Jag såg också Stefan Gustafsson presentation av en händelse. Jag tyckte det var intressant. De argument han använde var i huvudsak den s.k. “Epicurean Objection” mot determinism, C.S. Lewis/Victor Repperts s.k. “Argument from Reason” och nämnde Alvin Plantingas s.k. “Evolutionary Argument against Naturalism” (EAAN).
Jag menar att det “trick” som dessa argument använder är den s.k. “fallacy of composition”. Låt mig illustrera med en analogi.
Jag gillar pizza. Jag tycker att det luktar och smakar gott. Pizza består av partiklar, som protoner, neutroner och elektroner. Jag gillar inte rutten fisk; det tycker jag luktar illa och jag känner inte för att äta det. Rutten fisk består också de av protoner, neutroner och elektroner. I och med att pizza och rutten fisk består av samma grundläggande partiklar, så är pizza rutten fisk. Vi märker direkt här att vi har missbrukat reduktionism; det som avgör vad som är pizza och vad som är rutten fisk är kombinationen av protoner, neutroner och elektroner. En analogi som kanske är tydligare. Betrakta följande argument: inga av de atomerna som finns i en njure kan fungera som en njure, så därför kan inga kombinationer av atomer fungera som en njure. Vad som fattas här är att njure (och pizza och rutten fisk) är en emergent egenskap hos vissa kombinationer av atomer.
På samma sätt så kan man inte gå från det faktum att människans hjärna består av atomer och celler som inte kan resonera, ha övertygelser, kunna fatta beslut, vara fria, vara vid medvetande och så vidare till att dra slutsatsen att kombinationer av atomer inte kan det.
Den filosofiska naturalisten Richard Carrier har diskuterat och kritiserat Victor Repperts variant på det s.k. “argument from reason” i detalj[1], men jag skulle vilja ta upp en del plausibla metodologiskt naturalistiska förklaringar till det saker som Gustafsson förmodligen anser inte kan förklaras ur ett vetenskapligt perspektiv eller kanske rent av är oförklarbart i teorin ur ett sådant perspektiv.
Det tar nog för mycket utrymme att förklara alla i detalj, men en kort definition kanske skulle kunna bidra till ökad förståelse om möjliga förklaringar. Carrier diskuterar dessa mer i detalj i sin bok[2]. Carrier menar de kognitiva vetenskapsfälten har etablerat att hjärnan är en slags dator som konstruerar och kör virtuella modeller och menar att ur ett filosofiskt naturalistiskt perspektiv så är
- Intentionalitet en tilldelning (veral eller attentionell) av en relation mellan de virtuella modellerna och det hypoteserade verkliga systemet.
- Sanning ett mått på hur stor konfidensgrad som finns för att en virtuell model korresponderar eller inte korrenspoderar till ett verkligt system. Om det finns en sådan korrespondens, så är en hög konfidensgrad hos denna modell en sann övertygelse, medan en hög konfidensgrad att det inte finns en sådan korrespondens skulle vara en falsk övertygelse.
- Att acceptera en proposition A skulle ur detta perspektiv mena att min hjärna beräknar en hög konfidensgrad att virtuell model A korresponderar till ett system i världen utanför min hjärna medan att förkasta en proposition A skulle betyda att jag har en hög konfidensgrad att A inte så korresponderar, medan s.k. “suspend judgement” skulle vara en låg konfidensgrad för båda.
- Medvetande skulle kunna ses som hjärnans representation av sig själv i en virtuell modell. Epifenomenalism behöver alltså inte vara det enda vetenskapliga perspektivet.
- Fri vilja skulle kunna ses som förmågan att med hjälp av virtuella modeller prediktera möjliga s.k. “outcomes” av sina handlingar och världen omkring sig och agera för att undvika negativa konsekvenser. Daniel Dennett har lagt ut och försvarat en form av kompatibilistisk fri vilja, som jag menar är något som filosofiska naturalister och även kristna teister kanske skulle kunna acceptera[3]. Kom ihåg att bara för att inga celler eller atomer i din kropp är fria, betyder inte att du som helhet inte är fri. Att hävda detta är, menar jag, den s.k. “fallacy of composition”.
När det gäller s.k. “the propositional content of mental states” och deras effekt på övertygelser och handlingar menar Carrier i sitt svar på Repperts 9 punkter att
6. The state of accepting the truth of a proposition plays a crucial causal role in the production of other beliefs, and the propositional content of mental states is relevant to the playing of this causal role.
Brains are computers. As such, the output of one computation (including the output of confidence level) is often physically the input of another computation, and it thereby has a causal effect on that other computation’s output. Every conscious computation in the brain is the computation of either a virtual model or data physically connected to or computed from a virtual model (such as a confidence level). Since a proposition literally is the content or output of a virtual model, propositional content therefore literally has a physical-causal effect on further computation that relies on that virtual-model computation (which literally is the “proposition” in question). All this follows from everything I have declared about the other Propositions above. Therefore naturalism can account for Proposition 6, too.[1]
Detta är nog bara toppen på isberget rörande hur hjärnan och sinnet fungerar och det finns mycket kvar att upptäcka, men detta kan vara en intressant början.
En vanlig problematik med EAAN är att det stämmer att det går att överleva och reproducera sig utan ett särskilt bra sanningssökande hjärna (maskar och andra djur klara sig bra), men vad man missar lite menar jag är att evolution handlar om differentiell reproduktiv framgång, inte endast reproduktiv framgång. Ur ett sådant perspektiv så klarar nog en organism som har mer pålitliga kognitiva fackultet än andra, speciellt i en föränderlig miljö, där man måste anpassa sig mentalt till förändring, dra slutsatser av ny information och så vidare. För att ta en analogi, varesig Bill eller Bob kan springa undan en tiger, men allt Bob behöver göra är att springa snabbare än Bill. Lite mer formellt skulle man kunna argumentera att
P1. Organismer som har mer pålitliga kognitiva fackultet kan bättre exploatera andra organismer och sin miljö.
P2. De organismer som är bättre exploatera andra organismer och sin miljö kommer att ha en selektiv fördel och selekteras evolutionärt.
C. Alltså, kommer organismer som har mer pålitliga kognitiva fackultet selekteras evolutionärt.
Givetvis är det möjligt att tänka sin att den bibliska guden skapade evolution och en datorliknande hjärnan som en programmerare skapar en algoritm för att producera det resultat han ville ha. För mig verkar detta en respektfull och rimlig position för en teist att ta; en position som dessutom inte behöver stå i konflikt till vetenskapen frammarsch.
Källor:
[1] Critical Review of Victor Reppert’s Defense of the Argument from Reason (2004)
[2] Carrier, Sense and Goodness without God: A Defense of Metaphysical Naturalism, 2005
[3] Dennett, Freedom Evolves, 2003