Mats Selander - 04 Januari 2011 03:58 -
Jag påstår att du förutsätter vad som ska bevisas. Detta bryr du dig inte ens om att besvara!
Ja du vill att jag ska besvara en fråga som förutsätter att jag accepterar din verklighetsbild. Glöm det, det kommer inte hända. När du upplever att jag utgår ifrån ateism, när jag i själva fallet utgår ifrån naturvetenskap så blir debatten ohederlig. Probelmet är att denna debatt om Gud är på dagisnivå, det finns så mycket intressantare frågor om vår existens som frågan om mörk materia. Om jag minns rätt så känner vi bara till 4% av all energi resten kan vi inte förklara. Mörk materia är väldigt spännande i det avseendet. Men i forskning måste man ha ett öppet sinne man kan inte stänga igen det genom att tro på Gud, det är därför jag kräver bevis för det är så dumt att påstå sådana saker utan bevis.
När du anklagar mig för att “skylla allt på stackars Gud” så förstår jag inte riktigt vad du menar.
Det finns något väldigt ansvarslöst över att lägga all förklaring på livet på någon annan som dessutom framställs som en personlig kraft. Det är intellektuell lathet som känns närbesläktad med att tro på Guden Tor när man hör åskan från himlen. Visst man kan hävda att upplevelsen av åskan är ett bevis för en att Guden Tor finns, men det blir ju löjligt!
Om jag har en upplevelse som parat med (i mina ögon) goda argument leder mig fram till en slutsats, varför bör jag då inte tro på den? I ditt svar verkar du än en gång förutsätta vad som ska bevisas!
Ja eftersom din logik brister totalt och du inte kan visa en logisk förklaringsmodell på hur du kan tro på Gud så krävs bevis. Däremot finns en tydlig psykologisk förklaringsmodell av dig varför du tro på Gud. Därför är det troligast att din tro bygger på rena fantasier.
När du säger att ingen “kan bevisa vad en Gud är för något”, så undrar jag vad du menar? Du kan inte mena att vi saknar en definition på begreppet “Gud”. Vi menar något i den här stilen: “en allsmäktig, god, personlig skapare av universum” Och med den kristna gudsbilden menar jag: en allsmäktig, god, personlig skapare av universum som uppenbarat sig på ett avgörande sätt i den historiska personen Jesus från Nasaret”
Det där betyder ingenting, vi lever i en värld som vi inte vet så mycket om även om vår kunskap ökat om den. Att då bestämma sig för att allt som vi inte kan förstå och som vi inte känner till helt plötsligt ska förklaras på ett förenklat sätt, som uppenbart bygger på vad vi redan känner till ger oss inga svar på vad vi menar med begreppet Gud. Bara för att du hittar på någonting så betyder de inte att du kan förklara vad denna fantasi bygger på. Ingen kan förklara vad en Gud är bara för att man påstår att han är god och allsmäktig. Vadå god och allsmäktig, ingen kan ju förklara vad Guds allsmäktighet och godhet består av, istället får man då svaret att Herrens vägar äro outgrundliga, vilket betyder att vi människor inte vet någonting om vad vi menar med att Gud är allsmäktig och God, eftersom vi inte ens kan förstå vad dessa egenskaper grundar sig på för logik.
Om du menar att vi inte vetenskapligt kan “bevisa” en sådan gudsbild så har du rätt eftersom vetenskapen i första hand handlar om hur naturen fungerar i normala fall.
Och du utesluter härmed att svaret skulle kunna finnas i just kunskapen om hur naturen fungerar trots att det fortfarande finns hur mycket som helst kvar att upptäcka inom detta område. Låt inte din egen oförmåga på förståelse styra dina åsikter utan nöj dig med att du inte vet.
Men jag tror nog att vetenskapliga observationer och teorier kan utgöra premisser i övertygande filosofiska argument för Guds existens.
Som sagt du tror. Tro kan möjligen användas i en hypotes.
Det finns även starka historiska skäl att tro på Jesus som historisk person och att Jesus uppstod från de döda.
Nej all sådan forskning har blivit hårt kritiserad. Möjligen fanns det en person som hette Jesus, men vem han var och vad han gjorde har ingenting att göra med att det fanns en man som hette Jesus under den tiden.
Du avslutar stycket med: “Du måste förstå att hela vår maktstruktur är uppbyggt på motståndsförhållanden så att vi hela tiden fastnar i konflikter istället för att titta utanför denna box av endast två alternativ” Jag försöker förstå mig på vad du är för sorts person Skrud. Av detta får jag helt klart new- age-vibbar. Jag hoppas du inte förnekar grundläggande logik. För då blir sannerligen hela diskussionen bokstavligt talat meningslös…
Jag är en människa precis som dig att du får New age vibbar är för att du tolkar nytt tänkande inom existentiella frågor som new age. Begreppet New age är ett samlingsnamn för allt utanför vetenskapen och de organiserade religionerna. Givetvis är new age en inspirationskälla till att testa nya hypoteser inom vetenskapen och där är mindfullness ett nytt stort forskningsområde. Även kristen religion har varit en inspiration för forskare att testa nya vetenskapliga hypoteser, men det betyder inte att jag anammar någon religion över huvudtaget. Men all typ av filosofi, psykologi etc har fragment av frågeställningar som är viktiga att testa inom vetenskapen. Det är därför all typ av filosofi ska fungera som en tankesmedja, men i slutändan måste vetenskapen få ha sista ordet.
Om nu Gud finns så är det väl visst rimligt att tro att det finns människor som vet att Gud finns och som har sanna trosföreställningar om Guds egenskaper.
Det här är så dumt att jag inte vet vad jag ska svara, men fram med bevisen då!
Gud har rimligtvis både makten och viljan att göra sig känd för människor. Hur kan du veta så mycket om Gud att du vet att man inte kan veta något om honom?
Skärp dig nu, jag säger att ingen vet någonting om Gud eftersom ingen kan förklara vad hans egenskaper bygger på för logik. Det bästa svar man fått på den frågan via Bibeln är att herrens vägar äro outgrundliga, vilket betyder vi vet inte ens vad denna fantasi om en god allsmäktig Gud bygger på.
Var fick du DEN kunskapen ifrån? Har Gud uppenbarat den för dig?
Suck! Nej Gud har inte uppenbarat den för mig, det är just därför som jag har kunskapen att vi inte vet någonting om vad Gud är. Man kan faktiskt veta att man inte vet någonting om Gud likväl som jag kan veta att jag inte vet någonting om det finns liv någon annanstans i universum.
Du har inte någon rationell rätt att extrapolera din egen okunskap om Gud på alla andra.
Ha! Ha! Ha! Ursäkta men detta kommer ifrån en kristen som hela tiden försöker övertyga andra om att tro på sin tolkning av Gud.
Bara för att du inte vet om Gud finns, utesluter inte det att det kan finnas andra som vet.
Vad bra! då så! du vet alltså att Gud finns. Vad hände med ordet tror? Är tro vetskap nu? Fantastiskt! För om tro nu är vetskap så bör det ju va möjligt att bevisa att Gud existerar vetenskapligt.
Om jag sedan har en religiös upplevelse som parad med argument leder mig fram till en gudstro, så ser jag inga principiella skäl till varför jag inte skulle ta det på fullaste allvar.
Vadå för religiös upplevelse? Människor kan ha ett epileptiskt anfall och tolka det som en religiös upplevelse. Det var vanligt förr och även idag i vissa delar av afrika att man drog den slutsatsen, tills vetenskapen kom fram till att dessa människor behövde medicin. Så visst ska du ta dina såkallade religiösa upplevelser på allvar, jag skulle dock råda dig att gå till läkaren och undersöka dig så att du inte har någon allvarlig sjukdom. För det kan man inte utesluta i sammanhanget.
Detta betyder förstås inte att alla som påstår att de vet något om Gud verkligen gör det. Man måste pröva varje anspråk på kunskap om Gud för sig. Men jag ser inga principella skäl till varför sådana kunskapsanspråk ska avfärdas eller betvivlas.
Den betvivlas av det enkla skälet att den aldrig redovisas vetenskapligt. Att veta är inte samma sak som att tro.
Men Skrud! Hur kan du missförstå mig så. Det handlar inte om smak utan om rationella argument.
..och jag väntar fortfarande på att få höra rationella argument ifrån dig.
Men du verkar inte vilja se det. Okey, om du menar att jag inte har några goda skäl för min gudstro, så hjälper det inte att du fortsätter att hävda saker, du måste ge mig argument för din uppfattning.
Det är du som påstår att någonting finns, därför ligger bevisbördan hos dig. Du har genom detta påstående bevisat att du är ett levande exempel på att religion leder till bristande logik.