Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Vem är kristen?
Postade: 01 Juni 2010 09:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

Mick

När du funnit Kristus så har du funnit vägen men du är
långt ifrån framme och vägen är svår att följa. Jag förmodar att du
ser på ett liknande sätt på meditation, för att du hittat meditation så
är du inte framme du har bara kommit fram till en väg, men vart vägen
leder, det vet du inte

Intressant att höra från en kristen att man inte vet vart vägen leder,
tror aldrig jag hört det tidigare.
Det jag hört tidigare är att Jesus dog för våra synder, bara vi tror
så är vi “räddade”.
Eller har jag missförstått dig?

Ja du tolkade in mer i vad jag skrev än jag menade. Men den frågan är bra: räcker det enligt bibeln med att tro? Jag måste erkänna att jag inte har svaret på den frågan, men jag ska citera två bibelställen som tyder på att det kanske inte är så. Det första är Joh 3:1-3

1Men bland fariséerna var en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar.2Denne kom till Jesus om natten och sade till honom: »Rabbi, vi veta att det är från Gud du har kommit såsom lärare; ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om icke Gud är med honom.» 3Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.»

Det andra är Matt 7:21-23

21Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: ‘Herre, Herre’, utan den som gör min himmelske Faders vilja.
  22Många skola på ‘den dagen’ säga till mig: ‘Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?’
  23Men då skall jag betyga för dem: ‘Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.’

En del skulle nog mena att Nikodemus trodde på Jesus och de som gjorde kraftgärningar i Jesu namn måste väl också trott på Jesus i någon betydelse av ordet, och ändå var det något som saknades!

Men Jesus säger också till Nikodemus i Joh 3:16

16Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.

Kanske kan man säga de som verkligen tror på vägen Jesus visar det genom att försöka följa honom resten av sina liv, medan andra bara upptäcker att Jesus är en verklighet men följer honom inte.

Postade: 02 Juni 2010 11:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  31
Gick med  2010-02-04

Anders,

Jag förstår hur du ser på dessa frågeställningar, Tycker du verkar ha en något annorlunda syn på mångt och mycket än de kristna jag tidigare kommit i kontakt med, i positiv bemärkelse.
Nu har jag ju lite svårt för alla dessa bibelcitat som bekant. Jag anser att de orden är aningen utnötta och uttjatade, de var levande poesi och kraft medans mästaren levde, sedan har de blivit allt mer sönder teologiserade och analyserade. Jag ser det mesta som står där i NT som metaforer för människans andliga sökande..vägen i det andliga sökandet, beskrivningar av det som händer under resans gång på ett individuellt plan för de som tränger djupare in i olika medvetande tillstånd. Att börja analysera dessa citat som reella händelser anser jag vara misstaget som den organiserade kristenheten begått.
Ser många av citaten som symboliska, esoteriska och poetiska beskrivningar. Därför finns för mig ingen lust att diskutera dessa, det har redan gjorts och görs hela tiden. Förstår inte att man behöver diskutera eller analysera poesi, Detta analyserande kan egentligen bara brukas till att på tänkandets och det talade ordets nivå försöka övertyga andra om att det är den enda sanna religionen, “bättre än andra”. inom individen i stillhet kan man kanske uppleva en direkt förståelse för vad det egentligen var som mästaren ville säga, men bara på ett individuellt plan. Det är bara individer som finner vägen inte kyrkor eller församlingar. Bara den individuelle sökaren som törs gå sina egna vägar. Jesus var en sådan.

Postade: 23 Juli 2010 01:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  3
Gick med  2010-07-23

Kristen är den som handlar som Kristus. Och Kristus manifesterade kärleken till nästan, d v s handlade gott mot sin omgivning. Om person A inte hört talas om Jesus eller Kristus men handlar i en viss situation som Kristus skulle ha gjort är person A i just den situationen kristen.

Postade: 23 Juli 2010 11:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  31
Gick med  2010-02-04

Ja just det, eller varför inte Buddist eller Hindu eller något annat?

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70