1 av 2
1
Vem är kristen?
Skrivet 19 mar 2010, kl 15.30  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  406
Medlem sedan  2008-10-26

Jesus var Jude och för judarna gäller Toran. Toran gäller inte för oss som inte är judar men den gällde för Jesus. Stora Rådet ansåg att Jesus bröt mot den rätta tolkningen av Toran medan Jesu lärjungar menar att Jesus aldrig syndat mot JHV eller Toran.

Nu finns det de som idag kallar sig kristna men liksom Stora Rådet menar att Jesus bröt mot Torans rätta tolkning exempelvis genom att bota sjuka på sabbaten utan att det var akut, rörde vid orena utan att rena sig efteråt, det skulle betyda att Jesus dog för sina egna synder och inte för våra. Kan man verkligen vara kristen om man betraktar Jesus som en syndare?

Har man rätt att kalla sig kristen även om man tar avstånd från apostlarnas lära?

Skrivet 20 mar 2010, kl 0.52   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  123
Medlem sedan  2007-12-30
AndersH25 - 19 Mars 2010 03:30 -

Jesus var Jude och för judarna gäller Toran. Toran gäller inte för oss som inte är judar men den gällde för Jesus. Stora Rådet ansåg att Jesus bröt mot den rätta tolkningen av Toran medan Jesu lärjungar menar att Jesus aldrig syndat mot JHV eller Toran.

Nu finns det de som idag kallar sig kristna men liksom Stora Rådet menar att Jesus bröt mot Torans rätta tolkning exempelvis genom att bota sjuka på sabbaten utan att det var akut, rörde vid orena utan att rena sig efteråt, det skulle betyda att Jesus dog för sina egna synder och inte för våra. Kan man verkligen vara kristen om man betraktar Jesus som en syndare?

Har man rätt att kalla sig kristen även om man tar avstånd från apostlarnas lära?

Hejsan Anders! Jag har hört endel människor säga att Jesus kom med en ny lära, och när jag läser GT så inser jag att det inte alls är sant. Det som jag tror att Jesus gjorde var att ändra judarnas (framför allt fariseerrnas) syn på lagen. Han gav ju ett exempel där med sabbaten, och sade till dem: “Om någon av er har ett får och det faller ner i en grop på sabbaten, griper han då inte tag i det och drar upp det? Hur mycket mer värd än ett får är inte en människa. Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten.” Matt 12:11-12

Jesus ger dem även en tankeställare i Johannes 7:23 Där han säger:

“Om en människa blir omskuren på sabbaten för att Moses lag inte skall brytas, varför blir ni då uppretade på mig för att jag har gjort en människa helt och hållet frisk på sabbaten? Döm inte efter skenet, utan döm rättvist.”

Jesus kom inte för att upphäva lagen, utan för att uppfylla. Vilket jag tror betyder att Jesus såg lagen som en profetia som han skulle uppfylla. Och när han levde så gav han ett annat sätt att se på lagen. Som tex. att lagen och profeterna vilar på buden att älska Gud med hela sitt hjärta med hela sin själ med hela sitt förstånd, och att älska sin nästa som sig själv. Och dessa bud gäller även idag, så det är när man lever efter dessa två bud som man följer Torah och profeterna enligt Jesus, eftersom lagen och profeterna vilar på dessa båda bud!

Jag har en känsla utav att det var mycket såhär, att fariseerna levde efter människors bud och inte Guds bud. De såg ner på det som Jesus gjorde, men höll själva inte upp till det som de trodde på. Som tex. att de omskärde gossebarnen på den 8e dagen även om det var sabbat, men när de såg Jesus befria Jerusalems döttrar och söner från onda andar och demoner, och helade de sjuka på sabbaten då tyckte de att han gjorde fel. De ärade endast Gud med sina läppar men deras hjärtan var långt ifrån Gud. Jesus ärade Gud med både sina läppar och med sitt hjärta.

Detta gjorde nog att det hela blev en konflikt mellan Fariseerna och Jesus, Jesus gjorde dem många gånger svarslösa, han var radikal i sina diskussioner, och det som man lägger märke till i Evangeliet, är ju att Jesus absolut har den sanna läran och att fariseerna är helt fel ute. Med tanke på att Jesus uppstod från de döda, det bekräftade ju verkligen en gång för alla att Jesus är Sanningen och att han är den utlovade Messias, och att han är Guds son. Och att allt det som Jesus sade också är Gud Faderns lära.

Jag anser inte att man kan betrakta sig själv som kristen om man ser Jesus som syndare, därför att en av grunderna är ju att Jesus är syndfri, han är den helige Sonen. Sedan säger ju bibeln att “Syndens lön är döden”

Vilket betyder att Jesus inte skulle kunna rädda oss ifrån våra synder om han själv har syndat - eftersom Syndens lön är döden. Det Kristna budskapet är ju också att Kristus gav sitt liv för oss, han är den ende som skulle kunna leva på den här jorden i evigheters evighet, eftersom han var och är syndfri.
Men han gav sitt liv för oss, han tog på sig våra synder och Gud dömde synden i människan. Han var försoningsoffret.

Ingen av oss andra människor skulle kunna dö för andras synder, eftersom vi själva har syndat. Vi kan endast dö pga. våra synder. Och detta gör ju Jesus så otroligt Helig och Gudomlig - att han var syndfri men gav sitt eget liv av kärlek för sina vänner - och dog för våra synder. Och sedan kommer ju det bästa av allt - Graven kunde inte behålla honom. Vår Store Gud har uppstått!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 22 mar 2010, kl 22.43   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal inlägg:  30
Medlem sedan  2010-02-05

Bokstavs troende är alltid just bokstavstroende..man kan ägna hela livet åt tolkningar och stampa där man står. Om Jesus kom tillbaka skulle han få slåss med samma sorts farisér i modern tappning.
Jag kan se Jesus som en upplyst mästare..en av många, andra lever dessutom idag.
Vanliga bokstavstroende religiösa är inte intresserade av deras budskap..de har grävt ned sina hjärnor i sina böcker som om läxorna aldrig ville ta slut.Detta var ju Jesus emot, men det är ju enklare att komma till tals med människorna om man någorlunda följer rådande traditioner där man verkar, i synnerhet i den miljön för 2000 år sen hade han ju blivit stenad eller korsfäst inom en vecka om han stuckit utanför traditionen för mycket.
Himmelriket finns inom oss.
Budskapet har alltid varit detsamma..Meditation för att vidga sitt medvetande..att ta reda på vad man är..ett inre sökande efter sanningen. Vad blind tro leder till finns det tillräckligt med tråkiga bevis för i denna vår värld.

Skrivet 22 mar 2010, kl 23.48   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30
mick - 22 Mars 2010 10:43 -

Budskapet har alltid varit detsamma..Meditation för att vidga sitt medvetande..att ta reda på vad man är..ett inre sökande efter sanningen. Vad blind tro leder till finns det tillräckligt med tråkiga bevis för i denna vår värld.

Hejsan Mick!  En fråga: Är du gnostisk?

Frid!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 23 mar 2010, kl 1.12   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05

Nej jag är inte gnostiker…..tillvaron och mysteriet är för stort att sätta etikett på. Varför vill du kategorisera mig?
Vårt ego vill dela upp allt i en massa delar och motsatser..bra och dåligt..fult och vackert..heligt och oheligt..moral och omoral..man säger min religion är bättre än din..min Gud är den riktige, den ende sanne guden osv. Man säger att alla religioner inte kan ha rätt, Nej förvisso, men alla organiserade religioner kan ha fel.
Det är enligt mig också fallet.
Jag är dock inte irrelligiös, existensen samt varats gudomlighet är tillräckligt. bokstavstro behövs inte..den är lika med stagnation..dvs man slutar sitt sökande och somnar in nöjd och belåten med den.
Eller får kanske tillbringa sitt liv med att försvara sina skriftolkningar som inte ens är ens egna utan lånad av någon populär förkunnare. Jo man blir säkert jätteduktig på det..men vad är det för vits..en egokick?

Man kan enligt mig lika väl syssla med politik det är samma sak att tillhöra en organiserad religion som ett politiskt parti.

vi måste gå inåt i meditation söka svaret utan att be om något..där i stillheten först när tankarna upphört blir vi ett med fadern om jag nu tillåts använda en kristen term.

Frid

Skrivet 23 mar 2010, kl 1.23   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30

Okey! smile

Signatur 

Skrivet 23 maj 2010, kl 11.42   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-10-26
mick - 22 Mars 2010 10:43 -

Bokstavs troende är alltid just bokstavstroende..man kan ägna hela livet åt tolkningar och stampa där man står. Om Jesus kom tillbaka skulle han få slåss med samma sorts farisér i modern tappning.
Jag kan se Jesus som en upplyst mästare..en av många, andra lever dessutom idag.
Vanliga bokstavstroende religiösa är inte intresserade av deras budskap..de har grävt ned sina hjärnor i sina böcker som om läxorna aldrig ville ta slut.Detta var ju Jesus emot, men det är ju enklare att komma till tals med människorna om man någorlunda följer rådande traditioner där man verkar, i synnerhet i den miljön för 2000 år sen hade han ju blivit stenad eller korsfäst inom en vecka om han stuckit utanför traditionen för mycket.
Himmelriket finns inom oss.

Du gör det enklare för dig än det är.

Blind tro har åstadkommit mycket exempelvis blev Martin Luther utkastad ur katolska kyrkan för sin blinda tro på Gud och hans ord så att han inte lyssnade på den (realpolitiska) upplysning kyrkans ledare ville ge honom. Ormens upplysning till Eva om vad frukten från kunskapens träd kunde få för positiva följder tycks ha övervunnit hennes blinda tro på Gud.

Ett spädbarns blinda tro på sina vårdare är inte alltid av ondo, även om den kan var det ibland. I dagens (des)informationssamhälle är en blind tro på dem som ger falsk upplysning naturligtvis av ondo.

Jesus sa till sina lärjungar att himmelriket fanns inom dem, men det finns andra som har ett helvete inom sig och många tycks varken ha det ena eller det andra inom sig.

Räknar du Jesus som bokstavstroende när han sa att inte en enda bokstav i Judarnas heliga skrifter skulle Gud återkalla så länge vår jord består? Och var han det även med Highness tolkning att han såg dem som profetior som han själv skulle komma att uppfylla.

Highness citerade ur “Hör Israel ...”. Som kanske kan sammanfattas med ”Lyssna till Gud”, “Älska Gud” och “Älska dina medmänniskor” Vad anser du om dessa bud (som ingår i överenskommelsen mellan hebréerna och Jahve)?

Hur är det med din egen tro på meditation, på vad sätt är det inte en blind tro?

Skrivet 23 maj 2010, kl 17.41   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05

Anders,

Meditation är inte tro, meditation är stillhet utan att man ber om något, utan att man tänker man går bortom ord och föreställningar. Man kan inte meditera med färdiga föreställningar om sanningar som givits av någon annan.
Man måste erfara själv. Vi får ju allt serverat av våra föräldrar, samhället samt religionerna.
Religiösa svar om livets mening ges till barn redan innan de ställt en fråga.
Kan det vara rätt? Du råkar leva i Sverige som är kristet, om du fötts någon annanstans, skulle du förmodligen tillhört en annan religion. Som jag redan sagt tidigare är det inte intressant för mig att teologisera om olika bibelskrifter trots att du vill att jag ska kommentera dina lånade citat.
Alla dessa bibeltolkningar är mig rätt likgiltiga idag,  läxorna tog slut, då jag insåg att det inte leder nånstans. Jesus var en andlig mästare i likhet med andra. Som säkerligen gärna skulle suttit i tystnad tillsammans med Buddha, de skulle inte behövt säga något till varandra de skulle vetat.Jag vill faktiskt göra en kommentar ändå, ett av de vackraste i NT enligt min mening, där Pilatus frågar Jesus om vad sanning är, Jesus ger inget svar, tystnaden är sanningen.

Skrivet 23 maj 2010, kl 20.31   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-10-26
mick - 23 Maj 2010 05:41 -

Anders,

Meditation är inte tro, meditation är stillhet utan att man ber om något, utan att man tänker man går bortom ord och föreställningar. Man kan inte meditera med färdiga föreställningar om sanningar som givits av någon annan.
Man måste erfara själv. Vi får ju allt serverat av våra föräldrar, samhället samt religionerna.
Kan det vara rätt? Du råkar leva i Sverige som är kristet, om du fötts någon annanstans, skulle du förmodligen tillhört en annan religion. Som jag redan sagt tidigare är det inte intressant för mig att teologisera om olika bibelskrifter trots att du vill att jag ska kommentera dina lånade citat.
Alla dessa bibeltolkningar är mig rätt likgiltiga idag,  läxorna tog slut, då jag insåg att det inte leder nånstans. Jesus var en andlig mästare i likhet med andra. Som säkerligen gärna skulle suttit i tystnad tillsammans med Buddha, de skulle inte behövt säga något till varandra de skulle vetat.Jag vill faktiskt göra en kommentar ändå, ett av de vackraste i NT enligt min mening, där Pilatus frågar Jesus om vad sanning är, Jesus ger inget svar, tystnaden är sanningen.

Nej meditation är inte tro, men somliga (och jag tänkte att du kanske hörde till dem) tycks tro att meditation är Vägen, Sanningen och Livet och att ingen kommer till Gud utom genom meditation liksom jag tror att Jesus är vägen sanningen och livet.

Det är klart att för dig som inte är kristen så är bibeltolkningar ointressanta. Om man tror att man är Guds son och världens frälsare och inte är det då är man väl snarare sinnesförvirrad än vis. Eller hur menar du? Men för alla som hoppas eller tror att bibeln är Guds ord så har det en viss betydelse hur man tolkar bibeln, det kan du nog förstå.

Buddisterna tolkar Buddha olika, men en viktig tolkning av Buddha är att han strävade efter ett nirvana som var en total befrielse från livet. OM denna tolkning är riktig så är Bhudda Jesu motsats för Jesus kom för att ge liv.  Jesu lära stämmer bättre med Mose, Zarathustra och Mohammeds läror än med än Buddhas. Mose med kärleksbuden, Zarathustra med sina förbud mot djurmisshandel och med en lära om att var man hamnar efter döden inte beror på vilken ställning man har i den här världen, utan hur man ställer sig till kärlek, rättvisa och annat gott (den som stödjer det goda kommer till en god värld, de som stöder det onda till en ond och de som inte tar ställning till en grå händelselös värld. Och Mohammed med sina moraliska bud och påpekanden om att Gud är nådig och barmhärtig. 

Kristen tro är spridd över nästan hela världen och Sverige är väl snarare ett sekulariserat eller mångreligöst land (många tror ju på astrologi, spiritism eller något liknande och andra har vetenskapen eller humanism som religion) än ett kristet land.

Skrivet 28 maj 2010, kl 12.32   [ # 9 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05
AndersH25 - 23 Maj 2010 08:31 -
mick - 23 Maj 2010 05:41 -

Anders,

Nej meditation är inte tro, men somliga (och jag tänkte att du kanske hörde till dem) tycks tro att meditation är Vägen, Sanningen och Livet och att ingen kommer till Gud utom genom meditation liksom jag tror att Jesus är vägen sanningen och livet.

Det är klart att för dig som inte är kristen så är bibeltolkningar ointressanta. Om man tror att man är Guds son och världens frälsare och inte är det då är man väl snarare sinnesförvirrad än vis. Eller hur menar du? Men för alla som hoppas eller tror att bibeln är Guds ord så har det en viss betydelse hur man tolkar bibeln, det kan du nog förstå.

Buddisterna tolkar Buddha olika, men en viktig tolkning av Buddha är att han strävade efter ett nirvana som var en total befrielse från livet. OM denna tolkning är riktig så är Bhudda Jesu motsats för Jesus kom för att ge liv.  Jesu lära stämmer bättre med Mose, Zarathustra och Mohammeds läror än med än Buddhas. Mose med kärleksbuden, Zarathustra med sina förbud mot djurmisshandel och med en lära om att var man hamnar efter döden inte beror på vilken ställning man har i den här världen, utan hur man ställer sig till kärlek, rättvisa och annat gott (den som stödjer det goda kommer till en god värld, de som stöder det onda till en ond och de som inte tar ställning till en grå händelselös värld. Och Mohammed med sina moraliska bud och påpekanden om att Gud är nådig och barmhärtig. 

Kristen tro är spridd över nästan hela världen och Sverige är väl snarare ett sekulariserat eller mångreligöst land (många tror ju på astrologi, spiritism eller något liknande och andra har vetenskapen eller humanism som religion) än ett kristet land.

Hej,
Jesus uppmanade till att söka, den som söker finner..osv.
Vad anser ni att han ansåg att vi skulle söka efter, jag menar det verkar ju som den kristne har sökt färdigt i och med att han tror på det som står bibeln, och därmed är “klar”.
Varför i så fall denna uppmaning att söka, vad innefattar detta sökande som Jesus uppmanar till?

Skrivet 28 maj 2010, kl 17.31   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-10-26

[quote author=“mick” date=“1275035577Hej,
Vad anser ni att han ansåg att vi skulle söka efter, jag menar det verkar ju som den kristne har sökt färdigt i och med att han tror på det som står bibeln, och därmed är “klar”.
Varför i så fall denna uppmaning att söka, vad innefattar detta sökande som Jesus uppmanar till?

Låt mig först säga att liksom ett spädbarn på ett sätt är en fullbordad människa och på ett annat sätt bara är precis början till detsamma så är det med en nyfödd kristen och någon kristen som inte behöver fortsätta att söka Gud efter att han en gång funnit Honom har inte jag stött på.

Jesu ord ord om att söka var ursprungligen inte riktade till kristna (utan till judar).

Skrivet 29 maj 2010, kl 1.42   [ # 11 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05
AndersH25 - 28 Maj 2010 05:31 -

Låt mig först säga att liksom ett spädbarn på ett sätt är en fullbordad människa och på ett annat sätt bara är precis början till detsamma så är det med en nyfödd kristen och någon kristen som inte behöver fortsätta att söka Gud efter att han en gång funnit Honom har inte jag stött på.

Jesu ord ord om att söka var ursprungligen inte riktade till kristna (utan till judar).

Du får ursäkta mig , men jag förstår inte nu, Om Jesus står framför sina samtida, sägandes den som söker den finner, Är detta inte en uppmaning att söka själv, varför säger han då inte tro på mig, jag står här framför dig, det räcker, du behöver inget annat. Vad är det han uppmanar oss att söka?

Skrivet 30 maj 2010, kl 10.05   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-10-26
mick - 29 Maj 2010 01:42 -

Du får ursäkta mig , men jag förstår inte nu, Om Jesus står framför sina samtida, sägandes den som söker den finner, Är detta inte en uppmaning att söka själv, varför säger han då inte tro på mig, jag står här framför dig, det räcker, du behöver inget annat. Vad är det han uppmanar oss att söka?

Jesus är vägen, den väg vi ska söka på för att finna Gud. Jesus berättade att han var vägen sanningen och livet, så om vi stannar hos Jesus så behöver vi inte söka efter vägen sanningen eller livet.

Men du kanske undrar om Jesus är Gud (vilket de flesta kristna menar) varför sa han då inte offentligt att han var Gud. Varför lät han Fadern uppenbara för människorna vem han var istället för att göra det själv?

Skrivet 31 maj 2010, kl 1.09   [ # 13 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05
AndersH25 - 30 Maj 2010 10:05 -

Jesus är vägen, den väg vi ska söka på för att finna Gud. Jesus berättade att han var vägen sanningen och livet, så om vi stannar hos Jesus så behöver vi inte söka efter vägen sanningen eller livet.

Du säger att Jesus är vägen vi ska “söka” på för att finna gud, men om vi stannar på den vägen alltså hos Jesus så behöver vi inte “söka”???
Detta bekräftar endast att blind tro är stagnation, man slår sig till ro med sin övertygelse.
Man slutar att söka. Jesus var inte Gud, utan en människa, som sökt och funnit upplysning och kunde därmed säga att han var vägen sanningen och livet.Han ville få människor att gå hans väg.Ingen når fadern utan att gå hans väg, vägen till upplysning. Vilket betyder att vi ska tro på honom som ett exempel på att vi också kan nå upplysning och kunskap om tillvaron i det här livet och efter livet.

Skrivet 31 maj 2010, kl 20.10   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-10-26
mick - 31 Maj 2010 01:09 -

Du säger att Jesus är vägen vi ska “söka” på för att finna gud, men om vi stannar på den vägen alltså hos Jesus så behöver vi inte “söka”???
Detta bekräftar endast att blind tro är stagnation, man slår sig till ro med sin övertygelse.
Man slutar att söka. Jesus var inte Gud, utan en människa, som sökt och funnit upplysning och kunde därmed säga att han var vägen sanningen och livet.Han ville få människor att gå hans väg.Ingen når fadern utan att gå hans väg, vägen till upplysning. Vilket betyder att vi ska tro på honom som ett exempel på att vi också kan nå upplysning och kunskap om tillvaron i det här livet och efter livet.

Blind tro på kyrkoledare och teologer måste jag på det bestämdaste avråda ifrån, men blind tro på Jesus (om nu någon skulle ha det) är det inte fel att ha.

Om Jesus vandrat på Jorden idag kanske han även använt bilden att han är som en kompass som pekar på Gud Fader. Om du har en vanlig kompass är i Stockholm och ska till sydpolen, så får du fortfarande söka dig fram och du är inte framme när du gått (eller rott) en kilometer.

Men för att återgå till bilden av Jesus som vägen så säger han i Matt 7

13Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;
14och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.

Vi kristna har gått en liten bit på vägen men vi har inte kommit långt och ofta hamnar vi i olika diken och ställer oss och kritiserar de som är i det motsatta diket till vårt eget.

När du funnit Kristus så har du funnit vägen men du är långt ifrån framme och vägen är svår att följa. Jag förmodar att du ser på ett liknande sätt på meditation, för att du hittat meditation så är du inte framme du har bara kommit fram till en väg, men vart vägen leder, det vet du inte.

Skrivet 1 jun 2010, kl 12.28   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2010-02-05
AndersH25 - 31 Maj 2010 08:10 -
mick - 31 Maj 2010 01:09 -

Blind tro på kyrkoledare och teologer måste jag på det bestämdaste avråda ifrån, men blind tro på Jesus (om nu någon skulle ha det) är det inte fel att ha.

Om Jesus vandrat på Jorden idag kanske han även använt bilden att han är som en kompass som pekar på Gud Fader. Om du har en vanlig kompass är i Stockholm och ska till sydpolen, så får du fortfarande söka dig fram och du är inte framme när du gått (eller rott) en kilometer.

Men för att återgå till bilden av Jesus som vägen så säger han i Matt 7

13Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den;
14och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.

Vi kristna har gått en liten bit på vägen men vi har inte kommit långt och ofta hamnar vi i olika diken och ställer oss och kritiserar de som är i det motsatta diket till vårt eget.

När du funnit Kristus så har du funnit vägen men du är långt ifrån framme och vägen är svår att följa. Jag förmodar att du ser på ett liknande sätt på meditation, för att du hittat meditation så är du inte framme du har bara kommit fram till en väg, men vart vägen leder, det vet du inte.[/quote

]

Intressant att höra från en kristen att man inte vet vart vägen leder, tror aldrig jag hört det tidigare.
Det jag hört tidigare är att Jesus dog för våra synder, bara vi tror så är vi “räddade”.
Eller har jag missförstått dig?

1 av 2
1

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom