Sök       Avancerad sökning

1 av 7
1
ONANI
Postade: 06 Maj 2010 03:30 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  4
Gick med  2010-05-06

Jag vet vad bibeln anser om onani, men vad anser DU?

Det finns säkert en och annan som inte tror på varje ord i bibeln (jag).

Själv anser jag att det kan vara okej, jag erkänner att jag gjort det, inte ofta.. nån gång per år kanske när längtan och lusten blir för stor och sambon inte är sugen.

Signatur 

Må gud vara med dig på din vandring genom livet.
Amen!

Postade: 21 Maj 2010 10:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  405
Gick med  2008-06-09

Vad säger bibeln om onani?

Signatur 

Jesus (som historisk och reell gudamänniska) sade:
Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 03 Juli 2010 09:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2010-07-02
jonk - 21 Maj 2010 08:17 -

Vad säger bibeln om onani?

Hittade tre åsikter var det står i bibeln enl amerikanska diksusioner. (som vanligt, kan man tolka in vad som helst och hitta motsättnignar i bibeln):

Older conservative Christians will cite the story of Onan in Genesis 38:1-10, but I don’t thnk this pertains to masturbation. In this case, Onan’s sin is not impregnating his dead brother’s wife in accordance with the practice of Levirate marriage. In fact, masturbation has been called “onanism” because of this passage.
—-
Jesus, in the sermon on the mount, makes it clear that lusting after a woman is equivalent to adultery. Matthew 5:28.
—-
...biblical story of Onan, who married his brother’s wife according to Jewish law after his brother died, but refused to father children to honor his brother’s memory (Jewish law commands that if a man dies without issue, that his brother should marry the widow, and name the first child after the brother, so that his name will not be lost).

—-
Personligen tycker jag att detta kanske borde ta upp tråden gällande att ta bort förhuden på pojkar - det anses ju betydligt svårare att onanera utan förhud, och då inte alls vara lika skönt. Skall man gissa, kommer väl själva idén från att just förhindra onani ...?

Som en stå-upp-komiker beskrev det:

“Tänk er in i situationen då första gången detta annonserades; deras käre präst ser ut över kyrkans åhörare och börjar berätta vad man skall börja göra på småbarnen…
- “vi skall göra VAD???” bör väl vara den naturliga responsen ha blivit?

Postade: 14 Juli 2010 11:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Berättelsen om Onan i 1 Mos 38 handlar (uppenbarligen) inte om onani, utan den handlar om Onan som inte vill föra sin broders namn vidare.

Att kyrkan använder Onans namn som avskräckande exempel för en helt annan företeelse är väl inte helt förvånande, om man betänker en del andra övertramp kyrkan gjort genom tiderna.

När Jesus talar om att åtrå en kvinna är det väl inte en självklar koppling till onani?!

Signatur 

Jag är vägen, sanningen och livet; den som tror på mig ska inte gå under utan ha evigt liv.

Postade: 15 Juli 2010 06:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Krumelur - 06 Maj 2010 01:30 -

Jag vet vad bibeln anser om onani, men vad anser DU?

Vad jag eller du “anser” om onani är ointressant, utan frågan är vad Bibeln direkt och indirekt säger om onani. Och jag ska här extremt kort säga något enkelt men tydligt om detta ämne.

Moderna pastorer och andra kristna ledare som ger besked i detta ämne är vanligtvis ganska så förvirrade och okunniga, och vad värre är så verkar tendensen vara sedan några decennier att man är alltmer tillåtande och accepterande vad gäller onani. Och denna tidsanpassade tolerans lärs sedan ut till de stackars ungdomarna vilket innebär att de förförs och sjunker ner allt djupare i orenhet vilket i sin tur kan leda till mängder av psykiska/andliga problem.

Nog om nutida bedrövliga tillstånd inom kyrkans väggar. Detta är vad Bibeln säger om onani:

Om en man har haft sädesuttömning, ska han bada hela sin kropp i vatten och vara oren ända till kvällen.” 3 Mos 15:16

(Här avses onani eftersom det i v. 18 sedan handlar om sädesuttömning som sker vid vanligt samlag.)

Inte bara onani innebär orenhet, även nattlig ofrivillig utlösning innebär att man blir oren:

Om någon man har blivit oren genom att få utlösning under natten, skall han gå ut ur lägret och får inte komma tillbaka.” 5 Mos 23:10

Det här är alltså de skriftställen som nutida pastorer och kristna ledare är antingen okunnigt ovetande om eller har valt att dölja. Men dessa två verser visar tydligt hur Gud betraktar varje form av utlösning som inte sker inom äktenskapet. Och de här bibeltexterna behöver man ha med i sin undervisning om onani om man vill göra rättvisa åt Guds Ord.

Andra viktiga saker att säga om onani:

1. Guds avsikt med den sexuella tillfredsställelsen är att man och hustru ska ha sex. Allt annat, inklusive onani, innebär främmande och orena element i Guds skapelse.

2. Onani sker aldrig i ett vakuum. Tankar och fantasier upptas under onanin av mer eller mindre orena tankar (och i vår tid av mängder av bilder/filmer som fritt och för intet och på ett ögonblick kan ses på nätet), och därmed gör man sig genast skyldig till att bryta mot mängder av bibeltexter i NT som varnar för orenhet.

När kristna ledare därför säger till ungdomar att det är ok att onanera, så innebär det att man inleder ungdomar i frestelse vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser både för ungdomarna och för dessa “herdar”.

När detta är sagt behöver följande sägas:

Bibeln säger ingenstans att onani är “synd”. Inte heller behövdes det “offer” för att “sona” den som fått utlösning på detta sätt. Utan det handlar om att den som fått utlösning blir oren under en relativt kort tid. Man skulle nog därför försiktigt kunna säga att Gud inte ser lika allvarligt på onani som vad gäller andra sexuella snedsteg.

Vi lever sedan syndafallets dagar i en oren värld, och vi har en oren och fallen natur. Detta innebär att vi alla i stort sett dagligen kommer att frestas av olika slags orena frestelser och mer eller mindre kommer vi alla att ständigt falla i olika slags orenheter, om inte i handling så i tankar/fantasi.

Hur ska då budskapet särskilt till ungdomar bli utifrån detta?

Gift er! Det är det första och enklaste svaret. Det andra är: Håll er borta från allt sådant som kan fresta er sexuellt! Särskilt alla sexsidor på nätet. Sedan bör man undervisa dem om att onani innebär att man orenar sig inför Gud. Man får inte tveka om detta! Man bör dessutom berätta om riskerna med onani, t.ex. att det kan leda till perverterade tankar/fantasier/handlingar, och i värsta fall kan man bli så onanibesatt att man i förtvivlan inte kan ta sig ut.

Samtidigt ska man inte synd- och skuldbelägga någon som onanerat utan istället hänvisa till rening från Gud:

Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.” 1 Joh 1:7

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 15 Juli 2010 09:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1277
Gick med  2010-06-06

Ragnar, nu går jag något från ämnet något, men jag noterar att du citerar gamla testamentent och tycker att det är självklart att vi ska leva våra liv utifrån vad som står skrivet där.

Men hur väljer du vad som är rätt och fel i gamla testamentet? För jag förmodar att du ändå är emot slavhandel och föreställningen om att vi ska döda folk som jobbar på sabbaten och den långa rad av fruktansvärda handlingar som gud uppmanar till i GT.

Är det gamla testamentet idag ett smörgåsbord där vi kan plocka det som vi tycker låter bra och strunta i det som uppenbarligen är moraliskt förkastligt?

Postade: 16 Juli 2010 03:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  327
Gick med  2008-02-03

Hej Ragnar!

Ragnar - 15 Juli 2010 04:58 -

Vad jag eller du “anser” om onani är ointressant, utan frågan är vad Bibeln direkt och indirekt säger om onani. Och jag ska här extremt kort säga något enkelt men tydligt om detta ämne.

Moderna pastorer och andra kristna ledare som ger besked i detta ämne är vanligtvis ganska så förvirrade och okunniga, och vad värre är så verkar tendensen vara sedan några decennier att man är alltmer tillåtande och accepterande vad gäller onani. Och denna tidsanpassade tolerans lärs sedan ut till de stackars ungdomarna vilket innebär att de förförs och sjunker ner allt djupare i orenhet vilket i sin tur kan leda till mängder av psykiska/andliga problem.

Nog om nutida bedrövliga tillstånd inom kyrkans väggar. Detta är vad Bibeln säger om onani:

Om en man har haft sädesuttömning, ska han bada hela sin kropp i vatten och vara oren ända till kvällen.” 3 Mos 15:16

(Här avses onani eftersom det i v. 18 sedan handlar om sädesuttömning som sker vid vanligt samlag.)

Inte bara onani innebär orenhet, även nattlig ofrivillig utlösning innebär att man blir oren:

Om någon man har blivit oren genom att få utlösning under natten, skall han gå ut ur lägret och får inte komma tillbaka.” 5 Mos 23:10

Det här är alltså de skriftställen som nutida pastorer och kristna ledare är antingen okunnigt ovetande om eller har valt att dölja. Men dessa två verser visar tydligt hur Gud betraktar varje form av utlösning som inte sker inom äktenskapet. Och de här bibeltexterna behöver man ha med i sin undervisning om onani om man vill göra rättvisa åt Guds Ord.

Tack för att du undervisar om vad bibeln har att säga om onani, dessa bibelverser du tar upp hade jag faktiskt ingen aning om att de ens fanns. En fråga dock: när det talas om orenhet men inte om synd, hur kan man då veta att Gud ser det som moraliskt förkastligt och att det inte helt enkelt handlar om en rent hygienisk föreskrift? När jag sökte i folkbibeln hittade jag följande:

“1 HERREN talade till Mose. Han sade: 2 Säg till Israels barn: När en kvinna blir havande och föder en pojke, skall hon vara oren i sju dagar, lika många dagar som vid sin månadsrening skall hon vara oren. 3 På åttonde dagen skall hans förhud omskäras. 4 Sedan skall kvinnan stanna hemma i trettiotre dagar, under sitt reningsflöde. Hon får inte röra vid något som är heligt och hon får inte heller komma till helgedomen förrän hennes reningsdagar är över. 5 Men om det är en flicka som hon har fött, skall kvinnan vara oren i två veckor som vid sin månadsrening. Sedan skall hon stanna hemma i sextiosex dagar under sitt reningsflöde.
6 När hennes reningsdagar är över, efter det hon fött son eller dotter, skall hon till uppenbarelsetältets ingång, till prästen, föra fram ett årsgammalt lamm som brännoffer och en ung duva eller en turturduva som syndoffer. 7 Prästen skall offra detta inför HERRENS ansikte och bringa försoning för henne, så blir hon ren från sitt blodflöde. Detta är lagen om en barnaföderska, både när hon har fött en pojke och när hon har fött en flicka.
8 Men om hon inte har råd med ett får, skall hon ta två turturduvor eller två unga duvor, en till brännoffer och en till syndoffer. Prästen skall så bringa försoning för henne och hon blir ren.” (3Mos.12)

Jag antar att detta inte skall tolkas som att Gud är emot, att gifta kvinnor föder barn till världen. Finns det någon väsentlig skillnad mellan orenheten i dina verser om bl.a. onani och den orenhet som omnämns i 3Mos.12?

Peace, Kerub

Postade: 16 Juli 2010 07:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Kerub - 16 Juli 2010 01:18 -

En fråga dock: när det talas om orenhet men inte om synd, hur kan man då veta att Gud ser det som moraliskt förkastligt och att det inte helt enkelt handlar om en rent hygienisk föreskrift?

Det enklaste är att följa normal hermeneutisk bibeltolkningsmetodik och låta sammanhanget avgöra. Det är ju vanligt förekommande att ett och samma ord kan få olika innebörd och betydelse beroende på bl.a. sammanhang.

Man kan säga så här som svar på din fråga. Vad gäller orenhets/renhetslagarna i GT så har flera en rent hygienisk aspekt till viss grad, men samtidigt ligger i detta med att någon blir oren något andligt. Reningsproceduren blir så att säga en konkret förkunnelse till folket att tillvaron har kommit ur balans, den har blivit skadad och mycket av det vi tar oss för eller drabbas av har en störning i sig. Och denna skada/störning behöver vi ständigt sköljas ren ifrån.

För Kristi församling så är förstås allt annorlunda i och med Kristi försoning. Vi är renade från allt orent genom Kristi blod. Däremot kan vi fortfarande få vägledning i specifika etiska/moraliska frågeställningar genom att ta del av undervisningen från GT (Rom 15:4), dock utan att ha kravet på oss att längre behöva utföra de ritualer som där befalls.

(Dessutom kan ju tilläggas att formuleringen “bada hela sin kropp” blir ju orimlig i proportion så att säga om det endast vore fråga om något rent hygieniskt. Tyngdpunkten ligger därmed på det andliga.)

Signatur 

Postade: 16 Juli 2010 07:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13
Joeb - 15 Juli 2010 07:09 -

Ragnar, nu går jag något från ämnet något, men jag noterar att du citerar gamla testamentent och tycker att det är självklart att vi ska leva våra liv utifrån vad som står skrivet där.

Men hur väljer du vad som är rätt och fel i gamla testamentet? För jag förmodar att du ändå är emot slavhandel och föreställningen om att vi ska döda folk som jobbar på sabbaten och den långa rad av fruktansvärda handlingar som gud uppmanar till i GT.

Är det gamla testamentet idag ett smörgåsbord där vi kan plocka det som vi tycker låter bra och strunta i det som uppenbarligen är moraliskt förkastligt?

Vad i gamla testamentet är moraliskt förkastligt och på vad grundar du det?

Postade: 16 Juli 2010 07:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Chrawnus - 16 Juli 2010 05:54 -

Chrawnus, var snäll och starta nu inte en helt ny tråd i tråden med Joeb. Här diskuteras onani, och inte något annat. Var snäll och öppna en ny tråd och ställ där din fråga till Joeb om ni vill diskuterar den frågan. Han ställde en fråga till mig, men jag tänker inte svara eftersom frågan inte hör hemma här.

Signatur 

Postade: 16 Juli 2010 07:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06

I tredje moseboken (25:44-46) kan vi läsa följande “Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig. Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom, och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid.”

Det tycker jag är ett djupt omoraliskt påstående, och det grundar jag på min egna subjektiva moraliska uppfattning. Men du kanske tycker att det är ett rimligt påstående? Bör vi utforma samhället utefter det?

EDIT: Ragnar har helt rätt, den här diskussionen får vi ta på annat håll.

Postade: 16 Juli 2010 08:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13
Joeb - 16 Juli 2010 05:59 -

I tredje moseboken (25:44-46) kan vi läsa följande “Vill du ha en slav eller slavinna, kan du köpa sådana av folken omkring dig. Ni får också köpa barn till invandrare som är tillfälligt bosatta hos er och sådana i deras familjer som föds i landet. De förblir er egendom, och dem kan ni lämna i arv åt era barn som deras egendom; dem kan ni hålla som slavar för all framtid.”

Det tycker jag är ett djupt omoraliskt påstående, och det grundar jag på min egna subjektiva moraliska uppfattning. Men du kanske tycker att det är ett rimligt påstående? Bör vi utforma samhället utefter det?

Din subjektiva åsikt har ingen relevans i en debatt, jag vill ha ett logiskt resonemang och inte något tyckande.

Och ja eftersom jag tror (vet) att bibeln är Guds ord så tror jag också att alla buden är goda och rättfärdiga. Och nej, vi borde inte utforma samhället utefter det budet, vi borde utforma samhället efter hela Bibeln förutom offer och reningsreglerna som inte gäller längre i.o.m nya förbundet.

Postade: 16 Juli 2010 08:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13
Ragnar - 16 Juli 2010 05:59 -

Chrawnus, var snäll och starta nu inte en helt ny tråd i tråden med Joeb. Här diskuteras onani, och inte något annat. Var snäll och öppna en ny tråd och ställ där din fråga till Joeb om ni vill diskuterar den frågan. Han ställde en fråga till mig, men jag tänker inte svara eftersom frågan inte hör hemma här.

Ok, jag tyckte visserligen att frågan var värd att svara på, men du har iofs rätt, så jag tänker inte kommentera frågan mera.

Postade: 16 Juli 2010 08:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2010-06-06
Chrawnus - 16 Juli 2010 06:06 -

Din subjektiva åsikt har ingen relevans i en debatt, jag vill ha ett logiskt resonemang och inte något tyckande.

Och ja eftersom jag tror (vet) att bibeln är Guds ord så tror jag också att alla buden är goda och rättfärdiga. Och nej, vi borde inte utforma samhället utefter det budet, vi borde utforma samhället efter hela Bibeln förutom offer och reningsreglerna som inte gäller längre i.o.m nya förbundet.

De allra flesta moraliska uppfattningar ÄR subjektiva och dessutom djupt föränderliga—vilket blir uppenbart när man läser bibeln idag. Väldigt mycket framstår som fullständigt förkastligt.

Sedan att du TROR (för det är en tro, utan evidens) att bibeln är guds ords är ju det din ensak men det är ju uppenbart att samhället har gått vidare från den sortens moral.

Om du skulle börja utföra flera av de uppmaningar som står i GT skulle du naturligtvis hamna i fängelse—vilket pekar på hur fruktansvärt primitiv bibeln är. Vår moral är i dag mer välutvecklad än så och vi har gått vidare.

Slavhandel är inte längre acceptabelt under några omständigheter.

Postade: 23 Juli 2010 12:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-06-09

Om jag minns rätt så är även en kvinna med mens “oren”, rätta mig om jag har fel.

Och även beröring av vissa djur gör en människa “oren” enligt GT.

Alltså kan inte denna text ovan användas som argument för onanins moraliska felaktighet.

Signatur 

Postade: 23 Juli 2010 03:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
jonk - 23 Juli 2010 10:30 -

Om jag minns rätt så är även en kvinna med mens “oren”, rätta mig om jag har fel.

Och även beröring av vissa djur gör en människa “oren” enligt GT.

Alltså kan inte denna text ovan användas som argument för onanins moraliska felaktighet.

Du vet inte om du minns rätt, och du vill bli rättad om du har fel och du skriver något om beröring av djur som orsakar orenhet utan att uppge källa.

Och trots din stora osäkerhet som du uttrycker slår du ändå bestämt fast att citerad text inte kan användas “som argument för onanins moraliska felaktighet”. Hur kan du bete dig så?

Ditt sätt att föra diskussion inger inte förtroende.

För övrigt har jag gett ett tillräckligt svar i inlägg sju. Det inlägget täcker också de synpunkter du här för fram.

3 Mos 15:16 förklarar fortfarande att sädesuttömning (inkl. onani) innebär orenhet, och orenhet i texten är inte bara en hygienisk föreskrift utan också en andlig, vi blir främst orena inför Gud.

För att ytterligare förklara: 3 Mos 18:23 säger, “Du skall inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren.”

Vad är det för orenhet det handlar om? Visst kan man i någon mån säga att det handlar om hygienisk orenhet. Men den som har tillräckligt med andligt omdöme begriper att det främst handlar om att man då blir oren inför Gud.

(obs, det är samma ord i hebr. för “oren” vid båda textställena.)

Signatur 

1 av 7
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70