Sök       Avancerad sökning

Var kultur har sin gud.
Postade: 10 April 2010 09:15 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  793
Gick med  2008-10-26

Redan en grek som reste omkring i Perserriket konstaterade att varje folk tycktes ha en gud formad efter sig själv. Idag kunde vi säga att var tid har sin gud.

På 40-talet stod Svenska Kyrkan en moral och en gudsbild om inte i första hand var grundad i bibeln utan på den borgerliga kulturen och idag har man en helt annan moral och gudsbild formad efter dagens svenska ideal. Svenska Kyrkan gud är och förblir en ideal svensk trots att idealet delvis förbytts till sin motsats.

Men, bibelns Gud förändras inte över tid och rum. Var hittar man en kyrka som rättar sin gudsbild och sin moral efter bibeln och inte efter kulturen?

Postade: 02 Maj 2010 10:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
AndersH25 - 10 April 2010 07:15 -

Men, bibelns Gud förändras inte över tid och rum. Var hittar man en kyrka som rättar sin gudsbild och sin moral efter bibeln och inte efter kulturen?

Bra fråga! Har du någon egen fundering på vad det kan bero på?

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 14 Maj 2010 01:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  793
Gick med  2008-10-26
Talawa - 02 Maj 2010 08:11 -
AndersH25 - 10 April 2010 07:15 -

Bra fråga! Har du någon egen fundering på vad det kan bero på?

Varför det är så? Antingen är det väl för att kyrkan inte följer kristenheten eller så är det för att vi kristna trots att vi alla känner vår herdes röst slår dövörat till när Han talar. Kyrkan skapades för kristenheten och kristenheten för Kristus därför bör en god kyrka underordna sig de kristna och liksom en god kristen frivilligt underordnar sig Kristus.

Fienden (Åklagaren/Ormen/Satan), som vi naturligtvis inte ska tro på (eftersom han är ute efter att luras), föredrar nog att vi tror på en av människor skapad gud framför den Gud som skapat oss. Idag verkar det vara vanligare att man tror på fiendens ord än på hans existens.

Ora et labora!
Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Ditt signum påminner mig att jag läste nyligen på en kurs om generella sociologiska teorier. Jag frågade professorn om någon av teorierna gick att pröva. Den ärlige och sympatiska professorn sa att i konkreta fall kunde det finnas mycket specifika teorier som kunde prövas men tyvärr var det omöjligt att skapa några generella sociologiska teorier som kunde prövas.

Någon sociolog har menat att eftersom vårt samhälle är abstrakt men ändå på många sätt styr vårt vardagsliv och sociologen uppfattade sin gud (som han inte längre trodde på) likadant så kom han med den teorin att gud bara var en symbol för samhället

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70