Sök       Avancerad sökning

Astrologi
Postade: 22 Februari 2010 06:58 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  6
Gick med  2007-08-11

För många år sedan var jag mycket fascinerad av astrologi,
det var väldigt många år sedan innan jag mötte Jesus så styrdes jag av detta,
varje ny människa jag mötte funderade jag över vilket tecken denna var född i,
försökte även gissa, många gånger visade det sig stämma och det tog jag fasta vid,
alla andra gånger jag gissat fel såg jag förbi.
Jag såg det jag ville se och så är det ju många gånger inom all tro,
man ser och det förökar ens visshet.
På den tiden styrdes jag helt av planeternas positioner,
sådde även mina frön när månen växte, också bondepraktikan rekommenderade detta,
jag tog de råd som gavs, klart kunde jag ju inte bevisa om det hade gett sämre resultat
om jag sått mina frön när månen går mot nymåne.
Att träffa nya människor och att göra en bild på förhand över dem innan jag lärt känna
dem som personer var självklart, sen såg jag ju naturligtvist de detaljer jag ville se i deras karaktärer,
jag var bunden till att tänka på ett visst sätt.
När mina första barn sen föddes gjorde jag på samma sätt med dem, jag visste
redan deras karaktärer innan de ens kunde visa vem de var och jag såg det jag ville se.
Men tack o lov blev jag kristen och kastade dessa böcker i elden, men riktigt fri var jag inte,
så svårt att bryta ett tankemönster som man haft i så många år, fortfarande kunde jag
inte lämna det helt men astrologin hade förlorat sin makt över mig,
mera att jag tog det hela med en nypa salt och att Guds ord skall vara ledstjärnan
i mitt liv inte dött grus i himlarymderna och deras förhållande till varandra.

Jag har inte tänkt så mycket runt detta de senaste åren, när mina vänner på facebook
tex. frågar sina stjärnor och får svar som de sedan lägger ut har jag tänkt att de gör det
säkert på skoj, men härom dagen hade jag en dialog med en astrolog han citerade gärna ur bibeln.
  jag ställde lite frågor som
tex. varför just födelseögonblicket är avgörande i den karaktär och den framtid barnet får,
sen nämnde han att det visat sig under hypnos regression att människor fått sina själar
vid olika tidpunkter i fosterlivet och dem som fått själen sent eller tom. efter födelsen
skulle vara högre stående än andra, jag menar redan före födelsen finns ju allt om personen nedlagt??
Jag fick aldrig något riktigt svar på detta, däremot ansåg han mig vara fundamentalist,
ja när det gäller bibeln så tror jag att den är ett fundament.

Jesus säger att vi alla är gudar sade astrologen ?? Jag visade 2 tess 2;3-4
om det stora avfallet och templet naos, vilket är templet i människan
inte hieron som är ett fysiskt tempel, och att det handlar om ett ande byte,
där han antikrist sätter sig i templet och säger sig vara gud.
Det blev borttaget av astrologen, han menade att detta var spam.
Sedan skriver han:    “att de 144.000 utvalda i Uppenbarelseboken syftar på
zodiakens 12 tecken - 12.000 från vart tecken ska bli hänryckta. Talet 12.000,
en multipel på zod
iakens 12 tecken, betyder säkerligen att ALLA SKA MED PÅ TÅGET!”
Så skriver han också: “Du förstår inte ens att Kristus är Platons Nous, gör du?”

Sluttanken i detta är att astrologi kanske rent av är farligt, jag som iallafall på senare tid
har skrattat åt det och tagit det med en nypa salt, nu förtiden är det helt acceptabelt
att tro på sådant, ingen tycker det är konstigt eller ifrågasätter, en tänkt skräck senarium
om detta skulle anammas i vår kultur skulle ju innebära att man som förälder och samhälle
borde motverka dagar för människor att födas som leder till ogynsamma karaktärer,
man kanske tillåter kejsarsnitt tom.  då det är osäkert om barnet kan överleva,
för barnets karaktär och framtida ödes skull ????
Astrologen menar att jag inga kunskaper har i astrologi
jag hade dem en gång men Gud har suddat ut språket,
tankar och de minnen jag var behärskad av en gång i astrologin,
och jag hoppas människor kan ta sig ur denna värld av bundenhet och
att inte fler hamnar i detta, tänker då på mina vänner som oskyldigt
tycks leka med detta och inte anar vilka krafter de leker med.

Postade: 23 Februari 2010 09:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  392
Gick med  2007-12-07

Jag ser astrologi som en absurd kulturell massvaneföreställningen där den apparenta (inte faktiska) positionen hos godtyckligt definierade sjärnbilder (vars stjärnor är på tok för långt borta för att påverka oss i någon större utsträckning) vid ens födsel på något sätt skulle bestämma ens personlighet.

Ur ett vetenskapligt perspektiv är astrologi egentligen nonsens och jag tycker det är tråkigt att astrologi är en industri som omsätter miljontals dollar per år.

Jag vill gratulera dig att du gjort dig fri.

Postade: 02 April 2010 10:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-08

I gamla testamentet finns förbud mot att förutspå framtiden med hjälp av stjärnorna.

Nya testamentet berättar att det var vise män som följde en stjärna och förutsåg att en kung skulle födas.
Är det en slump att dessa lagbrytare påstås ha förutsagt och uppmärksammat Jesus födelse?
Hur kunde lagbrytarna/astologerna förutse något om det inte ligger ett unns av sanning i astrologin?

Kanske är det så att människor föds med olika (astrologiska) förutsättningar, men varje människa har förmågan att själv välja bana i livet. Vi kan bryta oss loss från den bana vi föddes till.

Ty det bud som jag i dag ger dig är inte för svårt för dig och det är inte långt borta.
Det är inte i himlen, så att du behöver säga: “Vem vill för oss stiga upp till himlen och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kan följa det?”
Ordet är inte heller på andra sidan havet, så att du behöver säga: “Vem vill för oss fara över till andra sidan havet och hämta det åt oss och låta oss höra det, så att vi kan följa det?”
Nej, ordet är dig mycket nära, i din mun och i ditt hjärta, så att du kan följa det.”
5 Mos 30:11-14.

Du har ett fritt val att välja en annan väg än den stjärnorna gav dig. Välj Guds väg genom att följa Guds bud.

/Niklas

Postade: 02 April 2010 11:32 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  39
Gick med  2009-03-05

Jag (läs JAG som i mina personliga åsikter och inget annat) tror att astrolgin inte är helt fel ute. Den stämmer mycket bra in på alla jag känner (oavset vilken tro de har och de alla har själva sagt att det stämmer), men så gör även de kinesiska års-djuren. Min syn är att astrologin och den kinesiska zodiaken kan jämföras med Jungs typologi. Fhaumph, nu rasar väl alla över mig över att jag nämner Jung! Djävulen själv enligt vissa… *LoL*. Jag förknippar inte honom med kätteri, som så många andra, det beror kanske på hur öppen man är i sin tro mot andra teorier.

Jag känner flera starkt kristet troende som mycket väl använder astrologi, både på ett djupare sätt för människoförståelse och på ett mer humoristiskt sätt som en lek. En bra fest? Fram med vinet och lite astrologi (Jungs typologitest är också kul att göra eller lite tarot)
De flesta kristna jag känner har inte Bibeln som rättsnöre och utgångspunkt, utan Gud och Jesus. Det är en stor skillnad. Bibeln skrevs för länge, länge sen och ville utmärka kristendomen genom att ta avstånd mot det som ansågs “hedniskt” eller judisk (så som tarot). Gud finns idag, i nuet. Vad ska vi ta avstånd ifrån - idag? Antisemitism, rasism, böghatet är några bra alternativ (enligt mig)
Astrologi, tarot, stjärnor, drömtydning, jungiansk pskologi… småpotatis? Det gör ju ingen skada.

Sen finns det självklart massor av bluffare! Usch vilken falsk industri det finns! Och visst, den falska delen gör skada. De kan vi ta avstånd ifrån (men det finns duktiga och seriösa också, trott om du vill… och kom ihåg; tarotläggare spår inte framtiden, de fungerar lite som psykologer, och tarot kommer från judendomen/kabbala)
Men det finns kristna bluffmakare också. De finns överallt.

Hmf, då fick jag det sagt… sena natta.

God natt!

Edit: vilka krafter dina vänner “leker” med? Det låter som om de dansar med djävulen?! Hur kan man tänka så? (om jag får fråga)
Gud-Jesus-HeligeAnde… sen då? Vad är det för krafter? Är allt annat ondska?
Då tappar jag hopper om mänskligheten och längtar efter ett slut på detta f********e liv.
Allt jag sysslat med, jag har aldrig upplevt ondska! Ondska är ett fascinerande uttryck, och nu är det jag som använder det, men hur ska jag tolka de krafter du skriver om inte som ondska?

Och bondepraktikan… nej, jag lämnar det här innan jag kokar.

midnatt råder… tyst är det inte i huset… männskor sova, släkta äro ljusen… spöken vandrar, jag undrar vad de gör i köket?

Signatur 

När du tycker att du talar med en idiot,
se då till att den inte tycker detsamma

Postade: 03 April 2010 02:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
Hecate - 02 April 2010 09:32 -

Jag känner flera starkt kristet troende som mycket väl använder astrologi, både på ett djupare sätt för människoförståelse och på ett mer humoristiskt sätt som en lek. En bra fest? Fram med vinet och lite astrologi (Jungs typologitest är också kul att göra eller lite tarot)

Det får stå för er.

I förlängningen handlar det om vilken makt man tror är allsmäktig och råder i universum (som motpol mot avgudadyrkan). Visst kanske det ligger något i horoskop, men du har fritt val att välja att handla tvärt emot förutsägelserna. Än mer, Gud är inte styrd av några horoskop.

Hecate - 02 April 2010 09:32 -

De flesta kristna jag känner har inte Bibeln som rättsnöre och utgångspunkt, utan Gud och Jesus. Det är en stor skillnad. Bibeln skrevs för länge, länge sen och ville utmärka kristendomen genom att ta avstånd mot det som ansågs “hedniskt” eller judisk (så som tarot). Gud finns idag, i nuet. Vad ska vi ta avstånd ifrån - idag? Antisemitism, rasism, böghatet är några bra alternativ (enligt mig)
Astrologi, tarot, stjärnor, drömtydning, jungiansk pskologi… småpotatis? Det gör ju ingen skada.

Så du tror inte att Bibeln är Gudomligt inspirerad. Du kan hitta på vilka religiösa uppfattningar du vill då.

Den som tror Gud ligger bakom följande Bibelpassager måste hitta ett förhållningssätt:

Ni skall inte befatta er med spådom” 3 Mos 19:26

När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, ger dig, skall du inte lära dig att handla enligt dessa folks vedervärdiga seder.
Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri,
ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda.
Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.
5 Mos 18:9-12

Det är just för att spådom och teckentyderi (såsom horoskop) är företeelser som leder till att man slutar tro på Gud som allsmäktig som det är en form av avgudadyrkan.

Liknelse: Man är otrogen mot Gud när man är håller på med andra religiösa sedvänjor. Om din partner säger, och dikterar brev till dig, att den avskyr när du hånglar med andra, svarar du då att du inte bryr dig om vad partnern säger/skriver men att du älskar denne ändå?
Om du gör så kommer din partner i vrede att fördriva dig från sitt hem.

/

Niklas

Postade: 03 April 2010 03:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05

För det första Niklas: det jag skrev är MINA åsikter och inget annat.

Hur vet vi att Gud inte styrs av horoskop? Eller att Gud STYR horoskop? Det är inget vi kan veta med säkerhet bara för att någon skrivit att “man ska inte hålla på med spådom osv” i Bibeln. Gud kanske har skapat horoskopet, och vi kan följa det med öppna hjärtan mot Gud, men människan kan inte styra över det. Jag vet inte, jag vill bara säga att jag kan blanda dessa utan att uppleva minsta ondska eller avgudadyrkan.

“Så du tror inte att Bibeln är Gudomligt inspirerad.” Vilket absurt påstånde! Du kunde ju iaf ha gjort det till en fråga!! Tror jag att Bibeln är gudomligt inspirerad? JA, men det är fortfarande människor som tolkat Guds budskap och skrivit ned det. *LoL*
Koranen må vara Gud som personifierad, men inte Bibeln, inom kristendomen är det Jesus. Så som Torah är Gud för judarna. Och jag anser att man måste kolla om det står står i Bibeln går ihop med Jesus kärlek. Och ibland gör den inte det - “öga för öga”? Om någon utsätter mig för en olycka får jag hämnas då?? Nej, det tycker inte jag. Det föder hat som föder hat och DET är avgudadyrkan för det går inte ihop med Jesus kärlek. 

“Det är just för att spådom och teckentyderi (såsom horoskop) är företeelser som leder till att man slutar tro på Gud som allsmäktig som det är en form av avgudadyrkan”

Kanske leder spådom och teckentyderi till att man inser att livet har en mening och att Gud finns bakom denna mening. Att Gud gett oss en mening och ett liv, och kärlek. Jag (JAG!) anser att när sådant står i Bibeln, är det en markering ifrån det som DÅ vad hednisk för att särskilja judendomen/kristendomen. Idag är livet annorlunda och vi kan inte bokstavstolka Biblen i en värld som ser Så annorlunda ut än för 4000 tusen år sedan.

Du skrev “Så du tror inte att Bibeln är Gudomligt inspirerad. Du kan hitta på vilka religiösa uppfattningar du vill då.”
Är det så viktigt då, att ALLT stämmer överens med Bibeln? Är inte Kärleksbudskapet det viktigaste? Som finns i ALLA religioner? Bär inte alla vägar till Rom? (jag håller inte exakt med mig själv om det jag skrivit själv i detta lilla stycke, med tanke på att de som utövar hat och makt inte vandrar samma väg, tror jag, men det finns kristna som utövar makt och hat i Jesus namn, så det finns ingen religion att peka ut. Satanister kan ha bättre kärleksbudskap än en del kristna. Ibland undrar man om Satanismen är bättre faktiskt, men tanke på alla falska, maktsökande sadister till kristna som finns och varma Lucifer-dyrkare som inte missionerar ut sin kärlek, utan bara sprider den med rena hjärtan)

Gud finns i våra hjärtan, vi finns i Guds hjärta. Det är bara den kärleken som borde “styra” och inspirera oss, och visst kan vi ta hjälp av Bibeln, men vi borde inte följa orden slaviskt, då tappar vi GUD. Att jag är en djävulsk Tvilling som älskar att vara besvärlig och röra om i grytor, så som mitt horoskop säger - ja, så skapade Gud mig. Gud skapade en djävul att vandra på jorden, jag är levande bevis. Men mitt liv har då en mening wink sådana som jag behövs tydligen för att världen ska skakas om lite… men sen bränns jag på bål innan jag ens fått en medellivskris.

So what… mina egna åsikter. Tyck vad du vill, du kan inte övertala mig till att tycka annorlunda om du inte kommer med ett riktigt bra argument, men jag har ingen avsikt till att få dig att tycka så som jag, ville bara uttrycka min åsikt.
Jag tror inte på ondska… men jag tror inte ni och jag kommer till samma ställe när vi somnar in. Hälsa Gud från mig wink

Ha det i den snöiga påsken!

Signatur 

Postade: 03 April 2010 04:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
Hecate - 03 April 2010 01:21 -

visst kan vi ta hjälp av Bibeln, men vi borde inte följa orden slaviskt, då tappar vi GUD.

Jo, men det var inte du som lät dig inspireras av bibeln och citerade bibeln. Vill du diskutera din personliga tro ang horoskop, kristendomens syn på horoskop eller kanske (hur du avskyr) en rent biblisk synvinkel på horoskop?

OM (ett fundamentalistiskt om) bibelorden jag citerade är sanna,DÅ tappar du GUD om du ägnar dig åt förutsägelser/spådom med horoskop. 

Att jag är en djävulsk Tvilling som älskar att vara besvärlig och röra om i grytor, så som mitt horoskop säger - ja, så skapade Gud mig. Gud skapade en djävul att vandra på jorden, jag är levande bevis. Men mitt liv har då en mening wink sådana som jag behövs tydligen för att världen ska skakas om lite… men sen bränns jag på bål innan jag ens fått en medellivskris.

Tar du inte ditt horoskop som en ursäkt nu för att du ibland gillar att djävlas?

Ett av bibelorden jag citerade hävdar att du kan välja hur du ska handla för du vet i ditt hjärta vad som är rätt. Eller säger ditt hjärta att det är rätt att jävlas med folk?

Niklas

Postade: 05 April 2010 06:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-08-11

I dag har vi stora möjligheter att vetenskapligt undersöka sanningshalten i astrologin och så har gjorts till besvikelse för många horoskopstroende.

När det gäller karaktären hos människan, hennes sätt att vara, personligheten, och utgå från födelseögonblicket så blir det väldigt svårt för mig att förstå att så många människor idag tror på detta med tanke på hur mycket vi vet om människans första tid i moderlivet, när spermien träffar ägget uppstår den nya människan allt finns inbakad i den nya genetiska kod hon bär från den stunden, att sedan födelseögonblicket och den plats där människan föds skulle vara avgörande för personlighet och karaktär hon får är helt otroligt. Även detta har man forskat i som inte gett något.

Jag kan heller inte tro att det var en riktig stjärna som stannade över den plats där Jesus föddes, det är ju en astronomisk omöjlighet, möjligtvis ett himlafenomen en hjälp från Gud att hitta barnet.

Redan innan vi blev till och formade av Gud såg han oss och den karaktär vi redan bar på innan vi föddes, tidpunkten vid födelsen kan inte förändra detta, däremot vet vi att den miljö vi växer upp i kan påverka oss men inte personligheten som redan finns i det befruktade ägget.
Jag har själv burit barn, dessa har redan innan födelsen visat tex. om barnet är livligt lugnt eller känsligt.
skulle tidpunkten och platsen för födelsen ha gjort den livligare barnet lugn eller den lugna barnet livligt ??

Betänk också faran i detta att redan bli dömda i vår karaktärer av människor innan de ens lärt känna oss, de läser i horoskopet om svagheter och styrkor vi ska ha, ett barn som föds in i en sådan familj kan bli en självuppfylld astrologisk profetia, man kan få  de svagheter andra ser innan man ens har dem.

Postade: 05 April 2010 11:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
evangelina - 05 April 2010 04:03 -

Betänk också faran i detta att redan bli dömda i vår karaktärer av människor innan de ens lärt känna oss, de läser i horoskopet om svagheter och styrkor vi ska ha, ett barn som föds in i en sådan familj kan bli en självuppfylld astrologisk profetia, man kan få  de svagheter andra ser innan man ens har dem.

Visst vill vi bli älskade för dem vi är, inte för den andra tror (kanske utifrån astrologi) att vi är.
Hur går det för en människa som verkligen föds med alla stjärnkonstellationer emot sig. Bekräftas det dåliga den personen gör (Ja, du är ju en sådan ond person enligt stjärnorna), då riskerar man förstärka just de dragen hos det barnet.

Astrologi är (precis som alla religiösa paradigm) en teoretisk ram som kan tyckas göra verkligheten mer förståelig. En förutsägbar teori ger trygghet i en oförutsägbar värld, och det som ger trygghet vill man gärna behålla.
Människan har en psykologisk konfirmationsbias, så att vi bättre minns sådant som bekräftar det vi tror än sådant som visar att vår teori (om astrologins förträfflighet) är fel.

Jag var inne på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Astrology#Astrology_and_science) idag och såg att generellt finns inga stöd för att personer födda på samma tidpunkt skulle få samma personlighet (som evangelina skrev). Någon ”forskare”/astrolog hade sett en mars-effekt som gick ut på att mars hade dominerat väldigt många elitidrotsmäns/kvinnors horoskop. Problemet blir alla milliontals andra personer som föddes samma minut som elitidrottsmännen utan att bli framgångsrika.

Evangelina, du verkar tro att personligheten bestäms av våra gener (och uppväxtmiljö). Det är ett biologiskt synsätt som många icke religiösa också har. Jag tror oxå så men jag tror inte det bara är slumpen som bestämmer vilka gener som jag ärvde från min far och min mor. Som troende tror jag att Gud hade ett finger med i spelet:

Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet.
Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl.
” Psa 139:13-14

Att jag tror Gud bestämde vilka gener jag skulle ärva från min far och mor (bara hälften av pappas och hälften a mammas). Det gör att jag förutom ett biologiskt och psykologiskt synsätt även tror att det finns andliga aspekter på personlighetsdaningen. Möjligen även astrologiska, men jag tror inte man ska ägna sig åt teckentyderi och spådom med horoskop.

/Niklas

Postade: 05 April 2010 03:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01
evangelina - 05 April 2010 04:03 -

I dag har vi stora möjligheter att vetenskapligt undersöka sanningshalten i astrologin och så har gjorts till besvikelse för många horoskopstroende.

När det gäller karaktären hos människan, hennes sätt att vara, personligheten, och utgå från födelseögonblicket så blir det väldigt svårt för mig att förstå att så många människor idag tror på detta med tanke på hur mycket vi vet om människans första tid i moderlivet, när spermien träffar ägget uppstår den nya människan allt finns inbakad i den nya genetiska kod hon bär från den stunden, att sedan födelseögonblicket och den plats där människan föds skulle vara avgörande för personlighet och karaktär hon får är helt otroligt. Även detta har man forskat i som inte gett något.

Jag kan heller inte tro att det var en riktig stjärna som stannade över den plats där Jesus föddes, det är ju en astronomisk omöjlighet, möjligtvis ett himlafenomen en hjälp från Gud att hitta barnet.

Redan innan vi blev till och formade av Gud såg han oss och den karaktär vi redan bar på innan vi föddes, tidpunkten vid födelsen kan inte förändra detta, däremot vet vi att den miljö vi växer upp i kan påverka oss men inte personligheten som redan finns i det befruktade ägget.
Jag har själv burit barn, dessa har redan innan födelsen visat tex. om barnet är livligt lugnt eller känsligt.
skulle tidpunkten och platsen för födelsen ha gjort den livligare barnet lugn eller den lugna barnet livligt ??

Vad har spådom med kristendom att göra? Det finns inget samband överhuvudtaget mellan dom två!

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 05 April 2010 03:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-08-11

Så sant det är Gud som skapat oss, vi är inte en produkt av slumpen.

Postade: 05 April 2010 08:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
David K. - 05 April 2010 01:20 -

Vad har spådom med kristendom att göra? Det finns inget samband överhuvudtaget mellan dom två!

Tråden handlar om tron på astrologi (en form av spådom) i förhållande till Bibelns budskap. Uppenbarligen finns det många olika uppfattningar.

Postade: 06 April 2010 01:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05
AMOR’S SKAR 2W ( 1D-6:47 WORLD RECORD) - 03 April 2010 02:34 -

visst kan vi ta hjälp av Bibeln, men vi borde inte följa orden slaviskt, då tappar vi GUD.

Jo, men det var inte du som lät dig inspireras av bibeln och citerade bibeln. Vill du diskutera din personliga tro ang horoskop, kristendomens syn på horoskop eller kanske (hur du avskyr) en rent biblisk synvinkel på horoskop?

OM (ett fundamentalistiskt om) bibelorden jag citerade är sanna,DÅ tappar du GUD om du ägnar dig åt förutsägelser/spådom med horoskop. 

Att jag är en djävulsk Tvilling som älskar att vara besvärlig och röra om i grytor, så som mitt horoskop säger - ja, så skapade Gud mig. Gud skapade en djävul att vandra på jorden, jag är levande bevis. Men mitt liv har då en mening wink sådana som jag behövs tydligen för att världen ska skakas om lite… men sen bränns jag på bål innan jag ens fått en medellivskris.

Tar du inte ditt horoskop som en ursäkt nu för att du ibland gillar att djävlas?

Ett av bibelorden jag citerade hävdar att du kan välja hur du ska handla för du vet i ditt hjärta vad som är rätt. Eller säger ditt hjärta att det är rätt att jävlas med folk?

Niklas

Ja, mitt hjärta säger åt mig att röra om i grytor (vilket av vissa kan uppfattas som jävulskap) innan det bränner fast! Förlåt om du tolkar allt jag skriver bokstavligen.

Jag lämnar detta forum nu för allt jag skriver misstolkas om och om igen och här verkar det inte finnas någon humor och ironi. Jag hade nog för höga förhoppningar, som alltid om mänskligheten, men hopp verkar inte finnas för mänskligheten så jag ger upp och försvinner.
Tack för ingenting.

Signatur 

Postade: 06 April 2010 04:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-08-11

Hecate
vad tråkigt om du bara sticker, grytor bör röras i för att förhindra fastbränning, tror du verkligen på det även i den här frågan så borde du ju stanna kvar och fortsätta röra, eller är det så att du ser det lönlöst, därför din flykt, det kan ju också så vara att det är din egen grundsyn som håller på att brännas fast, och det vill du inte erkänna, din flykt får mig att tro att så är fallet, kom igen nu, stick inte ???

Postade: 06 April 2010 08:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
Hecate - 06 April 2010 11:30 -

Ja, mitt hjärta säger åt mig att röra om i grytor (vilket av vissa kan uppfattas som jävulskap) innan det bränner fast! Förlåt om du tolkar allt jag skriver bokstavligen.

Jag lämnar detta forum nu för allt jag skriver misstolkas om och om igen och här verkar det inte finnas någon humor och ironi. Jag hade nog för höga förhoppningar, som alltid om mänskligheten, men hopp verkar inte finnas för mänskligheten så jag ger upp och försvinner.
Tack för ingenting.

Tycker också det är synd att det är tråkigt om du lämnar forumet för det jag skrev. Jag är jobbig att diskutera med för det är knepigt att diskutera med någon som strör bibelverser omkring sig. När jag sedan ställde frågor om din person (om du inte eg hade horoskopet som en ursäkt för ditt beteende) så kan det faktiskt göra det hela känsligare för dig.

Vill du höra en hemlis: Om du söker vad jag skrivit på forumet så ser du att jag är inte längre kristen. Jag tror på judendomen idag (men tänker inte konvertera och bli jude). Dra inte alla kristna (eller judar) över en kam. Det är bättre att du tycker att min gryta var tungrodd än att du tycker så om alla kristna. Det jag skrivit står för mig och bara mig.

/Niklas

Postade: 06 April 2010 09:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-03-05
evangelina - 06 April 2010 02:50 -

Hecate
vad tråkigt om du bara sticker, grytor bör röras i för att förhindra fastbränning, tror du verkligen på det även i den här frågan så borde du ju stanna kvar och fortsätta röra, eller är det så att du ser det lönlöst, därför din flykt, det kan ju också så vara att det är din egen grundsyn som håller på att brännas fast, och det vill du inte erkänna, din flykt får mig att tro att så är fallet, kom igen nu, stick inte ???

Min grundsyn? Den är som vatten, och vatten bränner inte fast utan förångas. Visserligen fryser den också, och då är det kul att smälta ned den igen.
Men ja, jag ser debatten som lönlös och mina ord meningslösa i detta samanhang. Varför föra en debatt när allt misstolkas och ord vrids? När läsaren tar allt bokstavligen? Min humor och mitt “jävulskap” verkar inte uppskattas så jag väljer att förflytta mina strider till bättre ställen.
Jag orkar inte strida längre, jag orkar inte röra om i sirap. Att diskutera något som ändå inte går att bevisa eller motbevisa. Jag förflyttar min energi till verkligheten.

Någon som vet vart “avsluta medlemsskap”-knappen finns? Eller måste jag maila någon admin för att komma loss, eller är det som facebook - omöjligt?
Eller måste jag skriva något hånfullt och regelvidrigt för att bli “avstängd”

I LoL’d

Fick just ett mail om att du Niklas också skrivit innan jag hann svara. Jag drar inte alla kristna över en kant, och inte alla judar - tvärtom! Jag är inte heller kristen, har nog aldrig varit men varit öppen mot kristendomen för jag förstökte verkligen förstå den. Jag är fornsedare sen födseln.
Jag skyller inte min personlighet på astrologin, den är ingen ursäkt. Skulle jag skylla mitt beteende på något skulle jag skylla på Jung, eller gud… wink nej, ärligt talat på Darwin eller mina egna j*vla gener - som en primat som ogillar något.

Din gryta får vara lim om den så vill, jag menar i det hela stora, hela forumet, den konstiga respons man får. Detta forum skilljer sig från alla andra forum. Till det negativa, so be it - jag bryr mig inte längre.

Vill du veta en hemlis: läs alla mina gamla inlägg förstår du vad jag menar. Denna tråd var vara ett bevis på att detta forum är enkelspårigt. Jag är lässs. Rent av läss.
Min energi behövs på andra ställen, jag ska faktisk bli “kriminell” i vissas ögon som lagen. Ojojoj, men sant, se länkarna om du vill veta mer om min kriminella bana som pirat wink

http://www.youtube.com/watch?v=RLJNNdZSCkQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4KRD8e20fBo

Religionen bleknar i mina ögon inför detta… Gud betyder inget…

Så, avslutamedlemsskaps-knappen?

Signatur 

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70