ett samhälle utan någon stor metaberättelse bara den tilfälliga förströelsen.
Är det någon som ser det på ett annorlunda sätt?
Är det ingen som vill diskutera de samtida kulturella uttrycken som talar om
en värld utan mål och mennig?
Som gammal data-spelare så har jag hunnit igenom Fallout serien (ett data-roll spel), vilken målar
upp en framtid där det varit kärnvapenkrig och där resten av människor har överlevt i val i underjorden.
Varför målar spel upp en mörk framtid bild av en mänsklighet som kommer gå under?
Svar på tidigare inlägg om vad Skaparen kräver av hedningar:
Goyim [not 1] är inte utlovade himmelriket i den judiska Bibeln. Man kan lära sig det genom att studera ”Glossaries” på hemsidan www.netzarim.co.il , särskilt Benei-Noakh, och konsultera en hebreisk konkordans för att göra en omfattande studie av vad som är profeterat till att hända med alla goyim. Enligt den judiska Bibeln så kommer de att bli straffade av Skaparen. Det kommer att ske eftersom de inte gjorde sitt yttersta till att lyda Torah icke-selektivt. Ett av de sammanhangen som finns att läsa är ”Jesaja” 66:14f, i vilket det står att Skaparen kommer att straffa de tillhörande goyim som äter köttet från svinet och råttan. Personer tillhörande goyim kommer att bli straffade eftersom de inte gör sitt yttersta att hålla direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt.
De enda personer som utlovas himmelriket är de som gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt – läs ”Hesekiel” kapitel 18 på hebreiska och många fler verser i den judiska Bibeln.
Skaparen förbjuder människor att lägga till direktiv till “Moseböckerna”, samt att ta bort direktiv från “Moseböckerna”. Den som gör det är enligt 5 Mosebok 13:1-6 en falsk profet. Således är Paulus en falsk profet och hans undervisning är irrelevant!
Noter:
Not 1: En person som inte räknas till det Bibliska Israel som antingen en geir (icke-judisk proselyt) eller jude. Detta erkännande ska göras av ett ortodoxt judiskt beit-din (judisk domstol) bestående av tre judiska män (i undantagsfall en eller två judiska män). För att bli erkänd som en geir toshav måste man praktisera särskilda minimidirektiv från Torah [vilket inkluderar ingen avg*dadyrkan (t.ex. att be till J*sus)] och underta sig att göra sitt bästa att praktisera direktiven i Torah icke-selektivt. Mer information på denna länk
Är det ingen som störs av att kristna räknas ut i den kulturella debatten? Tänkte på den typ av bilder
som visar på dödens kultur och som speglar en existens utan någon mening. För att ge ytterligare
ett exempel som har fastnat i öga och sinne är:
Är kristendomen uträknad på förhand, eller vad säg ni andra?
New Divide av Linkin Park
I remembered black skies, the lightning all around me
I remembered each flash as time began to blur
Like a startling sign that fate had finally found me
And your voice was all I heard that I get what I deserve
So give me reason to prove me wrong, to wash this memory clean
Let the floods cross the distance in your eyes
Give me reason to fill this hole, connect the space between
Let it be enough to reach the truth that lies across this new divide
There was nothing in sight but memories left abandoned
There was nowhere to hide, the ashes fell like snow
And the ground caved in between where we were standing
Let the floods cross the distance in your eyes across this new divide
In every loss, in every lie, in every truth that you’d deny
And each regret and each goodbye was a mistake too great to hide
Let the floods cross the distance in your eyes
Give me reason to fill this hole, connect the space between
Let it be enough to reach the truth that lies acr
Med dessa exempel menar jag egentligen inget inget emot artisterna som sådan, de uttrycker bara det som finns i samtiden och som påverkar unga generationen. Att dessa stora band uttrycker denna typ av världen är sorgligt, samtidigt som de är ett offer för tiden, i andra sammanhang kan dessa band vara insiktsfulla och givande att lyssna på. Kristen tro kan bara relevant om den talar till samtidens människor och inte talar på sätt som bara forntidens eller framtidens människor förstår.
Med dessa exempel menar jag egentligen inget inget emot artisterna som sådan, de uttrycker bara det som finns i samtiden och som påverkar unga generationen. Att dessa stora band uttrycker denna typ av världen är sorgligt, samtidigt som de är ett offer för tiden, i andra sammanhang kan dessa band vara insiktsfulla och givande att lyssna på. Kristen tro kan bara relevant om den talar till samtidens människor och inte talar på sätt som bara forntidens eller framtidens människor förstår.
Tycker det borde finnas folk som vill diskutera frågan om kristendomen har spelat ut sin roll på den kulturella scenen. Finns det något sätt att översätta kristendomen så att dess eviga sanningar består eller är kristen tro helt kulturellt irrelevant?
Ett av ID rörelsens centrala argument är att det går att fastställa intelligenser i universum genom att man tar emot en signal vilket innehåller en primtals serien. Tron på aliens, har därför för samtiden, på många sett blivit ett substitut för en levande kristen tro som anses vara passe.
Vad anser ni andra om denna sak?
Tycker det borde finnas folk som vill diskutera frågan om kristendomen har spelat ut sin roll på den kulturella scenen. Finns det något sätt att översätta kristendomen så att dess eviga sanningar består eller är kristen tro helt kulturellt irrelevant?
Ett av ID rörelsens centrala argument är att det går att fastställa intelligenser i universum genom att man tar emot en signal vilket innehåller en primtals serien. Tron på aliens, har därför för samtiden, på många sett blivit ett substitut för en levande kristen tro som anses vara passe.
Kristen tro är och kommer aldrig att vara kulturellt irrelevant, det har den nya strömmen av aggressiva ateister, så som Sam Harris, Daniel C. Dennett, Richard Dawkins, Victor J. Stenger och Christopher Hitchens visat på.
Jag är helt för att man presenterar kristendomen på ett sådant sätt att det blir förståeligt för nutidens människor, givet att budskapet fortfarande blir det samma som det alltid har varit (d.v.s synd, behov av frälsning och Jesu död på korset för att försona mänskligheten och hela skapelsen med Gud.) och att man inte kompromissar med vad Bibeln lär, utan håller sig till vad den lär. Men problemet blir då att avgöra hur man kan ändra sitt sätt (aldrig budskapet i sig själv) att framföra budskapet på, utan att man perverterar själva budskapet, eller gör sättet att presentera budskapet på viktigare än själva budskapet. T.ex. att man börjar modernisera sättet man utför lovsång på (Få nu inte den föreställningen att jag skulle vara emot det) för att få in mera medlemmar till kyrkan, men så blir musiken och lovsången viktigare än själva budskapet och undervisningen.
Kristen tro är och kommer aldrig att vara kulturellt irrelevant, det har den nya strömmen av aggressiva ateister, så som Sam Harris, Daniel C. Dennett, Richard Dawkins, Victor J. Stenger och Christopher Hitchens visat på.
Jag är helt för att man presenterar kristendomen på ett sådant sätt att det blir förståeligt för nutidens människor, givet att budskapet fortfarande blir det samma som det alltid har varit (d.v.s synd, behov av frälsning och Jesu död på korset för att försona mänskligheten och hela skapelsen med Gud.) och att man inte kompromissar med vad Bibeln lär, utan håller sig till vad den lär. Men problemet blir då att avgöra hur man kan ändra sitt sätt (aldrig budskapet i sig själv) att framföra budskapet på, utan att man perverterar själva budskapet, eller gör sättet att presentera budskapet på viktigare än själva budskapet. T.ex. att man börjar modernisera sättet man utför lovsång på (Få nu inte den föreställningen att jag skulle vara emot det) för att få in mera medlemmar till kyrkan, men så blir musiken och lovsången viktigare än själva budskapet och undervisningen.
Hur tycker du det kristna budskapet står sig i musik och film? Säg de tre filmerna Transformers (Soundtrack Linkin Park Great Divide) The Inceptions (Uppsala bandet the Inception) och The Matrix (Soundtrack Rage agains the machine Wake Up)
Edit: Ett annat exempel är filmen Equalibrium (Soundtrack System of a Down Science)