Min poäng med slaveri är att den bibliska guden kan liknas vid en slavägare och människan som en slav. Egentligen är det en bristfällig analogi, i och med att den bibliska guden har mycket större kontroll och möjlighet till kontroll över människan och hennes omvärld.
Alla trosystem är ideologier, eller kanske mer korrekt beskrivna som världsbilder. Alla människor har givetvis världsbilder, men en världsbilder kan vara mer eller mindre rationell underbyggd. Jag är en felbar människa, men jag försöker ha en världsbild som är så rationellt underbyggd som jag bara kan.
Min sanningsfilosofi är den s.k. “the correspondence theory of truth”, det vill säga att sanning är ett mått på hur bra en proposition stämmer överrens med verkligheten. Ur ett neurokomputationalistiskt perspektiv kan detta ses som korrespondensgraden mellan en av hjärnans virtuella modeller och den realvärldssystem som den beskriver.
Sedan menar jag att det finns skillnader mellan sunda gränser och moralpanik över frivilliga saker som sker mellan två vuxna människor.
Jag har skrivit detta på en annan plats, men det kanske kan hjälpa för att förstå min position.
(1) Kristendomen leder till godtyckligt moralrelativism
Det faktum att kristendomen nödvändigt leder till en tro på gudomlig skapelse är en av de största problemet för att försöka förena kristendomen med moral. Om gudomlig skapelse är korrekt, och den kristna guden är allsmäktig och allvetande, så betyder detta att den kristna guden kontrollerar universum, vilket gör att alla sakförhållanden i universum är kontinuerligt kontingent på den kristna gudens vilja. Detta betyder att även moral är kontingent på den kristna gudens vilja. Detta leder till oacceptabla konsekvenser. Om den kristna guden proklamerar att massavrättningar är moraliskt korrekt och nödvändigt (som han gjorde i 2 Mos 17:8-16 eller Mos 31:7-18), så blir massavrättningar moraliskt korrekt och nödvändigt. På grund av denna fundamentala subjektivitet i all kristen ontologi, blir all kristen moral subjektiv och godtycklig.
(2) Kristendomen är oförenliga med moralisk obligation
En av kristendomens centrala doktriner tror på ett liv efter döden, vilket hävdas vara en evig förmån för den troende. Detta är den fördel kristna hoppas att sin tro, vilket överskuggar, i deras ögon, alla negativa effekter av en sådan övertygelse. Om detta liv efter döden är en evig förmån, så är dess moraliska vikt oändlig. Ingen jordlig förmån eller förlust kan jämföras med den; inte ens döden. Men den eviga förmånen i kristendomen förtjänas inte genom arbete, utan genom tro. Därför blir moral irrelevant, och den troende hålls inte moraliskt ansvarig för sina handlingar. Den värsta brottslingen eller tyrannen räddas om han uttrycker sin tro innan han dör. Då all moralisk skuld som kan läggas på brottslingen är irrelevant jämfört med den oändliga förmånen hos salvation, så kan ingen eller inget lägga skuld på någon kristen brottsling om kristendomen är korrekt. Därför är man som kristen inte berättigade i en övertygelse om moralisk obligation.
(3) Kristendomen negerar all moral
Om ett evigt liv efter döden existerar, så negerar detta all moral, som är baserat på det faktum att vårt liv är finit. Vi behöver moral just på grund av det faktum att vårt liv är finit och kräver ett resolut rationellt handlande för att preservera och berika det. Utan en sådan restriktion så förlorar moral all sin mening. Om ingen kan vidare hjälpa individens potential för överlevnad, på grund av det evigt liv efter döden, då kan moral inte existerar från ett kristet perspektiv.
(4) Kristendomen är en nödsituation
Om jag håller ett vapen mot ditt huvud och kräver att du gör något kan vi då döma dig om du skulle göra det? Knappast. Hot och akutsituationer är oförenliga med moral. Kristendomen är ett bra exempel på ett hot, då troende håller med om att alla hotas med evig tortyr i helvetet om man inte tror. Det är det största hot som finns! Det är alltså inte alls rimligt att säga att kristna är moraliska; de försöker ju faktiskt undvika helvetet. Så moral är oförenligt med kristendomen.
(5) Kristen moral är självmotsägande
Bibeln säger emot sig själv gällande moral på flertalet stället, till och med i de centrala delarna av dessa hävdade moraliska system. Kristen moral är då effektivt som en rund cirkel, eller en gift ungkarl.
5 Mos 19:21 hävdar att man ska svara ondska med ondska: “Du ska inte visa någon barmhärtighet mot falska vittnen. Liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand och fot för fot ska råda i sådana fall.” Men Matteus 5:39 hävdar att “Möt inte våld med våld. Om någon ger dig en örfil så vänd den andra sidan till”. 3 Mos 19:18 hävdar att man bör sätta andras intressen på samma nivå som en själv: “Hämnas inte! Var inte självisk och överlägsen, utan älska din medmänniska som dig själv, för jag är Herren.”. Men 1 Kor. 10:24 säger att man bör sätta andras intressen på en högre nivå än sina egna “Tänk inte bara på er själva. Försök att tänka på era medmänniskor också, och vad som är bäst för dem.” I 3 Mos 20:17 gör den kristna guden incest till ett brott: “Om en man ligger med sin halvsyster, vare sig det är dottern till hans far eller hans mor, är det skamligt, och han ska offentligt utrotas från Israels folk och bära sin skuld.” Men i 1 Mos 17:15-16 välsignar den kristna guden ett incestuöst äktenskap. 2 Mos 20:4 förbjuder tillverkandet av avgudar: “Du ska inte göra några avgudar, inte göra några bilder som föreställer djur, fåglar eller fiskar”. Men vi läser i 2 Mos 25:18 att den kristna guden beordrar människor att göra avgudar: “Gör sedan två keruber. Använd hamrat guld, och placera dem vid de båda ändarna av benådningsplatsen för era synder.” Den kristna guden befaller människor att hedra sin moder och fader i 2 Mos 20:12. Men i Matteus 10:35-36 läser vi att “Jag kommer att orsaka splittring så att en son sätter sig upp mot sin far, en dotter mot sin mor, och en svärdotter mot sin svärmor. De värsta fienderna kommer för många att finnas i deras egna hem!” I 3 Mos 3:17 hävdas det att “Det är en fastställd lag för all framtid att ni inte ska äta vare sig fett eller blod”. Men i Matteus 15:11 läser man att “Ni blir inte orena på grund av vad ni äter! Det är vad ni säger och tänker som orenar er!”
Detta är endast några av många av de motsägelser kring moral som finns i bibeln. Tillsammans visar dessa att kristen moral säger rutinmässigt emot sig själv på centrala principer.
Det är därför jag har svårt att se hur kristendomen kan garantera mål, mening eller moral.