abergdahl - 01 April 2010 12:43 -
Om du vill framföra bevis för den kristna myten måste det vara bevis som går att styrka på något utanför myten. DEt är skillnad på religiös tro och historisktvetande.
Om abergdahl ska argumentera för att kristendomen är en myt, så får abergdahl bara använda källor och skrifter som omfattar att kristendom är sann??? Hur skulle ett sådant krav från min sida se ut?
Det vi har är bevis, indikationer, för det ena eller andra. Och vår uppgift är att värdera dessa bevis, oavsett dess ursprung.
Jag har inte hört talas om NÅGON utomkritan referens till Petrus, vi har ingen aning om han varit i Rom eller ej, än mindre om han dött där. Vi vet inte om Jesus funnits som historisk person, än mindre vet om lärjungar funnits.
…
Exakt VAD får dig att tro att Petrus existerat och varit i Rom. VI vet inte ens om Nero fasktisk förfäljde Kristna eller Krestna (de goda).. det verkar ju som om Tactitus skrev Krestna..
Vad vi har är flera kristna referenser till Petrus (om vi just ska debattera hans existens av alla apostlarna). Det finns ett tiotal oberoende Nytestamentliga skrifter som samstämmigt talar om Petrus (Evangelierna och Petrusbreven för att ta två exempel). Vi har då alltså flera skrifter från från 50-90 e.Kr. som refererar till Petrus. Låt oss bara ta Johannesevangeliet som är skrivet någon gång mellan 50-80 e. Kr. som beskriver flera incidenter i Petrus´s liv, och som hävdas ha sitt ursprung i en ögonvittnesskildring. Vi har också flera kyrkofäder mellan åren 70-150 som talar om Petrus i sina skrifter. Vi har också flera andra icke-kristna religiösa inriktningar (tex gnostiker) som talar om Petrus. Vi har också arkeologiska bevis, tex i form av graven, som talar för Petrus´ existens. Hur arkeologerna argumenterar för att graven är autentisk har jag ingen kunskap om för närvarande, men jag vet att de gör de. Så abergdahl får gärna presentera sitt resonemang kring slutsatsen att det ”inte finns några belägg” att graven är Petrus´ grav. Vi har också en stark kyrklig tradition, med rötter i första århundradet, som hävdar att Petrus existerat.
Detta är en del av de argument som får mig att tro att Petrus existerat.
Annat än att det står i Petrusbrevet att han, “genom Silvanus” skrivit dessa brev finns inga belägg för att Petrus varit inblandad. Vad betyder “genom”?? Inspirerad av???
Silvanus har hållit i pennan, om det varit diktamen eller efter instruktioner eller i Petrus anda spelar väl ingen roll för argumentet om Petrus existens. Petrus förmodade existens i och med Petrusbreven är väl ändå tydliga.
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte jag förut funnit någon som hävdar att Petrus inte existerat (inte för att det är ett argument, men det lägger en del börda på abergdahls behov att argumentera väl).
loudon - 01 April 2010 01:21 -
För det första: en ögonvittnesskildring har extremt lågt bevisvärde. För det andra: vi har inte ens en ögonvittnesskildring. Vi har bara hörsägen.
Om Silvanus behandlar Petrus som en existerande person runt år 60 e. Kr., varför kan inte abergdahl tro på detta? Och författaren/ursprunget till Petrusbreven hävdar sig vara ett ögonvittne. Varför kan inte loudon tro på detta?
Om du vill framföra bevis för den kristna myten måste det vara bevis som går att styrka på något utanför myten. DEt är skillnad på religiös tro och historisktvetande.
Att kalla kristendom för myt och sedan per default avfärda alla texter som talar för, eller innifrån, den historiska kristendomen - ”eftersom den är en myt” - är ett felaktigt naturalistiskt angreppssätt i historiska undersökningar.
Det vi de facto har är en överväldiga textmassa som talar för att kristendomen inte är en myt, i och med skrifter från 40-90 e.Kr. som är sammanställda i Nya testamentet. Ögonvittnen berättar där själva om den historiska sanningen i de kristna händelserna.
Det abergdahl måste göra är att argumentera varför abergdahl anser det vara mindre trovärdiga vittnen som skriver evangelierna och breven. De är inte mindre trovärdiga bara för att de inte omfattar abergdahls naturalistiska världsåskådning. Abergdahl måste argumentera för varför vi hellre ska omfatta abergdahls utvärdering av händelserna kring påsk, än den utvärdering som Petrus och andra ögonvittnen gör.
För det första: en ögonvittnesskildring har extremt lågt bevisvärde. För det andra: vi har inte ens en ögonvittnesskildring. Vi har bara hörsägen.
Varför skulle ett ögonvittne ha extremt lågt bevisvärde?
Och det finns flera texter i Nya testamentet som anges ha sitt ursprung i en ögonvittnesskildring, så där har loudon fel.
Det betyder förstås inte att det inte kan vara sant. Det betyder bara att det inte finns någonting som talar för att det är sant - oavsett om du vill att det ska finnas eller inte.
Det finns oerhört mycket som talar för att det är sant, cirka 30 nytestamentliga skrifter, samt ännu mer eftertestamentliga, samt en hel kyrklig tradition.