Det vi diskuterar är om onani är en moralisk synd, det vill säga; ”är onani en syndfyll handling”.
Nej. Det gör vi inte. Ursprungsfrågan i tråden var: “Jag vet vad bibeln anser om onani, men vad anser DU?”
Och jag har redogjort för skriftställen i GT och NT som jag anser direkt eller indirekt handlar om onani.
Då hävdar Ragnar att saker som betecknas som orena i Gamla testamentet är sådana saker som är moraliska synder även i nytestamentlig tid (även om Ragnar, enligt mig, är något otydlig i detta med var ”orenhet” innebär).
Nej. Det hävdar jag inte. Jag hävdar motsatsen. Redan i mitt första inlägg skrev jag: Bibeln säger ingenstans att onani är “synd”. Det har jag sedan fått anledning att upprepa flera gånger i tråden eftersom ingen här begriper att jag vare sig sagt så eller menat så.
Slutledningsvis, enligt Ragnar, så är onani en moralisk synd eftersom sädesuttömning är ”orent” enligt 3 Mos.
Se svar ovan.
Men det finns ett problem med sådan koppling mellan ”orenhet” i GT och moralisk synd. För i så fall blir även barnafödsel en ”syndfull handling”. Likaså är att beröra en hare, att ha mens, att beröra en död, att komma i kontakt med en spetälsk, med mera, en ”syndfull handling”. Detta eftersom dessa handlingar i GT betecknas som ”orena”. Detta faller naturligtvis på sin egen orimlighet.
Men detta är ju bara papegojupprepning av vad du just sagt i inlägg 26. Och något som jag redan svarat på i inlägg 27.
Att barnafödsel är komplicerat i och med syndafallet kan inte användas som argument för vad som är en syndfull handling eller inte.
För det första. Mödan och smärtan för kvinnan som föder är en konsekvens av syndafallet. “Orenheten” som drabbat kvinnor som fött nödvändiggjorde försoning genom att kvinnan offrade. Detta är inget jag hittat på. Bibeln säger så. För det andra. Det var inte jag utan du som drog upp hela den saken. För det tredje. Ingen har i tråden talat om onani som en “syndfull handling.”
Låt mig vara tydlig: Det är ingen synd att - till exempel - föda barn!
Jag behöver inte upprepa mig, utan jag hänvisar till mitt svar i inlägg 23.
Alltså är inte ”orenhet” i GT detsamma som en moralisk synd.
Suck. Det är ingen som i tråden hävdat att onani är detsamma som “en moralisk synd”. I mina inlägg framgår tydligt vad jag anser om onani, jag behöver inte upprepa det i oändlighet.
————————————
En liten avslutande fråga till dig jonk:
3 Mos 18:23 säger, “Du skall inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren.”
Menar du alltså att det kan vara ok att ligga med djur eftersom det står “oren” och inte syndig?