Det är med visst intresse som jag följt Apologias verksamhet. Det låter bra att förena vetenskap och kristen tro. Jag har lyssnat på de inspelningar från tidigare konferenser som finns utlagda och de var intressanta tycker jag. Även jag som ateist anser jag det vore bra om man fann en rimlig roll för det religiösa vilket för min del innebär att de religiösa inte hotar oss andra med att införa sina värderingar och åsikter i naturvetenskap och i vår privata sfär - i vårt privatliv.
Apologias uppgift är enligt hemsidan:
“Apologia är en nystartad organisation som vill verka för förståelsen och försvaret av den kristna tron på det intellektuella torget av idéer och livsåskådningar. Om kristen tro är sann, bör den också hålla för all ärlig prövning”
Rent allmänt är jag dock något förvånad över Apologias arbetssätt. Om man vill åstadkomma en dialog med ateister så borde väl t.ex. Credoakademins forum vara ett bättre sätt att åstadkomma utbyte av åsikter än vårkonferensen Tro och vetande. Nu uppmanar jag absolut inte Apologia att ställa in konferensen men det verkar som om föredragshållarna endast representerar den religiösa sidan. Många känner jag igen från Credoakademins debattforum där de representerar en ofta genomtänkt men ändå ensidigt kristen ståndpunkt. Av de övriga är det bara Patrik Adlarson som jag inte säkert vet är kristen.
Jag tittade på debatten mellan John Lennox och Richard Dawkins. Den var intressant men den visar att Lennox inte känner till eller tar på allvar de ateistiska synpunkterna på många frågor. En titt på hans hemsida styrker den uppfattningen.
Ex.
Debatten om universums skapelse
Debatten om universums finjustering
Påståendet att naturalism inte medger att vi kan lita på vår kunskap
Påståendet att naturalism inte medger någon moral.
Alla dessa påståenden har varit uppe till debatt här på forumet men diskussionen avsomnar tyvärr innan man kommit särskilt djupt i frågorna. Kommer de diskuteras allsidigt på konferensen? Borde de inte finnas någon på konferensen som företräder de sekulära åsikterna?
Man kan naturligtvis säga att i en debatt om relationen mellan vetenskap och gudstro behöver man inte komma in på vad ateister anser. Det är möjligt men programmet för konferensen tyder inte på det upplägget. Dessutom så säger ju programförklaringen jag citerat ovan att man skall utsätta tron för “ärlig prövning”. Hur skall man göra det om inte några meningsmotståndare med?
Nils G