abergdahl - 10 Mars 2010 04:11 -
Zeus har slånde likhter med den gammeltestamentliga gud, ofta beskriven just som en krigets och hämdens gud. JAg vet inte varifrån uppfattning att Zues är Satan kommer, inte bibeln.. eller hur!
Danielsboken och gammaltestamentliga apokryfer (Mackabéerböckerna) omtalar Zeusaltaret i Jerusalems tempel som “Förödelsens styggelse”, samma ord som i Nya testamentet används för att beskriva Antikristus. När Johannes i Stora apokalypsen talar om Satans tron i Pergamon (Upp 2:13) tror många också att han avser stadens Zeustempel med tillhörande staty, även om det också kan vara kejsarens bild han åsyftar.
Zeus är också i min mening väldigt olik Gamla testamentets Gud, som för att bara nämna en sak inte tycks dela han fäbless för amorösa eskapader. Med det sagt så tror vissa liberalteologer och religionsantropologer att de båda har ett gemensamt “ursprung” i gamla ariska (indo-europeiska) hög-gudar (Dyaeus Patar och liknande), men det finner jag personligen föga övertygande.
Satan beskrivs ibland som “morgonstjärnan”, alltså Venus (i Jesaja, eöller??).
Det är den traditionella uttydningen av Esaias 14. Profeten tilltalar kungen i Babylon (Nebukadnessar?), men även Satan genom honom (kungen föll väl knappast från skyarna).
Bibeln nämner ju också “gudaberget”, är det en slump att ett sådant berg finns i den grekiska mytolgin också, det är ju rimligare att anta att det fanns en del gemensamma ursägner som utvecklats till olika religoner över tid,... Åtmistone i medalhavsområdet… sedan har ju dessa myter spritts i det grekiskt romerska maktområdet och även i förlängningen till norden.
Det är väl snarast en slump, skulle jag personligen tro. I Bibeln är ju “gudaberget” Saphon detsamma som Sion, d.v.s. Jerusalem, och kallades så därför att Guds tempel låg där. Det var inte mytologi av samma slag, så att säga; snarare poetiskt språkbruk, eventuellt med anknytning till gamla kanaaneiska legender.
Att sedan skapa kristendomen ur denna grekiskt, romerska soppa var ett rätt litet steg, en modernisering så att säga. Många av de gamla romerska traditionerna, Julen, påvens titel m.m. finns ju fortfrande kvar.
Förstår inte riktigt avsikten här, är jag rädd. Kristendomen har ju sitt ursprung i judisk religion, inte hellenistisk (greko-romersk). Och denna anser ju till och med liberalteologerna vara äldre än grekernas tro och sed.