Sök       Avancerad sökning

10 av 10
10
Vad betyder upptäckter av andra “jord-liknande” planeter?
Postade: 08 Maj 2011 01:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 136 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09

En underutvecklad civilisation vore väl lämpligare att erövra än en mer utvecklad sådan, som bättre kan göra motstånd? Alternativt förinta i preventivt syfte, så att vi inte växer upp och blir ett hot mot dem.

Annars så tror åtminstone jag att jordliknande planeter med liv—Intelligent liv, till och med!—borde vara en självklar attraktionsmagnet för alla vetenskapligt nyfikna varelser. Om vi upptäckte en, skulle vi med all sannolikhet vilja utforska den och undersöka folket som bodde där. (Jämför med den berömda “Avatar” från förra året; det “magiska” mineralet skulle i verkligheten ha varit betydligt mindre värdefullt än det märkligt människolika indianfolket.)

Fast det förstås, vi kan aldrig förutsätta att utomjordingar nödvändigtvis skulle tänka som vi. Förmodligen är de tvärtom väldigt annorlunda. Så de kanske tycker att jorden och människorna är fullkomligt ointressanta, vad vet jag?

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 09 Maj 2011 08:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 137 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

Det är väl klart att bibeln inte stöder någon uppfattning om utomjordlingar.Om det nu finns några “utomjordlingar” varför skulle dom besöka eller ta kontakt med en troligtvis underutvecklad s.k. civilisation?

Jag har aldrig hävdat att de skulle ta kontakt med oss nödvändigtvis, det långt mer troliga är att de fanns här långt innan människan (varför man kan undra varför vi finns här ändå, som jag resonerat om tidigare)

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 09 Maj 2011 09:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 138 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

En underutvecklad civilisation vore väl lämpligare att erövra än en mer utvecklad sådan, som bättre kan göra motstånd? Alternativt förinta i preventivt syfte, så att vi inte växer upp och blir ett hot mot dem.

Annars så tror åtminstone jag att jordliknande planeter med liv—Intelligent liv, till och med!—borde vara en självklar attraktionsmagnet för alla vetenskapligt nyfikna varelser. Om vi upptäckte en, skulle vi med all sannolikhet vilja utforska den och undersöka folket som bodde där. (Jämför med den berömda “Avatar” från förra året; det “magiska” mineralet skulle i verkligheten ha varit betydligt mindre värdefullt än det märkligt människolika indianfolket.)

Fast det förstås, vi kan aldrig förutsätta att utomjordingar nödvändigtvis skulle tänka som vi. Förmodligen är de tvärtom väldigt annorlunda. Så de kanske tycker att jorden och människorna är fullkomligt ointressanta, vad vet jag?

Är dock inte alls övertygad om att de inte skulle vara bereda att färdas till jorden för att undersöka den om de uppfyller kriteriet att vara intelligenta (det ligger ju i det explicita sambandet upptäckare/utforskare <—> intelligent).
Jag kan omöjligen tro att de hinder som interstalära resor skulle ställa på intelligenta varelser skulle hindra dem i denna utforskning. Tänkte på ex. med små planetesimaler i rymden som skulle spränga håll på skepp som möter dem i hög fart. Varför inte tro att de kan konstruera likande is-brytare i rymden som banar väg för andra skepp (ex. med någon variant på jetstråle i färdriktningen och ev. i andra riktningar med bara en netto-jet bakåt)?
Varför skulle de inte kommit på långt mer energieffektiva metoder och bättre drivmedel ur energisynpunkt?
Tycker man tar på sig mycket om man säger att sådana saker skulle hindra rymdexpansion. Eller ser du något som inte stämmer med resonemanget?

Slutsats, det går inte att tro att det finns någon enkel lösning på fermi paradoxen om det finns intelligent liv där ute.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 November 2011 08:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 139 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  24
Gick med  2011-11-12

För mig betyder bara detta med upptäckten av fler ”jord-liknande” planeter tillsammans med övriga vetenskapliga landvinningar. Att detta med Gud måste vara så oändligt mycket större och ogripbarts än vad vi någonsin tidigare kunnat föreställa oss rent förnuftsmässigt. För vetenskapens framgångar gör ju så att även detta med Gud ständigt växer.
Ex.
Tänk er in det kosmiska rum som de en gång kände till på medeltiden då jorden var i centrum. Och till det vi känner till idag från det minsta till det största av detta kosmiska rum av ordning.

Signatur 

Snälla skriv kortfattat när ni debatterar!

10 av 10
10

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70