Sök       Avancerad sökning

7 av 7
7
ONANI
Postade: 06 Oktober 2010 01:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 91 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2010-10-06

Förstår inte debatten, det är väll inte så mycket att snacka om vad man ska göra, står ju klart och tydligt.

5 Mos 23:10 Om bland dig finnes någon som icke är ren, därigenom att något har hänt honom under natten, så skall han gå ut till något ställe utanför lägret; han får icke komma in i lägret.

5 Mos 23:11 Och mot aftonen skall han bada sig i vatten, och när solen går ned, får han gå in i lägret.

5 Mos 23:12 Du skall hava en särskild plats utanför lägret, dit du kan gå avsides.

5 Mos 23:13 Och du skall jämte annat som du bär hava en pinne, och när du vill sätta dig därute, skall du med den gräva en grop och sedan åter täcka över din uttömning.

Gör du något orent under natten som exempelvis onani. Så skall du gå ut lägret (ta med dig satsen och en pinne, kommer till det senare). Råkar du inte befinna dig i ett läger så är det oklart. Men för att vara på den säkra sidan bör du gå ut ur lägenheten/villan/husbilen/tältet. Se till att bestämma en plats i förväg, då både du och jag vet att du kommer att onanera. Hur som helst det böra vara lite privat, och en fördel om det är varmt och har en pool (du ska stanna där tills solen går ner, se även till att polen är fylld med vatten, skippa mjölk eller andra galenskaper). Iaf lägg din pinne och din uppsamlade sats åt sidan för ett tag, och ta ett bad. Sen när du har badat klart ska du förslagsvis ta en pinne (annat går bra om du inte har en pinne, kan rekommendera en spade), gräv en grop och sedan slänger du ner din sats och täcker över den med jord. Enda du behöver göra nu är att vänta tills solen går ner.

Avviker du från detta är det ditt påhitt, och då bryter du säkert mot någon av följande budord, samt guds ord (då tolkningen av vissa av dessa är lite luddiga så lämnar jag det till mer begåvade människor att tyda dem):

# Jag är Herren, din Gud. Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.
# Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild, och du ska inte tillbe eller tjäna dem.
# Du ska inte missbruka Herrens namn.
# Du ska inte begå äktenskapsbrott.
# Du ska inte vittna falskt mot din medmänniska.

Jag personligen tycker att det här verkar vara jobbigt. Men om skaparen av allting som är allvetande och har dödat folk för mindre säger det, så är det inget att tveka om.

Postade: 06 Oktober 2010 02:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 92 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-06
Joeb - 15 Juli 2010 07:09 -

Ragnar, nu går jag något från ämnet något, men jag noterar att du citerar gamla testamentent och tycker att det är självklart att vi ska leva våra liv utifrån vad som står skrivet där.

Men hur väljer du vad som är rätt och fel i gamla testamentet? För jag förmodar att du ändå är emot slavhandel och föreställningen om att vi ska döda folk som jobbar på sabbaten och den långa rad av fruktansvärda handlingar som gud uppmanar till i GT.

Är det gamla testamentet idag ett smörgåsbord där vi kan plocka det som vi tycker låter bra och strunta i det som uppenbarligen är moraliskt förkastligt?

Är inte det självklart att man skall följa GT och bibeln ordagrant? Vi pratar om guds ord! Den som skapade hela universum men ändå tvingar sina följare att döda sina egna barn! Böckerna är där för att följas, det är instruktioner för hur vi skall tillbedja honom och leva på ett värdigt sätt så att vi en dag kan komma in i paradiset.

Har du ens tänkt på konsekvenserna? Du kanske spenderar ~80 år på jorden, men när du dör då kommer du att antingen hamna i himlen, där du kommer att ha det awesome i evigheten. Eller så hamnar du i helvettet för resten av evigheten.

Jag vet inte om du har förstått dig på oändligheten, men det är massor med mer än de 80år. Det är helt ofattbart mycket!
Det är vad som står på spel här, din själ i oändligheten, vågar du verkligen att chansa?

Postade: 06 Oktober 2010 02:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 93 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  1
Gick med  2010-10-06

Hädare!
Att debattera herrens ord är att synda!
Hans ord står svart på vitt och är ofelbart. Läs det, lär det och lev det. Vi felbara människor kan endast förolämpa herrens perfektion med våra tafatta försök att förstå hans mening. Sluta tänk och gör som det står - för Guds skull!

Postade: 06 Oktober 2010 02:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 94 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
redrock - 06 Oktober 2010 12:20 -

Är inte det självklart att man skall följa GT och bibeln ordagrant? Vi pratar om guds ord! Den som skapade hela universum men ändå tvingar sina följare att döda sina egna barn! Böckerna är där för att följas, det är instruktioner för hur vi skall tillbedja honom och leva på ett värdigt sätt så att vi en dag kan komma in i paradiset.

Har du ens tänkt på konsekvenserna? Du kanske spenderar ~80 år på jorden, men när du dör då kommer du att antingen hamna i himlen, där du kommer att ha det awesome i evigheten. Eller så hamnar du i helvettet för resten av evigheten.

Jag vet inte om du har förstått dig på oändligheten, men det är massor med mer än de 80år. Det är helt ofattbart mycket!
Det är vad som står på spel här, din själ i oändligheten, vågar du verkligen att chansa?

Ligur - 06 Oktober 2010 12:33 -

Hädare!
Att debattera herrens ord är att synda!
Hans ord står svart på vitt och är ofelbart. Läs det, lär det och lev det. Vi felbara människor kan endast förolämpa herrens perfektion med våra tafatta försök att förstå hans mening. Sluta tänk och gör som det står - för Guds skull!

Ser ut som att forumet håller på att få sin egen lilla koloni av troll.

Postade: 06 Oktober 2010 04:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 95 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
redrock - 06 Oktober 2010 11:56 -

5 Mos 23:12 Du skall hava en särskild plats utanför lägret, dit du kan gå avsides.

5 Mos 23:13 Och du skall jämte annat som du bär hava en pinne, och när du vill sätta dig därute, skall du med den gräva en grop och sedan åter täcka över din uttömning.

Det har tydligen dykt upp några skämtare i forumet. Det där skojeriet som redrock ger uttryck för förekommer i olika varianter. Jag har läst långa listor med såna där fånerier där man utgår från vissa bibelcitat och sen förvandlar sig till nån slags enfaldig ståuppkomiker när man ska låtsas försöka få rätsida på allt. Jag måste medge att det kan bli rätt skojigt.

Är man en okunnig sarkastisk ateist kan man hitta på vad som helst med Bibeln, för alla sådana där skojerier är utan undantag grundade främst på okunnighet.

Redrocks skojeri stupar på det enkla faktum att v. 12-13 inte alls handlar om nattlig utlösning utan om det naturliga behovet, om hur man gör med avföring i en tid då det inte fanns toaletter. Alltså säger verserna: När ni slår läger på en plats ska ni inte skita överallt utan bestäm en särskild toalettplats (underförstått: för att undvika risk för sjukdomsspridning och annat otrevligt). Dessutom ska ni inte tömma ut det rakt på marken bara så där, utan ni ska ordentligt gräva ner och täcka över det (underförstått: så att det varken luktar eller drar till sig djur eller börjar sprida sjukdomar). Med andra ord bevittnar vi här tydliga, omsorgsfulla, gudomliga, hygieniska direktiv i en tid då man ingenting visste om bakterier och annat sånt.

Så när gudshatare skrattande försöker förvandla Guds heliga Ord till dårskap visar det sig som vanligt vid enkel och supersnabb granskning att Ordets visdom förblir evig medan belackarnas enfald bekräftas.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 07 Oktober 2010 07:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 96 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2010-10-06
Ragnar - 06 Oktober 2010 02:09 -

Det har tydligen dykt upp några skämtare i forumet. Det där skojeriet som redrock ger uttryck för förekommer i olika varianter. Jag har läst långa listor med såna där fånerier där man utgår från vissa bibelcitat och sen förvandlar sig till nån slags enfaldig ståuppkomiker när man ska låtsas försöka få rätsida på allt. Jag måste medge att det kan bli rätt skojigt.

Intressant, så att tolka bibeln ordagrant är skojeri?

Är man en okunnig sarkastisk ateist kan man hitta på vad som helst med Bibeln,

Jag är en agnostiker, och om vi ska börja anta folks religioner så förmodar jag att du är en scientolog. Jag var inte sarkastisk. Jag står fast vid att om boken är guds ord så skall den följas ordagrant. Du leker med din själ i evigheten och det är inte små saker. Att lägga in dina egna tolkningar i det hela är att vattna ur hans ord och det du riskerar är en evighet i helvetet.

för alla sådana där skojerier är utan undantag grundade främst på okunnighet.

Ragnar, jag är här för att lära mig. Jag är genuint intresserad av religion av alla dess slag. Eller om jag ska vara mer specifikt är jag intresserad av dess utövare.

Redrocks skojeri stupar på det enkla faktum att v. 12-13 inte alls handlar om nattlig utlösning utan om det naturliga behovet, om hur man gör med avföring i en tid då det inte fanns toaletter. Alltså säger verserna: När ni slår läger på en plats ska ni inte skita överallt utan bestäm en särskild toalettplats (underförstått: för att undvika risk för sjukdomsspridning och annat otrevligt). Dessutom ska ni inte tömma ut det rakt på marken bara så där, utan ni ska ordentligt gräva ner och täcka över det (underförstått: så att det varken luktar eller drar till sig djur eller börjar sprida sjukdomar).
Med andra ord bevittnar vi här tydliga, omsorgsfulla, gudomliga, hygieniska direktiv i en tid då man ingenting visste om bakterier och annat sånt.

“5 Mos 23:10 Om bland dig finnes någon som icke är ren, därigenom att något har hänt honom under natten, så skall han gå ut till något ställe utanför lägret; han får icke komma in i lägret.”
Kan lika väl handla om, en oren dröm, tanke, prutt, avföring, nattlig utlösning, man ska inte gå och lägga sig utan ett bad, rasism. Osv.

Likväl kan “uttömning” referera till vad som helst, eller som i detta fall det som passar för ens argument. 

Så när gudshatare skrattande försöker förvandla Guds heliga Ord till dårskap visar det sig som vanligt vid enkel och supersnabb granskning att Ordets visdom förblir evig medan belackarnas enfald bekräftas.

Ragnar, nu tycker jag att du är orättvis.
Varför gör du antagande om min person om att jag skulle hata gud?
Detta visar bara på din okunskap.
Ateister och agnostiker har inget som helst hat mot gud. Hatar du Tor? Atlas? Eller andra gudar utanför kristendomen?

Saxat från forumets bibel:

“3. Det är inte tillåtet att uttrycka sig hotfullt, stötande, vulgärt, kränkande, nedsättande, förklenande eller på annat sätt ägna sig åt personangrepp.”

Postade: 06 Maj 2012 02:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 97 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2012-05-05

om ni slutar runka i någon vecka och mediterar så kommer ni känna en stark vibration och en pirrande känsla i området runt snöppen. Inom Buddhismen och Hinduismen säger man att där finn ett “Rotchakra” vars uppgift är att förmedla livsenergier till resten av kroppen. Om man som man spiller säd i onödan så är det inte bara säd man går miste om utan energier som “laddats” eller samlats där under de dagar du levt i avhållsamhet. Jag har personligen uppmärksammat detta fenomen och “sparat” mig i en månad och mediterat minst 10min/dag vilket var vad som fick Mig att inse att det finns en del av livet vi människor inte kan förklara med vetenskap (vilket senare ledde mig till Bibeln, Jesus och Kristendomens budskap). Efter att ha mediterat ett tag och stått emot den sexuella driften så börjar denna pirrande och vibrerande känsla att sprida sig genom kroppen. Jag menar man genom koncentration och rätt leverna (kost, avhållsamhet etc.) kan styra dessa energier genom kroppen och vinna bättre hälsa, ödmjukhet och en enorm andlig utveckling. Men har man “jobbat” med “själen” på detta vis några veckor och sedan släpper efter för den sexuella driften så går all den energi man samlat på sig till spillo.

7 av 7
7

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70