Kristna kollektiv?
Skrivet 5 feb 2010, kl 22.12  
Rookie
Rank
Antal inlägg:  7
Medlem sedan  2009-07-27

Hejsan,
är lite nyfiken och funderar på att kanske flytta till något kristet kollektiv.
Har väldigt svårt att hitta sådana dock. Är själv katolik och det skulle ju vara helt klart en fördel om detta hade en katolsk prägel och var någonstans i Stockholm.

Skulle bli lite väl mycket polemik om de man bodde ihop med hade en syn på kristendomen som att den egentligen inte förpliktigar till någonting som man ibland stöter på...

Är ju också intressant att höra om folks åsikter och erfarenheter från kollektiv?

Allt gott och Guds frid!

EDIT: ska tillägga att det gärna också få vara ett vegetariskt kollektiv, utöver det ovan nämnda wink

Signatur 

“Den som gräver en grop, han faller själv däri, och den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka.” - Ordspråksboken 26:27

Skrivet 5 feb 2010, kl 22.16   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  116
Medlem sedan  2007-12-30
minutz3 - 05 Februari 2010 10:12 -

Hejsan,
Har väldigt svårt att hitta sådana dock. Är själv katolik och det skulle ju vara helt klart en fördel om detta hade en katolsk prägel och var någonstans i Stockholm.

Skulle bli lite väl mycket polemik om de man bodde ihop med hade en syn på kristendomen som att den egentligen inte förpliktigar till någonting som man ibland stöter på...

Är ju också intressant att höra om folks åsikter och erfarenheter från kollektiv?

Allt gott och Guds frid!

Ojj kollektiv låter spännande. Är det som The Simple way?

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 5 feb 2010, kl 22.26   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Antal inlägg:  7
Medlem sedan  2009-07-27
highness - 05 Februari 2010 10:16 -

Hejsan,

Allt gott och Guds frid!

Ja, kollektiv/kommunitet eller vad man nu vill kalla det tycker jag verkar lockande, att pröva ett tag i alla fall.
Vad är “The Simple way”? tongue laugh

Signatur 

“Den som gräver en grop, han faller själv däri, och den som vältrar upp en sten, på honom rullar den tillbaka.” - Ordspråksboken 26:27

Skrivet 5 feb 2010, kl 22.45   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  116
Medlem sedan  2007-12-30
minutz3 - 05 Februari 2010 10:26 -
highness - 05 Februari 2010 10:16 -

Hejsan,

Allt gott och Guds frid!

Ja, kollektiv/kommunitet eller vad man nu vill kalla det tycker jag verkar lockande, att pröva ett tag i alla fall.
Vad är “The Simple way”? tongue laugh

hehe nice, skulle också vilja det!

Vad jag har förstått så startades The Simple way genom några Kristna ungdomar ifrån Staterna. De bodde kollektiv och tog hem fattiga, och levde för de svaga i samhället. Med andra ord så ville de leva så nära Jesus undervisning som möjligt   Jag personligen skulle vilja leva så! Sälja allt jag äger och har, och sedan flytta ihop med några Kristna vänner där vi lever helt för de hemlösa och svaga i samhället. Dit ensamna och utstötta kunde komma då de behövde prata med någon. Dit fattiga kunde komma och få mat. Dit de frusna kunde komma in och värma sig.  Jag skulle vilja leva ett sådant liv tillsammans med andra Kristna, så vi kunde bära Den helige Andens frukter och visa världen vilken underbar Gud vi tror på.  Jag kan säga att The simple way med hjälp utan Den helige Ande har inspirerat mig till denna vilja!=) Jag har verkligen en längtan efter att göra samma sak!

Shane Claiborne är med i The simple way och är ute och undervisar endel om detta, av vad jag har förstått. Det finns en undervisning med honom på Youtube, där han berättar om The simple way! Han har även skrivit en bok som heter “Den oemotståndliga revolutionen : vägar till ett alternativt liv”

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 7 feb 2010, kl 18.19   [ # 4 ]  
Rookie
Rank
Antal inlägg:  1
Medlem sedan  2009-03-28

Hej Rookie,

Jag har just varit på en helg om kristna kommuniteter och andra boendegemenskaper. Där fanns också ganska många kollektiv. Det var uppmuntrande att se många unga initiativ och även träffa gamla rävar som levt gemenskapsliv i decennier.

Jag vill tipsa dig om att korsvei har en samordnare för kollektiv/kommuniteter. Om du kontaktar honom kan han kanske berätta för dig om han vet om något kollektiv i din närhet, eller sätta dig i kontakt med andra som går i liknande tankar.

http://www.korsvei.se/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=23

Med vänliga hälsningar,

Patrik

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom