Mats Selander - 24 April 2010 11:48 -
Ragnar,
Jesus säger att han inte kommit för att ändra på lagen utan för att uppfylla den. Så jag tror att Jesus skrev under på det mesta i själva moralen bakom lagen (förutom när den utgjorde en kompromiss för “era hårda hjärtans skull”.) Men därmed inte sagt att Jesus tolkade tillämpningen av straffsatsen så som Jerker tänker sig.
Eftersom Jesus citerar en befallning om dödsstraff får man nog utgå ifrån att Jesus i princip godtog både lagens moral och tillämpning. I annat fall skulle han ju bli lika dem som han här anklagar. Men frågan blir förstås ändå komplex när det gäller hur texten på bästa sätt ska tolkas och tillämpas i vår tid.
Redan i GT straffar inte Gud alltid i enlighet med sin egen lag. David var både en mördare och äktenskapsbrytare. Men Gud benådade honom då han omvände sig.
Två saker.
1. Tanken i GT är normalt inte att det är Gud själv som här på jorden ska straffa mördare och äktenskapsbrytare och andra som bryter mot Guds lagar, det är den teokratiska församlingen. Därav alla lagsamlingar i GT.
2. Jag tror du begår ett ödesdigert misstag genom att åberopa exemplet David. I det fallet var det faktiskt Gud själv som på ett direkt sätt ingrepp och straffade David. Hur? Jo, genom att Gud faktiskt dödade det barn han hade fått med Urias hustru, 2 sam 12:15, 18. (jag vill också påpeka att den hebr grundtexten är betydligt mer rak i v. 15 än de två svenska.) Davids synder innebar dessutom flera andra svåra slag av Herren mot honom. Hans synder var början till slutet för hans storhetstid.
Så Guds nåd är inte detsamma som att lagen inte gäller. Istället övertrumfar nåden lagen.
Verkligen inte i fallet David. Självklart fick han förlåtelse (Ps 51), men han blev sannerligen inte utan straff. Både han själv och hans avkomma hemsöktes.
Och Jesu hela uppdrag var nåd och sanning.
Men eftersom du med rätta tillägger ordet “sanning” så delar du ju i princip både Jerkers och min syn. Vi har säkert alla tre olika syn på hur vissa texter i GT och NT ska tolkas och tillämpas idag, men att Jesus inte bara var en snäll jultomte är vi överens om.
När det gäller äktenskapsbryterskan i Joh 8 verkar Jesus inte mena att hon är orättvist dömd. Men Jesus visar henne nåd ändå.
Som du säkert vet så accepterar ytterst få översättare/exegeter att den texten är original.
När inte ens Gud i GT eller Jesus i NT tillämpar dödsstraffet konsekvent, utan hellre visar nåd, tycks det mig konstigt att hävda att Jesu poäng med det bibelord Jerker tog upp var att Jesus förordade stening, för annars var man en “hycklare”.
Men nu är det ju faktiskt så att ordet “hycklare” är inte Jerkers ord, utan ursprungligen Jesu egna ord, Matt 15:7. Jesus anklagar alltså de religiösa ledarna för att bryta mot Guds bud och istället hålla sig till egna påhittade stadgar, som innebar att barn kunde låta bli att hedra sina föräldrar. Gud ser allvarligt på sådant, men det gjorde inte de religiösa ledarna. Jesus ställer sig alltså på sin Faders sida och tillrättavisar de religiösa ledarna som varande “hycklare” då de upphäver Guds uttryckliga befallningar för att sko sig.
Jesu betoning ligger inte på tillämpningen eller straffsatsen, utan på den bakomliggande etiken. Det är DEN som gäller! Och det är DEN som fariséerna går runt och därför är hycklare.
Jag kan ge dig rätt i detta. Det är inte fel att säga så. Men det är dock inte tillräckligt. Jesus går längre än så.
Jerkers poäng var inte att lagens anda och djupare etik gäller - vilket också inkluderar att varje synd inför Gud förtjänar döden - utan att Jesus kategoriskt förordar dödsstraff genom stening, och de som inte håller med är “hycklare”. En sådan tolkning tror jag helt enkelt är felaktig.
Ja, om man hårdrar det hela så kan jag åter igen hålla med dig. För riktigt så tydlig är inte Jesus här.
Jerker verkar helt bortse från den genomgående bibliska värderingen att Gud hellre visar nåd än dömer (om det finns utrymme för det).
Det är rätt det också (din parentes räddar dig). Men eftersom du säkert läst hela Bibeln så vet du också att det finns många exempel som lätt ger sken av annat och där det inte är så lätt för oss människokryp att avgöra vilken av Guds egenskaper som är de mest framträdande.
Så min fråga till dig Ragnar blir denna: håller du verkligen med Jerker i hans tolkning?
Nej. Jag skrev att Jerker har “rätt i sak”. Och då bortser jag från en del av hans uttryckssätt i denna sak. Men om man skalar bort vissa av hans stridslystna uttryck så kvarstår ändå det faktum att Jesus här säger något som ter sig som ytterst smaklöst inte bara av ateister utan också av modern (västlig) kristenhet.
Men eftersom jag redan i början av mitt kristna liv valde att aldrig väja för Bibelns svåra och mörka sidor så har jag för min del inga problem med Jesu yttranden. Jag accepterar fullt ut Faderns och Sonens ord i detta.
—————————
Och så känner jag behov av att återigen stryka under att jag tycker du var RIKTIGT bra i debatten med Jerker. Jag hoppas verkligen du får fler tillfällen att försvara tron. Så jag hoppas inte att denna detalj på något sätt ska förmörka den saken.