Teologi - Jesus och hans undervisning!
Skrivet 29 jan 2010, kl 21.31  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  116
Medlem sedan  2007-12-30

Hejsan mina kära vänner!

Jag tänkte skriva lite om Jesus undervisning, och sedan får ni andra säga vad ni tycker och tror om detta som jag nu kommer skriva!

Jesus undervisade på ett helt annat sätt, mot hur andra profeter i gamla testamentet undervisade. Läser man tex. Gamla testamentet så började profeterna med att säga: “Så säger Herren…” Men när Jesus undervisade så sade han: “Men jag säger er…” Vilket betyder (enligt mig) att Jesus såg sig själv som Gudomlig. Det Sonen sade, sade också Fadern.  Och Sonen hade makten att tala i Guds ställe och säga: “JAG säger er…” Detta är ganska stort, och tyder på att Sonen var Gud!

Jesus sade också såhär i Joh 10:37-38

“Om jag inte gör min Faders gärningar, skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.”

När man funderar lite på detta uttalande, så blir det bara så mäktigt. Här säger Jesus att om han gör Faderns gärningar så skall judarna tro på gärningarna om de nu inte kan tro på Jesus. Hur många av oss idag skulle kunna säga en sådan sak?  Vi säger istället “Tro på vad jag säger” Men Jesus sade “Tro på mina gärningar.”  Det indikerar (enligt mig) att de helanden och de fantastiska undren som Jesus utförde i Faderns namn, också var en undervisning. Så när folket inte kunde tro på det som Jesus sade, undervisade han även genom att utföra mirakel, för att få Israel att tro på detta att Fadern hade sänt honom.  Jesus under vittnade om att Fadern hade sänt honom.  Johannes 5:36-37 Samtidigt som Jesus fantastiska under pekade mot Jesajas profetia om den Messianska tiden i bland annat kapitel 35.

Den tredje punkten är faktiskt en sak som jag har funderat lite över. Och det är när Jesus säger: “Jag är i Fadern och Fadern är i mig.”  Jag tror ju verkligen att Jesus faktiskt menade detta, och då har jag funderat: På vilket sätt var Sonen i Fadern?  Ni får rätta mig om jag skulle ha fel här, för detta är något som är rätt så nytt för mig, men samtidigt något som jag tror och hoppas att Den helige Anden har uppenbarat för mig. Men för säkerhets skull, så skulle jag vilja att ni som är Kristna testade Anden i detta som jag nu kommer skriva, och som jag än så länge tror på, tills jag blivit motbevisad.

Här kommer det som jag tror! Jag tror att Den helige Anden är både Faderns Ande och Sonens Ande. Faderns Ande - Den Helige Ande var i Sonen, och Sonens Ande - Den Helige Ande var i Fadern.

Paulus säger tex i Rom 8:9

“Ni däremot är inte kvar i den utan lever andligt, när nu Guds Ande bor i er. Men den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Om Kristus bor i er, så är visserligen kroppen död på grund av synden, men anden har liv på grund av rättfärdigheten. Om anden från honom som har uppväckt Jesus från de döda bor i er, då skall han som har uppväckt Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom att hans ande bor i er.”

Så av vad jag förstår på Paulus så är både Kristi Ande och Guds Ande samma Ande. Men jag tänkte fråga er: Hur ser ni andra på detta?

Guds Frid till er alla!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 30 jan 2010, kl 0.13   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal inlägg:  82
Medlem sedan  2009-08-21

Om nu fadern och jesus var samma person så blir det lite “inte så lätt att reda ut”.
Är dom verkligen samma?

Skrivet 30 jan 2010, kl 0.33   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30
pollenper - 30 Januari 2010 12:13 -

Om nu fadern och jesus var samma person så blir det lite “inte så lätt att reda ut”.
Är dom verkligen samma?

Nej jag tror inte att de var samma person, men däremot så tror jag (än så länge) att de hade samma Ande i sin kropp, och Den helige Anden både var Faderns Ande och Sonens Ande.

På samma sätt blir vi Guds barn då vi har Den helige Ande i våran kropp, eftersom Sonens Ande är i våran kropp och vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn. Paulus skriver såhär i romarbrevet 8:14-16

“Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Ni har inte fått en ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen: ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: “Abba! Fader!” Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.”

Så som jag har förstått så blir vi Guds barn då vi har Sonens Ande i vår kropp, därför att Jesus var och är Guds son.  Och på samma sätt som Fadern och Sonen är ett, blir vi som tror ett med Sonen och varandra - eftersom vi har den helige Ande i vår kropp.  Anledningen till att jag tog upp detta, beror på att jag tror att man kan vara olika personer men samtidigt ha samma Ande i sin kropp. Vi är ju jättemånga som har Den helige Ande i vår kropp, men samtidigt så är vi inte samma person, utan vi är ju olika personer. Jag tror att det är samma sak med Fadern och Sonen. Så när Sonen var på jorden så var Fadern i himlen. Förstår du hur jag menar?

Guds Frid!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Skrivet 30 jan 2010, kl 0.40   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal inlägg:  70
Medlem sedan  2009-08-21

Hej Highness! Jag hänger inte hundra procent med på vad som egentligen diskuteras på denna tråden. Diskuterar vi hur Jesus såg på sig själv, dvs om han såg på sig själv som Gud? Eller diskuterar vi treenighetens vara eller bårde ock?

Signatur 

“Love is destructive for the ego”

Skrivet 30 jan 2010, kl 1.02   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30
Emanuel Hai - 30 Januari 2010 12:40 -

Hej Highness! Jag hänger inte hundra procent med på vad som egentligen diskuteras på denna tråden. Diskuterar vi hur Jesus såg på sig själv, dvs om han såg på sig själv som Gud?

Ja, det skulle man kunna säga, enligt mig så tyder det på det! Jag tog upp tre saker som jag tar upp igen lite kortfattat!

1. Jesus undervisning. Profeterna i Gamla testamentet sade: “Så säger Herren…” Medans Jesus sade: “Men JAG säger er..”

2. Jesus undervisning genom att tala och göra under. Jag tror personligen att Jesus gärningar som han gjorde i Faderns namn vittnade om honom. och att det på så vis var en undervisning. Jesus undervisade alltså både då han talade, och då han utförde under! Vilket gör honom Gudomlig - enligt mig!

3.  Jag tror att Den helige Ande är både Faderns Ande och Sonens Ande! 

När du har tid och känner för det, så kan du väl läsa det som jag har skrivit? Och sedan rätta mig OM jag skulle ha skrivit något helt galet? Testa Anden om du är Kristen, för jag tror att Den helige Anden har uppenbarat detta för mig, men samtidigt så vill jag att ni vägleder mig rätt igen, OM det skulle vara så att det inte var Den helige Anden som uppenbarade detta för mig! 

Guds Frid!

Signatur 

Skrivet 30 jan 2010, kl 1.22   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2009-08-21
highness - 30 Januari 2010 01:02 -

Hej Highness! Jag hänger inte hundra procent med på vad som egentligen diskuteras på denna tråden. Diskuterar vi hur Jesus såg på sig själv, dvs om han såg på sig själv som Gud?

Ja, det skulle man kunna säga, enligt mig så tyder det på det! Jag tog upp tre saker som jag tar upp igen lite kortfattat!

1. Jesus undervisning. Profeterna i Gamla testamentet sade: “Så säger Herren…” Medans Jesus sade: “Men JAG säger er..”

2. Jesus undervisning genom att tala och göra under. Jag tror personligen att Jesus gärningar som han gjorde i Faderns namn vittnade om honom. och att det på så vis var en undervisning. Jesus undervisade alltså både då han talade, och då han utförde under! Vilket gör honom Gudomlig - enligt mig!

När du har tid och känner för det, så kan du väl läsa det som jag har skrivit? Och sedan rätta mig OM jag skulle ha skrivit något helt galet? Testa Anden om du är Kristen, för jag tror att Den helige Anden har uppenbarat detta för mig, men samtidigt så vill jag att ni vägleder mig rätt igen, OM det skulle vara så att det inte var Den helige Anden som uppenbarade detta för mig! 

Guds Frid!

(1) Jag håller med dig fullt ut. Jesus såg på sig själv som Gud. I vissa evangelier säger han det mer eller mindre tydligt. Men på flera ställen kliver han in i en roll som om han hade varit Gud t.ex då han hänvisar till sig själv som auktoritet. Andra rabbiner talade om vad Gud sa och inte vad de själva sa.

(2) De mirakler han utförde gjorde att hans ord fick större tyngd när han påstod sig vara Guds son. Men Jesus uppståndelse är ändå det ultimata argumentet för att tro att han var den han var. Att förutse sin egna uppståndelse och sedan verkligen göra det kräver något övernaturlig!

(3)Utveckla lite hur du menar på punkt tre. Det du talar om är treeninghetsläran om jag har förståt dig rätt. Man brukar säga att Gud är tre personer men är ett till sitt väsen. Den Helige Anden är en egen person i treenigheten! Om det är detta du menar så har du nog “rätt teologi” dvs klassisk kristen tro!

Bless you!

Signatur 

Skrivet 30 jan 2010, kl 1.45   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30
Emanuel Hai - 30 Januari 2010 01:22 -

Guds Frid!

(1) Jag håller med dig fullt ut. Jesus såg på sig själv som Gud. I vissa evangelier säger han det mer eller mindre tydligt. Men på flera ställen kliver han in i en roll som om han hade varit Gud t.ex då han hänvisar till sig själv som auktoritet. Andra rabbiner talade om vad Gud sa och inte vad de själva sa.

(2) De mirakler han utförde gjorde att hans ord fick större tyngd när han påstod sig vara Guds son. Men Jesus uppståndelse är ändå det ultimata argumentet för att tro att han var den han var. Att förutse sin egna uppståndelse och sedan verkligen göra det kräver något övernaturlig!

(3)Utveckla lite hur du menar på punkt tre. Det du talar om är treeninghetsläran om jag har förståt dig rätt. Man brukar säga att Gud är tre personer men är ett till sitt väsen. Den Helige Anden är en egen person i treenigheten! Om det är detta du menar så har du nog “rätt teologi” dvs klassisk kristen tro!

Bless you!

Jag börjar direkt med utvecklingen. Jesus säger: “Jag är i Fadern och Fadern är i mig.”  Att Fadern var i Sonen genom Den helige Anden det tror jag absolut att vi alla är överens om.  Men jag tror också att Sonen var i Fadern, precis som Sonen själv säger på vissa ställen. Johannes 14:10 och Johannes 10:38 Och jag tror att Sonen var i Fadern genom Den helige Ande, precis som Fadern var i Sonen genom Den helige Ande.  Enligt Bibeln så utgår ju Den helige Anden ifrån Gud Fadern, och om den utgår ifrån Fadern så måste den väl samtidigt befinna sig i Fadern? 

Petrus skriver såhär i sitt första brev 1:10-11

“Det var denna räddning som profeterna* sökte och forskade efter när de profeterade om den nåd som ni skulle få. De ville utröna vilken och vad slags tid som Kristi ande i dem syftade på när den förutsade de lidanden Messias* måste utstå och den härlighet som skulle följa”

Den Anden som profeterna profeterade genom innan Messias föddes är Den helige Ande, det tror jag absolut att vi är överens om. Och enligt Petrus så var denne Ande Kristi ande. Vilket enligt mig tyder på att Den helige Ande också var Kristus Ande, samtidigt som den var Faderns Ande. 

Jag tror absolut att Den helige Ande är en person, Han vädjar ju för oss med rop utan ord!:) Och något som inte har en personlighet, kan väl inte vädja?  Och det finns en massa andra saker också som tyder på att Den helige Anden har en personlighet.

Gud är ju en levande Gud, Hans ord är Levande, och då tror jag även att hans Ande är levande på det sättet att även han har en personlighet!:) Men samtidigt så tror jag att den helige Anden är Faderns Ande och Sonens Ande, och att de genom den Helige Ande blev ett! Förstår du hur jag menar?

Du får ursäkta OM jag rör till det, klockan är mycket och jag börjar bli trött. Samtidigt så vill jag inte gå och lägga mig. Tycker denna diskussion är för intressant för detta!:P

Guds Frid!

Signatur 

Skrivet 30 jan 2010, kl 1.54   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Medlem sedan  2009-08-21
highness - 30 Januari 2010 01:45 -
Emanuel Hai - 30 Januari 2010 01:22 -

Guds Frid!

Bless you!

Jag börjar direkt med utvecklingen. Jesus säger: “Jag är i Fadern och Fadern är i mig.”  Att Fadern var i Sonen genom Den helige Anden det tror jag absolut att vi alla är överens om.  Men jag tror också att Sonen var i Fadern, precis som Sonen själv säger på vissa ställen. Johannes 14:10 och Johannes 10:38 Och jag tror att Sonen var i Fadern genom Den helige Ande, precis som Fadern var i Sonen genom Den helige Ande.  Enligt Bibeln så utgår ju Den helige Anden ifrån Gud Fadern, och om den utgår ifrån Fadern så måste den väl samtidigt befinna sig i Fadern? 

Petrus skriver såhär i sitt första brev 1:10-11

“Det var denna räddning som profeterna* sökte och forskade efter när de profeterade om den nåd som ni skulle få. De ville utröna vilken och vad slags tid som Kristi ande i dem syftade på när den förutsade de lidanden Messias* måste utstå och den härlighet som skulle följa”

Den Anden som profeterna profeterade genom innan Messias föddes är Den helige Ande, det tror jag absolut att vi är överens om. Och enligt Petrus så var denne Ande Kristi ande. Vilket enligt mig tyder på att Den helige Ande också var Kristus Ande, samtidigt som den var Faderns Ande. 

Jag tror absolut att Den helige Ande är en person, Han vädjar ju för oss med rop utan ord!:) Och något som inte har en personlighet, kan väl inte vädja?  Och det finns en massa andra saker också som tyder på att Den helige Anden har en personlighet.

Gud är ju en levande Gud, Hans ord är Levande, och då tror jag även att hans Ande är levande på det sättet att även han har en personlighet!:) Men samtidigt så tror jag att den helige Anden är Faderns Ande och Sonens Ande, och att de genom den Helige Ande blev ett! Förstår du hur jag menar?

Du får ursäkta OM jag rör till det, klockan är mycket och jag börjar bli trött. Samtidigt så vill jag inte gå och lägga mig. Tycker denna diskussion är för intressant för detta!:P

Guds Frid!

Det är genom Den Helige Ande som vi får kontakt med fadern. Men jag vet inte om jag håller med om att Helige Ande gjorde så att Jesus och Fadern blev ett. Alla tre var redan ett innan skapelsen…

Måste sova nu för jag ska jobba imon så jag svarar inte förrän imon ifall du svarar på inlägget.

Signatur 

Skrivet 30 jan 2010, kl 3.05   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2007-12-30
Emanuel Hai - 30 Januari 2010 01:54 -

Det är genom Den Helige Ande som vi får kontakt med fadern. Men jag vet inte om jag håller med om att Helige Ande gjorde så att Jesus och Fadern blev ett. Alla tre var redan ett innan skapelsen…

Måste sova nu för jag ska jobba imon så jag svarar inte förrän imon ifall du svarar på inlägget.

Jo, jag tror också att de tre var ett innan skapelsen!:) Men på ett annat sätt!

I Filipperbrevet 2:2-5 säger Paulus något väldigt viktigt och intressant. Han säger bland annat att vi skall leva i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag. Vi skall vara Fria från självhävdelse och fåfänga. Vi skall vara ödmjuka och sätta andra högre än oss själva. Vi skall inte bara tänka på vårt eget bästa, utan också på andras. Sedan säger Paulus såhär: “Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus.”  Nu talar Paulus om ödmjukhet, och att sätta andra högre än en själv och att man inte skall tänka på sitt eget bästa utan också på andras. Paulus skriver sedan:

han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa, och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.

Ordet för tjänare i Grekiskan är Doulos, och det får vi till slav. Och här finner vi ödmjukheten i sin allra högsta grad. Gud vår Konung, valde att lämna sin härlighet i himlen för att födas till jorden som människa och bli en slav, för att rädda sitt folk och hela mänskligheten.  Han tänkte då inte på sitt eget bästa, utan på vårat bästa. Han satte oss högre än sig själv, genom att födas som människa och bli en tjänare för oss människor - och ge sitt liv till lösen för många.

Han lämnade sin tron, och gjorde sig fattig, för att vi genom honom skulle bli rika. Paulus skriver i 2 korintherbrevet 8:9 såhär:

“Ni känner vår Herre Jesu Kristi stora gåva: han, som var rik, blev fattig för er skull, för att ni skulle bli rika genom hans fattigdom. “

Det är en stor Gud vi har, men innan Kristus blev människa, så fanns han i Guds skepnad, eller som min bibel säger “i Guds gestalt” Så jag tror absolut att Jesus både var Gud innan sitt människo blivande och att han var Sann Gud och Sann Människa då han levde här på jorden och att han även är framför allt Sann Gud idag men också Sann Människa eftersom han är en Präst till Evig tid efter MelkiSedeks sätt!:) Filipperbrevet 2:2-11 säger så otroligt mycket - och den bevisar verkligen Jesu Kristi Gudomlighet!:)

Nu skall jag också sova!:) Guds Frid!

Signatur 

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom