Hejsan mina kära vänner!
Jag tänkte skriva lite om Jesus undervisning, och sedan får ni andra säga vad ni tycker och tror om detta som jag nu kommer skriva!
Jesus undervisade på ett helt annat sätt, mot hur andra profeter i gamla testamentet undervisade. Läser man tex. Gamla testamentet så började profeterna med att säga: “Så säger Herren…” Men när Jesus undervisade så sade han: “Men jag säger er…” Vilket betyder (enligt mig) att Jesus såg sig själv som Gudomlig. Det Sonen sade, sade också Fadern. Och Sonen hade makten att tala i Guds ställe och säga: “JAG säger er…” Detta är ganska stort, och tyder på att Sonen var Gud!
Jesus sade också såhär i Joh 10:37-38
“Om jag inte gör min Faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.”
När man funderar lite på detta uttalande, så blir det bara så mäktigt. Här säger Jesus att om han gör Faderns gärningar så skall judarna tro på gärningarna om de nu inte kan tro på Jesus. Hur många av oss idag skulle kunna säga en sådan sak? Vi säger istället “Tro på vad jag säger” Men Jesus sade “Tro på mina gärningar.” Det indikerar (enligt mig) att de helanden och de fantastiska undren som Jesus utförde i Faderns namn, också var en undervisning. Så när folket inte kunde tro på det som Jesus sade, undervisade han även genom att utföra mirakel, för att få Israel att tro på detta att Fadern hade sänt honom. Jesus under vittnade om att Fadern hade sänt honom. Johannes 5:36-37 Samtidigt som Jesus fantastiska under pekade mot Jesajas profetia om den Messianska tiden i bland annat kapitel 35.
Den tredje punkten är faktiskt en sak som jag har funderat lite över. Och det är när Jesus säger: “Jag är i Fadern och Fadern är i mig.” Jag tror ju verkligen att Jesus faktiskt menade detta, och då har jag funderat: På vilket sätt var Sonen i Fadern? Ni får rätta mig om jag skulle ha fel här, för detta är något som är rätt så nytt för mig, men samtidigt något som jag tror och hoppas att Den helige Anden har uppenbarat för mig. Men för säkerhets skull, så skulle jag vilja att ni som är Kristna testade Anden i detta som jag nu kommer skriva, och som jag än så länge tror på, tills jag blivit motbevisad.
Här kommer det som jag tror! Jag tror att Den helige Anden är både Faderns Ande och Sonens Ande. Faderns Ande - Den Helige Ande var i Sonen, och Sonens Ande - Den Helige Ande var i Fadern.
Paulus säger tex i Rom 8:9
“Ni däremot är inte kvar i den utan lever andligt, när nu Guds Ande bor i er. Men den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Om Kristus bor i er, så är visserligen kroppen död på grund av synden, men anden har liv på grund av rättfärdigheten. Om anden från honom som har uppväckt Jesus från de döda bor i er, då skall han som har uppväckt Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom att hans ande bor i er.”
Så av vad jag förstår på Paulus så är både Kristi Ande och Guds Ande samma Ande. Men jag tänkte fråga er: Hur ser ni andra på detta?
Guds Frid till er alla!