En underutvecklad civilisation vore väl lämpligare att erövra än en mer utvecklad sådan, som bättre kan göra motstånd? Alternativt förinta i preventivt syfte, så att vi inte växer upp och blir ett hot mot dem.
Annars så tror åtminstone jag att jordliknande planeter med liv—Intelligent liv, till och med!—borde vara en självklar attraktionsmagnet för alla vetenskapligt nyfikna varelser. Om vi upptäckte en, skulle vi med all sannolikhet vilja utforska den och undersöka folket som bodde där. (Jämför med den berömda “Avatar” från förra året; det “magiska” mineralet skulle i verkligheten ha varit betydligt mindre värdefullt än det märkligt människolika indianfolket.)
Fast det förstås, vi kan aldrig förutsätta att utomjordingar nödvändigtvis skulle tänka som vi. Förmodligen är de tvärtom väldigt annorlunda. Så de kanske tycker att jorden och människorna är fullkomligt ointressanta, vad vet jag?
Är dock inte alls övertygad om att de inte skulle vara bereda att färdas till jorden för att undersöka den om de uppfyller kriteriet att vara intelligenta (det ligger ju i det explicita sambandet upptäckare/utforskare <—> intelligent).
Jag kan omöjligen tro att de hinder som interstalära resor skulle ställa på intelligenta varelser skulle hindra dem i denna utforskning. Tänkte på ex. med små planetesimaler i rymden som skulle spränga håll på skepp som möter dem i hög fart. Varför inte tro att de kan konstruera likande is-brytare i rymden som banar väg för andra skepp (ex. med någon variant på jetstråle i färdriktningen och ev. i andra riktningar med bara en netto-jet bakåt)?
Varför skulle de inte kommit på långt mer energieffektiva metoder och bättre drivmedel ur energisynpunkt?
Tycker man tar på sig mycket om man säger att sådana saker skulle hindra rymdexpansion. Eller ser du något som inte stämmer med resonemanget?
Slutsats, det går inte att tro att det finns någon enkel lösning på fermi paradoxen om det finns intelligent liv där ute.