Nils G - 17 Juni 2010 07:01 -
Hej Mats!
Efter en del funderande och efter att ha läst dina kommentarer så har jag kommit fram till att jag bör formulera och strukturera om dem en hel del. Jag gör det med viss tveksamhet eftersom det kan verka som om jag försöker slinka undan dina resonemang vilket dock inte är avsikten. Jag skall försöka besvara dina invändningar mot mitt gamla system i den mån de inte blivit helt irrelevanta.
Det beöver du inte känna tveksamhet inför. Det är väl en stor ära för mig om mina invändningar får dig att modifiera din syn!
Nils G - 17 Juni 2010 07:01 -
Förutom mitt gamla M1 som kvarstår så har jag tre faktapåståenden F2-F4 enligt nedan.
F2. Vi är anpassade (av evolutionen) till att bry oss om våra barn, barnbarn och andra nära. Vi uppfattar ett sådant beteende som fördelaktigt för oss själva.
F3. Under lång tid har vi anpassat oss till att samarbete i mindre grupper och vi anser följaktligen att sådant är värdefullt för oss själva. Vi har lärt oss att förhandla och kompromissa.
F4. Under det senaste århundradet har vi successivt utvidgat gränsen för de människor som vi bryr oss om till alla människor på jorden. Vi anser också att ett demokratiskt styrelsesätt för alla är fördelaktigt för oss själva.
M2 - M4 bör då formuleras lite annorlunda.
M2’. Det är moraliskt riktigt att ta hand om och behandla väl, sina barn, barnbarn och andra nära.
M3’. Det är moraliskt riktigt att ta hand om behandla väl, alla människor i vår närhet (vår stam)
M4’. Det är moraliskt riktigt att ta hand om behandla väl alla människor i hela världen dvs. att tilldela alla människor ett värde.
Nu kan man härleda M2’-M4’ ur M1 och F2-F4. Jag tror att en härledning skall se ut ungefär så här
M1 + F2 => M2’
M1 + F3 => M3’
M3’ +F4 => M4’
Låt mig försöka kolla hur logiken i ditt resonemang ser ut:
Första härledningen
M1+ F2=> M2
dvs
M1: Moralen tar sin utgångspunkt i min önskan att få mina behov och önskningar tillfredsställda.
F2: Vi är anpassade (av evolutionen) till att bry oss om våra barn, barnbarn och andra nära. Vi uppfattar ett sådant beteende som fördelaktigt för oss själva.
M2. Vi är anpassade för att bry oss om våra barn, barnbarn och andra nära. Vi uppfattar ett sådant beteende som moraliskt riktigt.
Om jag förkortar resonemanget och gör det logiskt hållbart så blir det så här (och jag lägger till “L” för “logisk” uppställning):
M1L: Varje individ bör göra det hon har behov av eller önskar sig.
F2L: Varje individ har behov av eller önskar sig att bryr sig om sina barn, barnbarn och andra nära.
M2’L: Varje individ bör bry sig om sina barn, barnbarn och andra nära.
På detta sätt blir stegen logiskt riktiga. Men då blir frågan: Är M1L och F2L sanna? Jag anser att båda är falska. Men för argumentets skull kan jag godta M1L. F2L är ändå inte sant! Och det betyder att du måste göra om F2L till något i den här stilen: “Varje individ BÖR ha behov eller önskningar om sina barn, barnbarns och andra näras välgång.” Men om detta blir en egen “bör-utsaga” så blir det en del av den moraliska grunden, och då är inte längre M1L den enda moraliska grunden.
Andra härledningen:
M1 + F3 => M3’
dvs
M1: Moralen tar sin utgångspunkt i min önskan att få mina behov och önskningar tillfredsställda.
F3. Under lång tid har vi anpassat oss till att samarbete i mindre grupper och vi anser följaktligen att sådant är värdefullt för oss själva. Vi har lärt oss att förhandla och kompromissa.
M3’. Det är moraliskt riktigt att ta hand om behandla väl, alla människor i vår närhet (vår stam)
Om jag förkortar resonemanget och gör det logiskt hållbart så blir det så här (och jag lägger till “L” för “logisk” uppställning):
M1L: Varje individ bör göra det hon har behov av eller önskar sig.
F3L: Varje individ har behov av eller önskar att ta hand om (eller behandla väl) alla människor i individens närhet (“stammen”)
M3’L: Varje individ bör ta hand om (eller behandla väl) alla människor i individens närhet (“stammen”)
F3L är enligt mig falsk. Det är inte varje individs önskan eller behov att ta hand om alla i t.ex. sin stam. Det finns genuine behovskonflikter människor emellan. Och det är bara en moralisk bedömning av vilka behov som har (moralisk) förtur, som kan lösa sådana konflikter. Men då måste du har en robustare grund än enbart individens egen önskan/behov. Dessutom är det många som inte alltid önskar ta hand om andra i sin “stam”. F3L är helt enkelt inte sann. Varje individ har inte alltid detta behov, och definitivt inte alltid denna önskan. För att F3L ska bli sann måste du modifiera den till något i den här stilen: “Varje individ BÖR ha behov eller önskningar om att ta hand om (eller behandla väl) alla människor i individens närhet. Men då blir det för F3L som för F2L, nämligen att den blir ett moraliskt grundpåstående vid sidan om M1L. Och då är inte längre M1L moralens enda grund och utgångspunkt.
Tredje härldeningen:
M3’ + F4 => M4’
dvs
F4. Under det senaste århundradet har vi successivt utvidgat gränsen för de människor som vi bryr oss om till alla människor på jorden. Vi anser också att ett demokratiskt styrelsesätt för alla är fördelaktigt för oss själva.
M4’. Det är moraliskt riktigt att ta hand om behandla väl alla människor i hela världen dvs. att tilldela alla människor ett värde.
M3’L: Varje individ bör ta hand om (eller behandla väl) alla människor i individens närhet (“stammen”)
F4L: Varje individ har utvidgad som omsorg från “stammen” till alla människor i hela världen.
M4’L: Varje individ bör ta hand om och behandla väl alla männsikor i hela världen (dvs ge alla ett människovärde).
Jag hoppas min forulering av F4L fångar din tanke. I så fall gäller samma kritik som ovan: F4L är inte sann. Däremot skulle jag hålla med om att “Varje individ BÖR utvidga sin “stam-omsorg” till alla människor. Men då är det inte längre ett faktapåstående utan ett värdepåstående som blir en del av grunden vid sidan om M1.
Dilemmat med din föreslagna moralfilosofi är att dina “utvidgningar” (dvs F2-F4) är falska som faktapåståenden men vettiga som värdepåståenden. Men som värdepåståenden bygger de inte längre på M1 utan blir då en del av själva grunden. Men då har du ett gäng robusta värdepåståenden i själva grunden. Men dessa kräver någon form av rättfärdigande. Teism kan ge ett sådant rättfärdigande. Naturalismen kan inte det. Där har du problemet.
mvh
Mats