mick - 25 Mars 2010 08:49 -
Hej Daniel,
Vad jag tror om det?..Tja. Jag anser nog att föreställningen om att Jesus offrade sig för människornas synder mer är en symbol än en realitet. Din och många kristnas föreställning om att man i praktiken kan begå vilka handlingar som helst gång på gång bara man tror på Jesus som frälsaren… man blir förlåten varje gång man ångrar sig, anser jag absurd.
Du är inte den enda personen på denna jord att tycka att tanken verkar absurd. Men jag ser på saken ifrån ett annat perspektiv. När man blir kristen ger man samtidigt klartecken att man litar på Gud och man låter Gud styra ens liv vart helst han vill att man ska gå. Jag tror att Guds vilja i mitt liv är det bästa för mig. Jag tror att jag kommer ha ett mycket roligare liv om jag gör hans vilja för Gud är god. Det betyder samtidigt i så fall att jag inte vill göra onda saker som är mot Guds vilja. Varför gör jag onda saker är en bra fråga och har många svar. Men om jag går runt och gör ont mot andra människor och det är min vilja så har jag inte lämnat mitt liv i hans händer helt och hållet. Vi gör alla fel saker som vi ångrar i efterhand till och med du tror jag och om vi då inte skulle kunna få förlåtelse tycker jag låter absurd. Man blir inte frälst en gång också är man det resten av sitt liv utan det är en konstant omvändelse.
Samtidigt som man säger att en människa som levt ett helt liv med gott uppförande, förutom några smärre småsynder som vi alla begår..kanske anammat en annan religion men i det stora hela varit en fin och god medmänniska men inte accepterat Jesus i sitt liv..och därmed går förlorad från det eviga livet…Filosofen Bertrand Russel skrev nåt i stil med att han inte kunde bli kristen på grund av faktumet att om han erkände alla sina synder och tillkortakommanden under sin levnad skulle en värdslig domstol kanske ge honom ett års fängelse på sin höjd..medan den kristna domen skulle innebära döden eller kanske något ännu värre…detta kan ju vara tänkvärt då vi talar om kristen kärlek.
Det är samma med detta stycke att du och jag inte tycker olika utan vi har olika utgångsperspektiv. Vi har olika perspektiv och olika bakgrundsfakta. Om jag förklarar min världsbild kanske vi ser mer lika på saken.
Gud skapade människan till sin avbild för att ha gemenskap med henne. När han hade skapat henne sa han att det var gott. Vad människan sen gjorde var dock inte gott, de åt av frukten. De vände sig bort ifrån Gud och gjorde inte hans vilja de kunde göra så mycket andra grejer men de väljer att synda. Det är alltså människan som står i skuld till Gud. Gud har inte gjort något fel. I min världsbild så förtjänar inte jag att komma in i himlen, ingen människa gör det. Men jag har insett detta och har gått till Gud och sagt förlåt och han förlät mig genom att Jesus tog mitt straff i stället för mig. Jag anser inte att det finns olika stora synder utan alla synder leder till död. (Konsekvenserna på jorden av en synd kan vara olika stora men det är inte så jag menar) Det jag menar är att vår utgångspunkt borde inte vara att vi människor är så bra utan att Gud är bäst och att ingen människa förtjänar himlen.
Jag har inte något emot någons personliga guds-upplevelser..Det jag vänder mig emot är bokstavstroendet och alla dessa absurditeter som skapar allt lidande på den här planeten i religionens namn..Skulle det inte fungera att möta sin mästare Jesus även om man kastade de sk heliga skrifterna i sjön?
Självklart skulle man teoretiskt inte behöva bibeln men bibeln är till för att hjälpa oss människor. Om man inte har någon karta när man ska hitta en skatt och man leds av magkänslan kommer det bli mycket svårare att hitta skatten. Jag är bokstavstroende men vad som ligger i det ordet är nog olika oss emellan.
Hoppas jag inte krånglar till det