Har funderat en hel del på det här, vart tusan är Kristdemokraterna på väg egentligen?
Som jag förstått situationen finns tre falanger inom KD:
PK-ligan: med Göran Hägglund som “besegrade” abortmotståndarna, här ingår förstås exempelvis Maria Larsson som nyligen skrev en debattartikel om “vikten” av att dela ut kondomer och dylikt. Förstås även nyanslutna David Lega som hängde med på ett “HBT”-tåg nyligen. Och Sofia Modigh..
De konservativa: Charlie Weimers, Ebba Busch och gänget som helt enkelt tycker att staten inte ska lägga sig i och vill bort från KD:s värdeorienterade grund och mest privatisera mera och sänka skatten. Förmodar att dessa är missnöjda “bunker”-moderater.
“Klassiska” Kristdemokraterna: som ser ett värde i att behålla Systembolaget (d.v.s. för att stävja alkoholismen), är emot abort och för avhållsamhet (KD Gotland exempelvis). Här finns personligheter såsom Tuve Skånberg och Per Landgren.
Som skrivet, vart tror ni partiet Kristdemokraterna är på väg någonstans?
(Själv tillhör jag ju helt klart “falangen” “Klassiska” Kristdemokraterna, men jag tycker det ser rätt mörkt ut för tillfället och vet inte riktigt hur man ska göra…)