Theana - 02 September 2010 11:50 -
Eftersom jag är kristen också, så är det inte att få höra kul med förringande ord om sig själv. Eller hur? Och hur kan det jag skriver vara orimligt, när det jag hänvisar till är vanlig allmän kunskap som man lär sig på gymnasiet och universitetet? För om jag är naiv, då är majoriteten av svenskarna det också, då de tror på vad de naturvetenskapliga forskarna säger.
Att universum alltid existerat i form av en singularitet är inte “vanlig allmän kunskap”, tvärtom. Den allmänna uppfattningen är att universum har ett ursprung. Den första singulariteten måste ju ha en orsak.
Varför inte säga som det är… dvs att du tror på något som inte ännu stöds av naturvetenskapliga observationer? Det är väl bättre att erkänna att det handlar om tro, än att komma med ned nedvärderande uttryck om en annan person?
För det första så var det inte jag som kom med “nedvärderande” uttryck och för det andra så är det din tro (nämligen den att universum alltid existerat) som inte stöds av naturvetenskapliga observationer, utan tvärtom så är den allmänna observation att allt som händer har en orsak, något annat har aldrig kunnat påvisas . Dessutom är det dumt att tala om naturvetenskapliga observationer ifråga om universums ursprung eftersom vi aldrig kan ta reda på vad som hände “före” universum kom till.
Det är som när jag diskuterar med ateister. De tror inte att Gud finns. Det är helt ok att tro det, för den världen är “osynlig” för oss människor. När Jesus Kristus som är Gud inkarnerad, var på jorden, då kunde man ta på Gud. Det går inte nu. Det går först då Jesus kommer tillbaka igen. För det går inte att bevisa att Gud finns, inte heller att Gud inte finns. Det handlar om tro när det gäller Gud och Guds existens.
Fel, de förnekar att Gud finns, för att de inte skall behöva ta ansvar för vad de gör.
Fel, igen tro har ingenting att göra med Guds existens, det är din frälsning som har med tro att göra. Dessutom har tro i biblisk mening ingenting att göra med det du menar när du säger tro, nämligen att man tror att något är sant. Utan det handlar om att man sätter sin tillit och förtröstan på den (Jesus) som man tror på. Då måste man ju förstås “tro” att han finns, men problemet är aldrig att det inte skulle finnas tillräckligt med skäl för att tro att han finns, problemet är att människor inte vill omvända sig, ödmjuka sig under Herren och bekänna sina synder. Vilket leder till att de i värsta fall förnekar att han ens finns.
Eftersom vi inte var där, då för 2000 år sedan, så har vi inte själva upplevt detta. Vi tror på dem som trodde på det. De som skrev evangelierna trodde på dem som säger sig ha upplevt det. För ingen av författarna till evangelierna upplevde det själva. Vi tror på andra som säger sig ha upplevt det, dvs vi tror på budbärarna. Paulus trodde på apostlarna och träffade dem. Det var apostlarna och Jesu nära vänner som säger sig ha upplevt detta som hände Jesus. Bara de vet vad som verkligen hände.
Fel igen, den traditionella uppfattningen är den att evangelierna tvärtom mot vad du hävdar faktiskt har skrivits av lärjungarna eller i Lukas fall sådana som haft kontakt med apostlarna. Påståendet att de inte skrivits av lärjungarna, som bibelkritiker och liberala kristna kommer med har inget som helst stöd i verkligheten utan är bara en produkt av deras förutfattade meningar.
Ateister respekterar min tro då jag säger så. Varför? Jo, för jag bortförklarar ingenting då. De är till och med beredda att säga att de egentligen inte har något emot att det här med Jesus är sant, för han har fina och bra åsikter. En ateist kan till och med säga att det är ledsamt att det inte finns så mycket bevis. Ateister är ärliga och tror på objektiva fakta som vetenskapen kommer fram till. Men det betyder inte att de ser ner på religiösa. De är människor som inte lever i tro utan i åskådning.
Om man läser grundläggande religionsvetenskap på universitet i Sverige, så ingår i kurslitteraturen boken “Från kyrka till wellbeing: handbok i kyrkokunskap” av Carl Eber Olivestam (teologie doktor) som arbetar som prorektor och professor vid Strömstad akademi. Medförfattare är även Mimmi Eriksson och Stig Lindholm (Lund, Studentlitteratur, 2002 (tr. 2007)). Där beskrivs Mormonkyrkan som ett kristet Bibeltolkande alternativ, och ej som en sekt (s 296, 312).
Vad de beskriver Mormonkyrkan som har ingen relevans alls.
Mormonismen och kristendomens lärosatser skiljer sig så radikalt från varandra att det inte går att tala om dem som samma religion.