Kan Jesus även ha kommit ifrån Levistam?
Skrivet 6 feb 2010, kl 16.11  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  123
Medlem sedan  2007-12-30

Jag håller på och diskuterar denna fråga på en annan Kristen site, och vi kom att diskutera en sak, som är rätt så intressant, och jag tänkte fråga er hur ni ser på detta och vad ni tror. Vägled mig gärna rätt om det skulle vara så att jag helt och hållet har fel!

Det står i Lukas 1:5 såhär:

“På den tiden då Herodes var kung i Judeen fanns det i Avias avdelning en präst som hette Sakarias. Hans hustru härstammade från Aron och hette Elisabet.”

I vers 36 säger Ängeln Gabriel till Maria: “Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden.”

Jag vet inte om det finns stöd för detta i Bibeln, men jag har hört att Maria och Elisabet var Kusiner genom att deras mödrar var systrar. När man funderar vidare på detta, så blir det rätt så intressant, om de nu skulle vara Kusiner! Jesus är ju enligt Bibeln en Kunglig Präst. Och Prästerna kommer (enligt Judisk sed) alltid ifrån Levi stam. Den stammen som Aron härstammar ifrån. Leviterna var dem som endast kunde bli präster i Israel, och Jesus blev ju en överstepräst, när han offrade sig själv och sedan satte sig på Faderns högra sida. Men han var samtidigt Kung då och är Kung idag! 

Men jag vill även säga detta, jag tror även att Marias Pappa kom ifrån Juda stam! Och att Jesus därmed blev både Kunglig och Prästerlig till blodet!

Jag tänkte fråga er: Vad tror ni om detta? Kan jag ha fel, eller kan det vara så att jag tänker rätt?

Guds Frid!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 21 jul 2010, kl 0.57   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  486
Medlem sedan  2007-06-12

Hebreerbrevet tar upp frågan om hur Jesus kunde vara präst fastän han var av Juda stam, i det 7e kapitlet. Det står att Jesus var en präst på samma sätt som Melkisedek. Abraham gav tionde till Melkisedek, som var av en annan släkt.

“Det är uppenbart att vår Herre har trätt fram ur Juda, men Mose har ingenting sagt om präster från denna stam. Ännu tydligare är det, när en annan präst lik Melkisedek uppstår. Han har inte blivit präst genom en lag som föreskriver jordisk härstamning, utan i kraft av ett oförstörbart liv. Han får nämligen det vittnesbördet: Du är präst för evigt på samma sätt som Melkisedek. Så upphävs ett tidigare bud, eftersom det var svagt och till ingen nytta. Lagen åstadkom ju inte något fullkomligt. Men ett bättre hopp har kommit, och genom det träder vi fram inför Gud.” (Hebr 7:14-19)

Se Hebr 7:1-19 för hela sammanhanget.

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom