Sök       Avancerad sökning

5 av 7
5
ONANI
Postade: 29 Augusti 2010 04:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 61 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Joeb,

Det är inte vanligt nuförtiden att kristna är lika uppriktiga beträffande Bibelns läror som Ragnar. Han förtydligar emellertid mycket väl i vilka läror som även dagens liberala kristna, trots sitt nyansade grenverk, har sina ideologiska rötter. Ur det perspektivet kan det vara av intresse att studera hans verklighetsuppfattning, med “miljarder onda andar”, blod som renar och liv efter detta med inte bara paradis att hoppas på, utan även helvete att frukta.

Så får du förstå denna diskussion, samtidigt som jag så väl skulle vilja unna de kristna som kommer att leva hela sina liv i denna för oss så egendomliga verklighetsuppfattning, att ändå få njuta ostört av sexualitet som inte inkräktar på omgivningen mer än en brasa i öppna spisen.

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 30 Augusti 2010 02:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 62 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07
Ragnar - 29 Augusti 2010 01:10 -

Det som gör att en människa till slut kan hamna i helvetet är att hon inte tror på Jesus Kristus, världens Frälsare. Det är A och O.

Hur vet du detta?

Har du skickat en enkätundersökning till himlen respektive helvetet för att ta reda på det?

Hur vet du att himlen inte är en evighet av katatoniskt memorerande av bibelverser och helvetet inte är lunga stränder och trevligt sällskap?

Du kanske tror att så är fallet, men hur kan du veta? Om du säger “för bibeln säger det”, så har du gjort dig skyldig till ett cirkelresonemang, då man måste förutsätta att bibeln är sann för att kunna motivera varför det bibeln säger är sant.

Postade: 30 Augusti 2010 03:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 63 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  853
Gick med  2008-04-14
Moridin - 30 Augusti 2010 12:53 -
Ragnar - 29 Augusti 2010 01:10 -

Det som gör att en människa till slut kan hamna i helvetet är att hon inte tror på Jesus Kristus, världens Frälsare. Det är A och O.

Hur vet du detta?

Har du skickat en enkätundersökning till himlen respektive helvetet för att ta reda på det?

Hur vet du att himlen inte är en evighet av katatoniskt memorerande av bibelverser och helvetet inte är lunga stränder och trevligt sällskap?

Du kanske tror att så är fallet, men hur kan du veta? Om du säger “för bibeln säger det”, så har du gjort dig skyldig till ett cirkelresonemang, då man måste förutsätta att bibeln är sann för att kunna motivera varför det bibeln säger är sant.

Tyvärr, jag svarar inte på det eftersom det inte har med tråden att göra och det därför bryter mot forumets regler. Vill du veta vad jag mer utförligt tror angående helvetet, så kan du börja läsa här och fortsättningen.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 31 Augusti 2010 08:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 64 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Så nej, Imatea, du kan inte få mig att ta lätt på denna sak. (se Ragnars inlägg #58)

Nej, Ragnar, vi märker nog alla att du inte tillåter dig att glida med lätt hand över dessa känsliga områden. Även om ämnet för tråden kräver ett varligt handlag, så kanske jag till sist får ge dig rätt i att man som bibliskt väl förankrad kristen måste ta i tämligen hårt…

...men jag vill gärna försöka finna en mildare tolkning.

Självtillfredsställelse i sig kan tyckas som en ynklig och patetisk liten orenhet som väl universums Skapare knappast bryr sig så mycket om. Det är väl ungefär så du vill få det till. Men det är nu inte riktigt så.

Nej, jag vill inte få det till “en ynklig och patetisk liten orenhet”. Jag blundar inte för att onani liksom så mycket annat kan missbrukas, men i grund och botten ser jag möjligheten till sexuell självtillfredsställelse som någonting positivt, en möjlighet som ni kristna kanske skulle kunna glädja er över utan dåligt samvete.

...om det nu inte vore för även dessa ord ur bergspredikan som du påminner oss om:

Och glöm inte, Jesus går betydligt längre än det vi här pratar om, Jesus förbjuder själva den orena tanken (Matt 5:28), dvs det som normalt föregår själva tillfredsställelsen. Och inte nog med det, han säger att man måste göra allt för att undvika sådana orena tankar, för annars kan man hamna i helvetet (Matt 5:29).

Här undrar jag om du, som kanske har kunskaper i både grekiska och hebreiska, skulle vilja hjälpa mig att jämföra ordet i det “sjätte” budet: “begär/begärelse” (till sin nästas hustru, 2 Mos 20:17 resp. 5 Mos 5:21) med vad som menas med ordet “åtrå” i nedanstående sammanhang?

Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. Matt 5:28-29

Signatur 

Postade: 06 September 2010 09:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 65 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Vill du inte fortsätta diskussionen? Om du tog illa vid dig av mina frivola anspelningar, så ber jag att du förlåter mig denna kanske malplacerade skämtsamhet. 

Frågeställningen som jag ville föra vidare var:

Handlar ovanstående bibelord om onani och därmed förknippade sexuella fantasier?

1. Bibelordet tycks avse en mans åtrå till en gift kvinna. (Vi antar att det inte handlar om hennes kokkonst.  smirk )

2. Ingen fördömelse uttalas i NT över sexuell attraktion i största allmänhet.

3. Detta tycker jag talar för att bibelordet mer specifikt syftar på när en man inte bara uppfattar en gift kvinna som sexuellt attraktiv, utan verkligen när en önskan i sitt hjärta att överta henne som hustru, alternativt påbörja en sexuell förbindelse med henne utan giftermål.

—————

Inom parentes sagt: Vågar man balansera på gränsen till det ur bibeltrogen synvinkel acceptabla (vilket säkerligen inte är att rekommendera för en kristen), så kanske man till och med skulle kunna tänka sig att hysa sexuella fantasier om en gift kvinna/man, så länge man vet med sig att man absolut inte skulle vilja eller avser att förverkliga det hela.

————

Min slutsats blir i vilket fall som helst att eftersom det är fullt möjligt att onanera utan att önska sig sexuella relationer med gifta kvinnor (eller för den delen med gifta män), så bedömer jag att detta bibelord inte ifrågasätter vare sig onani eller sexuella fantasier i största allmänhet.

Signatur 

Postade: 07 September 2010 05:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 66 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Imatea - 06 September 2010 07:05 -

Handlar ovanstående bibelord om onani och därmed förknippade sexuella fantasier?

Nej, inte direkt. Men indirekt. Jag tror jag behöver påminna om mina ord:

Och glöm inte, Jesus går betydligt längre än det vi här pratar om, Jesus förbjuder själva den orena tanken (Matt 5:28), dvs det som normalt föregår själva tillfredsställelsen. Och inte nog med det, han säger att man måste göra allt för att undvika sådana orena tankar, för annars kan man hamna i helvetet (Matt 5:29).

....Detta tycker jag talar för att bibelordet mer specifikt syftar på när en man inte bara uppfattar en gift kvinna som sexuellt attraktiv, utan verkligen när en önskan i sitt hjärta att överta henne som hustru, alternativt påbörja en sexuell förbindelse med henne utan giftermål.

Nej, Jesus är tydlig, det är begärelsen/lustan i sig som är synd. Och min poäng med att förut citera dessa bibelord var alltså att påminna om att Bibeln inte bara fördömer vissa handlingar, utan även själva källan till syndiga handlingar, dvs människans perversa/orena/syndiga begärelser och lustar.

Med andra ord börjar orenheten sin resa redan vid tanken/fantasin för att sen fullbordas av själva handlingen.

Inom parentes sagt: Vågar man balansera på gränsen till det ur bibeltrogen synvinkel acceptabla (vilket säkerligen inte är att rekommendera för en kristen), så kanske man till och med skulle kunna tänka sig att hysa sexuella fantasier om en gift kvinna/man, så länge man vet med sig att man absolut inte skulle vilja eller avser att förverkliga det hela.

Nej, just det förbjuder Jesu ord. Synden består av begärelsens öga, sen spelar det ingen roll om man vill eller förverkligar det hela eller inte. Det är den orena begärelsen i sig som är synd.

Min slutsats blir i vilket fall som helst att eftersom det är fullt möjligt att onanera utan att önska sig sexuella relationer med gifta kvinnor (eller för den delen med gifta män), så bedömer jag att detta bibelord inte ifrågasätter vare sig onani eller sexuella fantasier i största allmänhet.

Som sagt, det ifrågasätter inte direkt onani. Men det kan sägas tala om roten till all slags sexuell avvikelse från det normala (och där ingår onani). Visst kan väl onani förekomma i ett “vakuum” så att säga, men det normala är att sådant sker tillsammans med tankar och fantasier som inte är Gud välbehagliga.

Och jag vill påminna om att de bibelord jag förut redovisat förbjuder själva handlingen oavsett om där finns orent begär med eller inte (vilket bl.a. beror på att organet inte är avsett för självtillfredsställelse utan är till för det motsatta könet i det äktenskapliga samlivet. All annan sexuell aktivitet utgör mer eller mindre ett destruktivt missbruk av Skaparens i grunden goda gåva).

Summa summarum: Allt är orent. Handlingen i sig är oren. Det orena begäret (som i vår tid får särskilt stark näring och växtkraft av bilder/filmer) gör att det blir än mer orent.

Signatur 

Postade: 07 September 2010 06:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 67 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Syftar du på all sexuell attraktion? Även den som poetiskt uttrycks i Höga Visan, sådan som förknippas med äktenskap eller som bidrar till att göra äktenskap meningsfullt?

[edit: Det här var en otydligt ställd fråga. Jag ber att få återkomma.]

Signatur 

Postade: 08 September 2010 07:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 68 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Ragnar,

Nu är det morgon, och tanken (utan socker i kaffet wink ) lite klarare.

Ragnar - 07 September 2010 03:23 -
Imatea - 06 September 2010 07:05 -

Nej, inte direkt. Men indirekt. Jag tror jag behöver påminna om mina ord:

Att tanken är “oren” är väl din något försiktiga slutsats. Orenar sig gör väl människan i många situationer, enligt dig, till exempel vid all form av sexuell utlösning. Orenhet leder väl inte ensamt till helvetet? I det här fallet måste vi väl tala om en “syndig tanke”?

....Detta tycker jag talar för att bibelordet mer specifikt syftar på när en man inte bara uppfattar en gift kvinna som sexuellt attraktiv, utan verkligen när en önskan i sitt hjärta att överta henne som hustru, alternativt påbörja en sexuell förbindelse med henne utan giftermål.

Nej, Jesus är tydlig…

Tydligheten betraktas väl av kristna som beroende av evangelieförfattarens, avskrivarnas, men också läsarnas lyhördhet för den helige Ande? I annat fall hade väl inte Ragnar Lampa, jonk och du haft några meningsskiljaktigheter? Det var för tydlighetens skull som jag bad dig jämföra med någon tidig avskrift. Jag som inte räknar med den helige Andes bistånd tycker i varje fall att bibelordet verkar syfta på en avsiktlig önskan om att tillägna sig en gift kvinna.

Drar du inte alltför långtgående slutsatser av detta bibelord?

...det är begärelsen/lustan i sig som är synd.

Vad menar du då med begärelse/lusta? Även om du anser all sexualitet besmittad av människans syndiga natur, så betraktar du väl inte sådan sexuell attraktion som är ägnad att leda till äktenskap som synd? Hur skiljer du i så fall detta ifrån den gallring emellan tänkbara äktenskapspartners som en giftaslysten människa ägnar sig åt vid den enklaste promenad igenom staden?

Och min poäng med att förut citera dessa bibelord var alltså att påminna om att Bibeln inte bara fördömer vissa handlingar, utan även själva källan till syndiga handlingar, dvs människans perversa/orena/syndiga begärelser och lustar.

Med andra ord börjar orenheten sin resa redan vid tanken/fantasin för att sen fullbordas av själva handlingen.

Nej, just det förbjuder Jesu ord. Synden består av begärelsens öga, sen spelar det ingen roll om man vill eller förverkligar det hela eller inte. Det är den orena begärelsen i sig som är synd.

Som sagt, det ifrågasätter inte direkt onani. Men det kan sägas tala om roten till all slags sexuell avvikelse från det normala (och där ingår onani).

Menar du att onani inte skulle vara normalt, därför att Paulus skriver att man skall hålla sin kropp i helgd och ära? Övertolkar du inte detta?

Beträffande renhetsföreskrifterna i moseböckerna: Min spontana reflektion är att man redan på den tiden upptäckt sambandet emellan bakteriella flytningar, var, andra bakteriehärdar och sjukdom, vilket medförde att man även blev misstänksam emot sädesvätska.

Visst är det en klok regel att tvätta av sig kladdet, men sedan är vi säkert överens om att det ur hygienisk synvinkel är överdrivet att därefter känna sig smutsig ända fram till kvällen. Att man skulle behöva känna sig oren ur andlig synvinkel tycks mig också det som en övertolkning. I varje fall är det väl inte en nytestamentlig hållning till renhetsföreskrifterna?

Visst kan väl onani förekomma i ett “vakuum” så att säga, men det normala är att sådant sker tillsammans med tankar och fantasier som inte är Gud välbehagliga.

Skulle han i så fall ha skapat en värld full av djur som ägnar sig åt detta dagligen och stundligen? (...men du kanske inte tror att djuren fantiserar? smile )

Vad jag däremot efterlyser i Bibeln är uttryckliga varningar för att överhuvudtaget fundera över att utnyttja barn eller andra människor i beroendeställning. På den tiden skulle det exempelvis kunna gälla utnyttjande av slavar.

Och jag vill påminna om att de bibelord jag förut redovisat förbjuder själva handlingen oavsett om där finns orent begär med eller inte (vilket bl.a. beror på att organet inte är avsett för självtillfredsställelse utan är till för det motsatta könet i det äktenskapliga samlivet. All annan sexuell aktivitet utgör mer eller mindre ett destruktivt missbruk av Skaparens i grunden goda gåva)...

Att ta emot sexuell njutning, att ge sexuell njutning och att njuta av att kunna ge detta, allt detta ingår i sexualiteten, eller hur? Hur ser du på manuell stimulering av partnerns “organ”. Inte bara före själva samlaget utan kanske istället för ett samlag, eller under samlaget. Inte minst kvinnan behöver ofta detta komplement. Vid vissa samlagsställningar är det inte heller möjligt för mannen att stimulera kvinnans klitoris. Om hon då gör det själv, likställer du detta med onani?

Hur ser du på dessa alternativ?

Signatur 

Postade: 08 September 2010 08:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 69 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14

Tyvärr Imatea, jag har inte all tid i världen och jag råkar inte vara på piggt humör heller just detta ögonblick för att orka ta itu med och bena upp alla dina detaljerade frågor och ställa till rätta ett och annat.

Men se det inte som ett svaghetstecken. Utan problem skulle jag kunna ge dig utförliga svar på allt. Men det känns inte riktigt meningsfullt att gå vidare längre på detta spår, och det börjar också leda in på alltmer snåriga vägar.

Men för att nu skänka dig lite uppmuntran så skulle jag vilja säga att om du blev en kristen så tror jag du efter ett tag skulle kunna bli en god bibelutläggare. Så jag vill uppmana dig att skynda till Frälsaren så att du kan börja göra lite nytta i Guds rike.

Signatur 

Postade: 08 September 2010 12:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 70 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  206
Gick med  2010-08-25

apropå #68 och #69

Synd att Ragnars ork började tryta just här. Imateas sista fråga angående den kvinnliga partnern intresserar mig. Jag noterar att kvinnoperspektivet tycks lysa med sin frånvaro såväl i diskussionen (mångordig!) som de i diskussionen citerade bibeltexterna. Någonstans får jag en känsla av att kvinnans välbefinnande i en sexuellt ömsesidig situation inte direkt prioriteras här, Imatea. Vad skulle det kunna bero på, tro? Måhända en rådande patriarkalisk struktur såväl i den tid Bibelns böcker skrevs i som på Credoakademins debattforum? Bara upptagenheten vid sädesvätskan gör mig lite misstänksam…
  Nåväl, om så nu är fallet skulle jag vilja ställa frågan till er andra här: Är det, utifrån kontexten, möjligt att tolka Jesus i Matt 5:28 som att budet skärps för kvinnans skull? I en kultur där kvinnan är sexuellt objekt snarare än subjekt skulle väl ett sådant bud lika väl kunna handla om att skydda kvinnans värde som något annat än ett objekt för åtrå/kärl för släktets fortbestånd som om att bevara mannens andliga renhet? Ett sådant perspektiv skulle ju inte vara direkt inaktuellt i dag heller.
  Jag skulle ha avslutat med en smilis här, men hur gör man?

Postade: 09 September 2010 07:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 71 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Duffel,

Roligt att du hakar på. Smilisar fixar du genom att klicka på “Smilisar” bredvid meddelandefältet. Om fönstret med smilisar som då kommer upp skulle råka hamna bakom webläsarfönstret använder du alt+tab för att växla fönster. Klicka på lämplig smilis och voila - du är tillbaka i meddelanderutan. Kolla bara att “Aktivera smilisar i detta inlägg” är förbockad.

Undrar om vi kan få fler inlägg utifrån de bibeltroendes perspektiv, inte minst synpunkter på Ragnars hållning. Var står till exempel ni som representerar Credoakademin i dessa frågor?

Signatur 

Postade: 10 September 2010 01:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 72 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  206
Gick med  2010-08-25

Tack för hjälpen med smilisarna, Imatea!  smile
Som jag förstått det efter att något år ha följt och vandrat fram och tillbaka i samtalen här har du tidigare haft en tro på Bibeln etc men valt att lämna den. I väntan på Credo-företrädares eventuella infallsvinklar skulle jag ändå vara nyfiken på om du har någon reflektion på de kanske något vaga funderingarna jag lade fram här nyss? Eller skulle debatten då snarare kantra över i ett… oaaah…!  samtal?  LOL

Postade: 10 September 2010 07:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 73 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  88
Gick med  2008-08-11
Krumelur - 06 Maj 2010 01:30 -

jag erkänner att jag gjort det, inte ofta.. nån gång per år

Vad anser bibeln om att ljuga?? smile

Postade: 17 September 2010 10:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 74 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

marcus123,

Det är nog inte ovanligt att kristna ålägger sig en sträng askes, som alternativ till ständiga samvetsförebråelser. Frågan är om det egentligen rör sig om samvetsförebråelser förresten?

Är det inte snarare fråga om “gudsförebråelser” - från en gud som alltid kikar?

Signatur 

Postade: 17 September 2010 10:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 75 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11
Duffel - 08 September 2010 10:04 -

apropå #68 och #69

Synd att Ragnars ork började tryta just här. Imateas sista fråga angående den kvinnliga partnern intresserar mig. Jag noterar att kvinnoperspektivet tycks lysa med sin frånvaro såväl i diskussionen (mångordig!) som de i diskussionen citerade bibeltexterna. Någonstans får jag en känsla av att kvinnans välbefinnande i en sexuellt ömsesidig situation inte direkt prioriteras här, Imatea. Vad skulle det kunna bero på, tro? Måhända en rådande patriarkalisk struktur såväl i den tid Bibelns böcker skrevs i som på Credoakademins debattforum? Bara upptagenheten vid sädesvätskan gör mig lite misstänksam…
  Nåväl, om så nu är fallet skulle jag vilja ställa frågan till er andra här: Är det, utifrån kontexten, möjligt att tolka Jesus i Matt 5:28 som att budet skärps för kvinnans skull? I en kultur där kvinnan är sexuellt objekt snarare än subjekt skulle väl ett sådant bud lika väl kunna handla om att skydda kvinnans värde som något annat än ett objekt för åtrå/kärl för släktets fortbestånd som om att bevara mannens andliga renhet? Ett sådant perspektiv skulle ju inte vara direkt inaktuellt i dag heller.

Jag har tänkt mycket på din fråga, Duffel, och jag är långt ifrån klar. Det slår mig att jag har svårt att i NT finna andra perspektiv på kvinnan än som måltavla för manlig visdom. Jag tänker på äktenskapsbryterskan som enligt den mosaiska lagen skulle stenas, på Jesus möte med kvinnan vid Sykars brunn och på Maria som lyssnade vid Jesu fötter.

Villkoren för sexualiteten i den “kontext” vi lever i idag, är sedan bara några årtionden så oerhört annorlunda än villkoren för sexuellt samliv var tidigare, och fortfarande är i många andra kulturer. Mycket handlade om överlevnad, men också om att skydda sin egendom, och däri ingick för mannens del kvinnan: “Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.” (2 Mos 20:17)

Min tolkning av textavsnittet stannar nog ändå vid att det handlar om att bevisa människans moraliska tillkortakommande. Något som ur ett biologiskt perspektiv blir helt missvisande. Vi attraheras ständigt av våra medmänniskor, inte bara sexuellt. Vänskap emellan män och kvinnor som är gifta på var sitt håll är förvisso ett intressant ämne att diskutera i sammanhanget. Att tankarna ibland nuddar oss hur det vore att leva tillsammans med den ene eller den andra, ger emellertid som jag ser det ingen anledning att komma dragande med religiösa hot. Visst finns det skäl att varna för risker, men att dra till med helveteshot tycker jag är som att hota barnen med trollen i skogen på andra sidan vägen, istället för att varna för bilarna på vägen!

Hur tolkar du texten?

Signatur 

5 av 7
5

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70